Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ekstrem prisøkning på cPanel

Tonny Kluften

Administrator
Det er vel mange her som kjøper lisens til cPanel. Nå skal prisene settes opp mye, det kommer etter at Oakley Capital, et investeringsfirma, kjøpte opp cPanel.

https://news.cpanel.com/oakley-capi...next-phase-of-product-development-for-cpanel/

Se noen reaksjoner:
https://forums.cpanel.net/threads/announcing-account-based-pricing.656071/

Det finnes et par gode alternativer til de som får for store prisøkninger. (Plesk er ikke et alternativ fordi Oakley Capital eier det også)

Men sjekk disse:

DirectAdmin

Interworx
 

asleo

Member
I et annet engelskspråklig forum har tråden om cPanel sin prisøkning på under to uker fått over 91 tusen visninger og mer enn 1500 svar (jeg lenker ikke til forumet, fordi jeg er usikker på om det er ønskelig her). DirectAdmin ser ut til å være førstevalget for dem som velger å flytte vekk fra cPanel, og det synes jeg er ekstra gøy, fordi jeg satset på DirectAdmin fra første dag, og fortsatt er veldig fornøyd etter 10 år. Det blir spennende å se om noen store norske webhoster som bruker cPanel, som for eksempel ProISP, velger å sette opp prisene, flytte til noe annet, eller svelge hele prisøkningen selv. :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Link gjerne til det forumet Asle.

DirectAdmin er ok, men det har jo hatt noen rare bugs, som du faktisk har fått fikset Asle, og sikkert bugs som andre har fått fikset. Men det funker ihvertfall som ei kule nå på MinHost.

Angående prisøkningen så tror jeg desverre at en del webhoster tar regninga, og dytter noe over på kundene. Dette fordi det faktisk koster penger å konvertere til et nytt system. Oakley Capital er ikke dumme og noen økonomer derfra har såklart regnet på kundenes kostnader til konvertering, og lagt prisene deretter.
 

ronorio

Active Member
Har fulgt denne saken siden den ble offentlig. Snakk om å skyte seg selv i foten!

cPanel gjør en drastisk vending ifht. lisenser som jeg tror kommer til å påvirke bransjen mye de neste årene.

Lisens-systemet de nå går over til virker hverken logisk eller fornuftig.

Det er ikke usannsynlig at prisene kommer til å stige for folk flest, og at flere kommer til å benytte andre paneler.

Rack1911 tilbød seg å se nærmere på de mest aktuelle alternativene (gratis) som til eks. DirectAdmin, Interworx m.m. Det blir interessant å se hva de kommer frem til, det er ikke alle paneler som passer for delte servermiljø.

cPanel er uten tvil det beste og mest brukervennlige panelet - men dette gir forhåpentligvis utviklere av andre paneler mer driv til videreutvikling.
 
Sist redigert:

Oscar

Member
Jeg er så glad jeg har forhåndsbetalt 2år lisens allerede og håper jeg får beholde denne (vet noen noe om dette).

Eller så virker jo directadmin veldig lovende det og nå
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
De solgte vel på et tidspunkt one-time lisenser som ikke trenger fornyelse, men ellers Oscar: neppe.

Oakley eier visstnok både Plesk og cPanel og det sier kanskje litt.
Problemet for min del er holdningen - dette gjør de nok igjen om en stund.
 

Oscar

Member
De solgte vel på et tidspunkt one-time lisenser som ikke trenger fornyelse, men ellers Oscar: neppe.

Oakley eier visstnok både Plesk og cPanel og det sier kanskje litt.
Problemet for min del er holdningen - dette gjør de nok igjen om en stund.

Visstnok ble det ikke så store endringer, bare at jeg nå får en grense på 30 kontoer etter å ha snakket med support hos de jeg har lisensen hos. Virker som time4vps.com spiser mye av økningen for nå.

Dere som har erfaring med directadmin: Hvordan er det å flytte fra cPanel?
 

ronorio

Active Member
Jeg har forstått det slik at en plugin eller lignende er tilgjengelig nå for å gjenopprette en konto fra cPanel til DA.

Jeg vet det jobbes bak kulissene med å kunne konvertere en server med cPanel til DA, men om det er mulig vet jeg ikke. cPanel integreres dypt i operativsystemet, noe som kompliserer en slik prosess.

Har fått melding om at SiteGround, som må kunne regnes som en av de virkelig store webhotell-leverandørene, nå velger å gå bort fra cPanel for alle nye kunder. De har utviklet sitt eget kontrollpanel som de foreløpig kaller sPanel. Eksisterende kunder forblir på cPanel (vertfall inntil videre) slik jeg har skjønt det.

På generelt grunnlag vil jeg tro at de som er vant med cPanel kommer til å føle de konkurrerende panelene (som DA) mangler funksjonalitet og/eller brukervennlighet.

Jeg har servere med cPanel men som er under brukergrensen hvor man må betale ekstra pr. konto. Er ennå litt usikker på hvor stor prisøkningen blir.

Jeg ser for meg at private, små ENK etc. som eier cPanel-lisenser blir å se etter andre løsninger hvis/når kostnadene øker.

Har noen informasjon til eks. hva de norske cPanel-hostene planlegger? Tenker på Pro ISP, HOST1 osv.
 

asleo

Member
Jeg har forstått det slik at en plugin eller lignende er tilgjengelig nå for å gjenopprette en konto fra cPanel til DA.

Jeg vet det jobbes bak kulissene med å kunne konvertere en server med cPanel til DA, men om det er mulig vet jeg ikke. cPanel integreres dypt i operativsystemet, noe som kompliserer en slik prosess. [klipp]

I nyeste versjon av DirectAdmin, er det innebygget støtte for å importere og gjenopprette backup fra cPanel. All nødvendig info og trinnvis guide er beskrevet her: How-to: cPanel to DA migration: https://forum.directadmin.com/showthread.php?t=58059

Edit: I tillegg er det et par brukere som jobber med å lage et skript som mer eller mindre automatisk tar en backup av cPanel og så stripper serveren for alt som er relatert til cPanel, og så installerer DirectAdmin og gjenoppretter backupen fra cPanel - slik at man kan konvertere en eksisterende server fra cPanel til DirectAdmin uten å behøve å sette opp en ny server. Dette er altså ikke et offisielt skript. Her er forumtråden: https://forum.directadmin.com/showthread.php?t=58104
 
Sist redigert:

asleo

Member
Med tanke på at ProIPS øker prisene, vil jeg gjerne tillate meg å påpeke at de oppgir alle prisene sine eks. mva, slik at privatpersoner som leser bloggposten deres, må huske å ta høyde for at det koster 25% mer enn det ProISP oppgir.

Jeg synes det er litt "ville vesten" i bransjen, noen oppgir prisene med moms, andre uten. Selger man til privatpersoner, er regelverket tydelig på at prisene skal oppgis med moms. Ref: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066 "Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter."
 

ronorio

Active Member
En pris ser "bedre" ut ved første øyekast eks. mva. Det er en praksis som ikke er heldig men greit nok, man må ta det for det det er.

Veldig greit at forum som dette belyser praksisen.
 
Topp