Kjapp og trygg hosting for Wordpress

H18 gruppen og sparing - virker veldig merkelig

Tonny Kluften

Administrator
Er det noen her som har kjennskap til H18 gruppen fra Skien? De ringte meg fra 35104765 for å selge meg ett eller annet spareprodukt som var veldig uklart. Ville ikke ut med info om hva det gjaldt, bare noe om at de hadde noen eiendommer og kunne garantere meg 10% rente i året på sparing. Bare det at de sier de garanterer 10% gjør at alle alarmbjeller ringer hos meg. Å garantere det er ikke mulig, de har neppe lov til å garantere det heller ifølge markedsføringsloven.

Jeg spurte om de var en bank, det var de ikke, men hadde "fått tillatelse av myndighetene", hva de hadde fått tillatelse til var ikke lett å forstå. Men jeg kunne komme til et kontor på Sem (Tønsberg) og få vite mer.

Jeg syns at dette høres veldig rart ut, og inntrykket jeg sitter igjen med er at H18 gruppen driver veldig aggressiv markedsføring til folk som ikke helt ved opp og ned på sparing/bank/investering osv. Jeg mener, de vil ha sparepengene mine, men ikke si hva de brukes til...

En annen ting er at de ringte meg uoppfordret som privatperson, det er ikke lovlig, jeg har reservert meg her: https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/

Masse rart her, som jeg syns lukter lang vei.
 
Sist redigert:
Hei Tonny,


Jeg er selv en av eierne i det nye selskapet H18 Gruppen her i Skien og vi ønsker å gi våre kunder et tilbud om å investere penger hos oss med førsteprioritetspant i prosjektselskapet de låner oss penger til.

Nei, vi er ingen bank og har heller ikke behov for tillatelse av myndigheten til å drive bankvirksomhet, som du skriver.

Dette skal vi ta opp med de som har kontaktet deg og rydde opp i saken, slik dårlig kommunikasjon ønsker vi ikke å stå for.

Vi holder oss selvsagt innenfor lovverket og har ingen ønske om å lure privatpersoner for sine oppsparte midler. For å hjelpe oss med dette har vi tett samarbeid med både regnskapsfører, revisor og et advokatkontor som har spesialkompetanse innen eiendom. Alt dette for å forsikre oss om at vi ikke skal gjøre noe på tvers av verken lov eller etikk.

Vi gir kun et tilbud om å investere penger i våre prosjekter og gir en årlig rente på 10% utbetalt kvartalsvis ut til våre kunder.

Hvis vi etter avtalen, ikke skulle betale penger tilbake med en årlig rente på 10% på den dagen vi ihht avtalen skal betale penger tilbake, så kan långiver/investor kreve sin andel av prosjektselskapet. Pengene blir investert i eiendom som eies av prosjektselskapet og de verdiene kan ikke vi ta ut eller gjøre noe med før prosjektet er ferdig og investorer har fått alt tilbake.

Vi gjør dette på denne måten for å sikre våre kunder at de er på best mulig måte sikret at de vil få igjen sine penger inkludert en årlig avkastning på 10%.

Det finnes dessverre en del useriøse aktører i markedet, men vi vil ikke være en av dem! Derfor gir vi pant i aksjene i prosjektselskapet, samtidig som vi i H18 Gruppen er under flere begrensninger i samme periode for å sikre utlåner.

Så vidt vi vet, er vi muligens det eneste selskap som gjør dette på denne måten og å investere i eiendom på denne måten gir langt større sikkerhet en å investere f.eks. i aksjer eller fond.


Ha fortsatt en fin dag!


Med vennlig hilsen

André Strømodden
PR- og informasjonssjef

+47 922 20 338
andre@h18.no
H18 Gruppen AS
Nedre Hjellegaten 18, 3724 Skien
 

Grunder82

Medlem
Om dere kan betale 10% som er relativt høyt,
så betyr dette at selskapet som det forvaltes penger (entreprenøren) til ikke klarer å få lån i vanlig bank/ikke kan stille sikkerhet til normal rente (7% eller mindre). Dette fordi banken ser på det som prosjekt med høy risiko. Og si at dette er sikrere enn å investere i aksjer/fond er direkte villedende ettersom det er større sjanse for at et slikt entreprenørselskap går konkurs og man taper hele innsatsen enn at et fond med flere hundre selskaper går i 0.
 

Dantello

New Member
Crowdfunding av denne typen er en fin måte å hente kapital, dersom det blir gjort på riktig måte. Gode eksempler på dette er crowdfunding plattformer som Monner og Kameo. Det positive her er at de undersøker firmaet på forhånd, lar brukere stille spørsmål som selskapet svarer på offentlig og gir en risikovurdering.

Tilfeldig cold-calling for å hente investorer på den andre siden er totalt useriøst, ville definitivt styrt unna slike tilbud. Det faktum at selskapet er relativt nytt og har ingen form for avkastning å vise til, kun 614,- i negativt resultat i 2018 er enda et varselstegn å legge til på listen.
 

hokhang

Medlem
De hadde ikke tillatelse fra finanstilsynet til å hente inn kapital på denne måten heller.

Men saken er at de har innhentet kapitla fra pensjonister og sparer. Hvor pengene skulle ha gått til eiendomsinvestering.
I det har selskapet brukt pengene på å utbetale høye lønninger til seg selv.
Så nå er ingen eiendommer kjøpt, og pengene er borte :) eller utbetalt til eierne av selskapet....
 

hansson

Langveisfarende
@hokhang Har du lenke til en sak om at dette prosjektet har gått skeis og at det var svindel? Virker helt opplagt at de skulle hatt autorisasjon fra Finanstilsynet for å drive denne typen låneformidling, når til og med folkeinvest.no trengte det for å formidle lån til utbyggere/eiendomsinvesteringer. EDIT: Ser nå at det ble posta lenke til en betalingsartikkel over. Ikke overraskende at dette var cowboyer.
 
Topp