Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har et nytt diskusjonsforum noen suksessmuligheter i dag?

Tror du et diskusjonsforum i "klassisk forstand" har mulighet for å lykkes i dag?

  • Ja

    Stemmer: 7 41,2%
  • Nei

    Stemmer: 4 23,5%
  • Kanskje

    Stemmer: 6 35,3%

  • Totalt antall stemmer
    17

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
I sammenheng med posten min i en annen tråd, hadde det vært interessant å diskutere hva WF-medlemmene tror om suksessmulighetene til et "klassisk diskusjonsforum" (a la Diskusjon.no/Webforumet/Kvinneguiden).

Etter at sosiale medier og øyeblikksdiskusjoner der (særlig tydelig på Facebook og Twitter) har tatt "fullstendig over", virker det som om tradisjonelle fora på nett ikke har den gjennomslagskraft de tidligere hadde (mulig jeg tar feil altså).

Jeg har tidligere drevet bl.a. et forum for mitt spesialområde og vurderer å starte opp igjen, men ser jo fort at dette vil kunne komme i konflikt med f.eks. grupper og sider som jeg driver i sosiale medier og diskusjoner som foregår der. Man vil jo på en side ha trafikk til egne sider, men samtidig nå folk (noe som tilsier bruk av sosiale medier).

Hva tror du om fremtiden for diskusjonsforum på nett?
 
Jeg er stor fan av forum :) Men jeg er også gla i Facebookgrupper.
Utfordringen med grupper er jo at innholdet "forsvinner" og det er ikke så lett å finne tak i eldre svar og ting har dermed kanskje en tendens til å repetere seg.

Vanskelig å si hva sjansen for å lykkes er og hvordan du måler suksess. Det viktigste er jo at forumet er aktivt og det er kanskje enklere med litt mindre nisje-forumer?
 

Hakasu

Medlem
Tja, Kvinneguiden har vel fortsatt en del brukere? Akkurat nå er hele "Siste innlegg"-siden deres full av tråden som alle fikk svar for toppen 10 minutter siden. Freak.no er vel også realtivt aktivt fortsatt.

Jeg tror det vil bli en fremtid for forum igjen på et punkt, og min personlige spådom er at Facebook kommer til å bli mindre og mindre populært de neste årene. Jeg ser allerede en tendens til at mange har sluttet å bruke det, så hvis Facebook fortsetter samme løpet som tidligere kan det fort være at personer søker alternative måter å diskutere ting på.

Problemet er jo gjerne at det er vanskelig å få folk til å bruke et forum, spesielt et nytt et. Uten innhold vil ingen begynne å bruke det, og når ingen begynner å bruke det kommer det aldri innhold der.

Min tanke rundt å skulle starte et slikt forum på nåværende punkt er at det trenger en liten kjerne på minst 10 personer som alle bruker en stund hver dag på å gjøre forumet aktivt. Her må man ha mange deleiere, noen som får betalt litt for å bidra, eller være utrolig heldig å få noen som gjør jobben på dugnad. Når besøkende ser at det faktisk er mye aktivitet der tror jeg det er mye større sjanse for at de registrerer seg og blir med. Men da er jo bare spørsmålet om det er nok ildsjeler som gidder å legge inn arbeidet som trengs for å i det hele tatt komme i gang. Det krever nok veldig mye arbeid over lang tid for å lykkes.

Det er i alle fall mine tanker om temaet.
 

Dantello

New Member
Tror absolutt det kan funke, men som andre nevner vil det nok kreve innsats og dedikerte medlemmer til å begynne med.

Anbefaler å insentivere andre til å bidra til forumet, f.eks. kan du gi ukentlige flaxlodd/annet til bidragsytere som bidrar positivt til forumet, på samme måte som du gir flaxlodd til tipsere på Gjerrigknark.no.

Du har jo allerede et stort publikum som du effektivt kan utnytte ved å nevne forumet i nyhetsbrev/hovedsiden etc som definitivt hjelper. Bruk kreative strategier til å få andre til å poste der, f.eks. under den årlige julekalenderen din kan du ha luker hvor deltakerne skal poste sine beste tips for å spare på **** etc etc..

Det kan også være hensiktsmessig å koble forumtråder til innlegg på siden som på f.eks. Gamer.no hvor kommentarfeltet er koblet til tråder på forumet.
 
Sist redigert:
Topp