Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om lisens på Themeforest

holte

Medlem
Hei

Jeg har et theme for Wordpress på Themeforest. Regular License , men er usikker på hvordan det fungerer da mine «engelskkunnskaper» kommer til kort.

Jeg ønsker å vite om jeg kan bruke dette «sluttproduktet» på flere av mine domener og skal jo ikke ta betalt for det.

Jeg oppfatter at selve themet er som et program og kan bare brukes på ett domene, men det themet jeg ender opp med (sluttproduktet) når jeg er fornøyd, kan kopieres og brukes på andre domener?

Hvordan gjør jeg eventuelt det?

Jeg prøvde å lage et childtheme, men fikk spørsmål om lisenskode for at themet skulle virke. Det ble med andre ord ikke en kopi av et aktivert theme...

Utdrag fra lisensen:

The Regular License grants you, the purchaser, an ongoing, non-exclusive, worldwide license to make use of the digital work (Item) you have selected.

You are licensed to use the Item to create one single End Product for yourself or for one client (a “single application”), and the End Product can be distributed for Free.


You can make any number of copies of the single End Product, as long as the End Product is distributed for Free.

https://themeforest.net/licenses/terms/regular
 

xdex

Medlem
Hovedregelen er vel at det skal kjøpes ny lisens, pr. domene. Det er også derfor mange maler ikke lar deg aktivere den samme lisensen på ulike domener. Dersom lisensen ikke er aktivert, får du heller ikke oppdateringer og alt som følger med. Sub-domener går vel fortsatt under som et domene.

Du kan selvfølgelig slette malen på et domene, og bruke den videre på et annet. Dersom sluttbruker skal ta betalt for å bruke en nettside/tjeneste (få tilgang), og tjener penger på dette, er det extended license som gjelder, fortsatt pr. domene/site.

Lisenssystemet er bygget på tillit, men er kjent med at mange har rapportert selskaper som har satt opp en haug av sites og solgt videre, uten lisens. Lisensen er beviset på at du eier/har kjøpt det aktuelle temaet.
 

holte

Medlem
Takker for svar, men hva betyr dette da?

You can make any number of copies of the single End Product, as long as the End Product is distributed for Free.
 

xdex

Medlem
Takker for svar, men hva betyr dette da?

You can make any number of copies of the single End Product, as long as the End Product is distributed for Free.

Jeg tolker det enkelt og greit slik: Du kan lage så mange kopier du ønsker av sluttproduktet, men dersom sluttproduktet f.eks. har 2 ulike navn, er det ikke lengre det samme sluttproduktet. Du driver en nettbutikk som heter "WebShop.no" men alle pluss kundene dine har egen tilgang til "pluss.WebShop.no". Du har derfor satt opp 2 kopier, som går mot samme formål og navn. Det ville vært annerledes om du hadde hatt to helt ulike butikker som f.eks. Webshop.no og BikeShop.no som er uavhengig av hverandre. Derav ikke kopier, men to ulike sluttprodukter.
 

holte

Medlem
Du har sikkert rett. Jeg ble bare litt forvirret av dette med «any number of copies». Tenkte at jeg kunne lage et zip theme jeg kunne bruke på egne domener om det ikke var basert på salg. Det er jo ikke slik at man selger kopier til seg selv, så dette «distributed for Free» skapte litt forvirring

Uansett skal alt være lovlig. Så tanken var at jeg kanskje ikke brukte lisensen fullt ut, og det har skyldtes at jeg ikke helt forstod dette. Har allerede fem lisenser på Themeforest, så jeg får vente til «black friday» da ;)
 

holte

Medlem
Takk for tips Pong!

Mye av det her er nok riktig, men artikkelen er fire år gammel. Også Themeforest utvikler seg forhåpentligvis. Det finnes der 45,943 Wordpressthemes som lages av tusner av mennesker og prisene strekker seg fra 2 dollar og oppover. Selvsagt er det ymse kvalitet og en del av de billigste er laget med themegenerator som Artisteer og lignende.

Personlig har jeg fem forskjellige wordpress lisenser på Themeforest. De er kjøpt på blackfriday og cybermonday de to siste årene og jeg betalte vel under halv pris. Det var ikke noe impulskjøp og jeg er godt fornøyd, foreløpig, men så brukte jeg også mye tid på å sjekke ut demoene og lese både hva produsent og brukere skriver.

Men det er sikkert mye dårlig også og alt dette pluginsgreiene kan jo sikkert ha noe for seg, men jeg kjøper themet til prosjektet og domenet og har ikke tenkt å bytte theme. At ting da ikke er kompatible med andre theme, er ikke noe jeg opplever som et problem.

Det er likevel lurt å lese linken du la ved og være nøye på utvelgelsen av theme, og kjøper du de til tilnærmet halv pris så er det ikke det store tapet om du finner ut at themet ikke tilfredstiller dine krav.

Selv er jeg opptatt av newspaper og magasin themes, og de er litt omfattende, så noen plugins må jeg nok tolerere at de har, og det kommer stadig oppdateringer og forbedringer.

Foreløpig har jeg derfor ingenting å klage på. Du finner dårlige theme på wordpress.org også, samt over alt på nettet

Det er likevel vedt å ta til seg kritikken som kommer. Jeg vil tro Themeforest også gjør det, etterhvert og underveis. De er jo interessert i å drive business og for mye kritikk er jo ikke bra.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med mine kjøp, foreløpig, men de themene er normalt priset til 50-60 dollar, har fem stjerner og mange downloads, - og får de de til halv pris... :)
 
Topp