Kjapp og trygg hosting for Wordpress

kjøpe tjenester fra privatperson, gyldig bilag

aakb

New Member
Hei, jeg skal kjøpe en rekke promoteringer fra sider på instagram. Dette er privatpersoner som holder til i utlandet, og mange har ikke registrert bedrift eller ENK. Jeg forstår at kun en betalingsform som paypal (eller Vipps for den saks skyld) ikke er tilstrekkelig som bilag, men dersom selger forsørger faktura, vil denne være gyldig? Blant krav til faktura finnes bla. org. nummer, noe disse personene ikke har. I tillegg lurer jeg på om pris må spesifiseres i NOK på fakturaen.
 

hansson

Langveisfarende
Det er uproblematisk å bruke en faktura fra privatperson, uten organisasjonsnummer. Eller en håndskrevet kvittering for den del. En paypal-kvittering fra privatperson skal også være nok dokumentasjon, det ligger vel en slags transaksjonskvittering du kan laste ned for hver utbetaling i Paypal. Vipps har sikkert noe av det samme, uten at jeg har testa det. Pris kan være i hvilken som helst valuta, du må selv finne den historiske valutakursen som ble brukt og få bokført dette i NOK. Vanligvis bokfører du bare beløpet i NOK slik det fremstår i nettbanken.
 

aakb

New Member
Okey, men må ikke mer enn bare transaksjonen kunne dokumenteres? Jeg tenker da på varens art og omfang slik den evt kan spesifiseres i en faktura, osv.
 

hansson

Langveisfarende
@aakb Jo den som selger noe via Paypal eller til og med Vipps pleier jo å skrive på "fakturaen" der hva det gjelder. Det er noe som viser hva som ble betalt + hva som ble kjøpt/solgt + hva selgeren heter jeg mener du skal hente ut fra Paypal. Vanligvis får du vel en e-post som viser disse detaljene, gjør du den om til en PDF har du plutselig et gyldig bilag til regnskapet.
 
Topp