Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Test av norske webhotell - Ønsker tilbakemelding

Mitt navn er Vegar, og jeg jobber som frilanser for nettstedet WebsitePlanet. Vi har nylig gjennomført en større test av norske webhotell, og er derfor på jakt etter tilbakemelding fra dere!

I testen så vi på flere av de største leverandørene av webhotell i Norge. Vi ble kunde hos de ulike aktørene og sammenlignet tjenesteutvalg, brukervennlighet, kundesupport, ytelse, priser og annet.

Testen finner dere her: websiteplanet.com/nb/web-hosting/

Den største verdien i testen ligger ikke nødvendigvis i rangeringen og sammendraget på forsiden, men i de ulike gjennomgangene for hver enkel leverandør.

Her dokumenterer vi våre erfaringer og vurdering gjennom hele prosessen. Dette så det skal bli lettere å få innsikt i hva man kan forvente hos de ulike.

Da Webforumet er et sentralt diskusjonsforum for webutvikling i Norge, ønsket vi å få litt tilbakemeldinger på hva dere mener om testen.

Er det områder vi burde testet som ikke er tatt med?

Er det aktører vi ikke har testet, men som burde vært inkludert?
 

ronorio

Active Member
Hva er det egentlig dere har testet?

Jeg har vært med på en test av norske webhotell som startet i oktober i fjor, og fremdeles pågår.

Mange av leverandørene du har på listen din ble valgt bort pga. at tjenestene rett og slett ikke holdt mål.
 
Vårt perspektiv har vært å teste det som en vanlig bruker. Her har vi sett på dialogen med kundeservice, kjøps-prosedyren, brukervennlighet/utfordringer under installasjon av WP, målt hastighet og oppetid på testsiden etc.

Dette er informasjon som en potensiell kunde vil være interessert i før kjøp, men som man ofte ikke kunne få tilgang på uten å selv bli kunde.
 
Ja, de aller fleste review-sider for webhotell jobber med affiliate-markedsføring.

Om du Googler og ser på de ulike testene tilgjengelig vil du se at alle anbefaler leverandører med affiliate-program. I denne testen er det også anbefalt og vurdert flere aktører som ikke har slike programmer.

Vi som har gjort testene av de norske aktørene (da inkl. one.com) har ikke kommisjon fra affiliate, og samtidig fått streng beskjed om å ikke la dette påvirke oss. Du kan lese bakgrunnen for de ulike poeng-scorene (og dermed rangeringen) inne på de ulike gjennomgangene.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg mangler den jeg bruker selv og ville anbefalt å flytte vekk fra flere på listen din (som jeg selv har gjort).
Å ta "de største" er veldig diffust. Var de enklest å finne?
"Norsk" er visst også nokså diffust - hostinger er ikke norsk, one.com er ikke norsk, siteground ... vel, du skjønner.
 
Hostinger og Siteground er lagt til etter testen, for å sammenligne de norske aktørene med de internasjonale. Vi har riktignok for de også satt opp WP og målt hastighet og oppetid, men selve testen er skrevet tidligere og oversatt.

One.com ble tatt med da de er aktive mot det norske markedet, har norsk/dansk support og selger .no domener.

Kom gjerne med tips rundt hvem du anbefaler eller savner i testen. WebsitePlanet ønsker feedback på dette slik at de kan holde testen oppdatert og relevant.

Målet var å ha 8 aktører + Hostinger og Siteground, så da ble det gjort ulike vurderinger. Noen aktører ble silt ut fordi de var små (proff.no), eller fordi de (gjerne prismessig) rettet seg mot et annet kundesegment.
 

Bjørnar

Gründer
Som kunde hos flere av dem på listen tidligere, så synes jeg denne listen var i beste fall tynn. Subsys har jeg brukt tidligere med hell, og har vært helt suverent. At den definitivt "beste" i mine øyne, MinHost, ikke er med, gjør bare at listen virker mangelfull og uten substans - og at man har valgt webhotell som har affiliate-lenker.

Denne listen har altså null verdi i mine øyne.
 
Det var sterke ord, Bjørnar. Beklager at vi ikke har tatt med dine favoritter.

Vi har forsøkt å lage en test som gjenspeiler det norske markedet. Altså hvilke leverandører som i dag vurderes av de som skal sette opp en nettside. Vi har derfor forsøkt å identifisere hvilke leverandører som benyttes av mange, og som er kjente i markedet.

Ikke et vondt ord om de leverandørene du har nevnt, men deres omsetning, antall ansatte, søkevolum på firmanavn etc. nådde ikke opp til å være blant de 8 som ble valgt ut.
 

Altberger

Medlem
Synes dette var et godt og spennende initiativ/innlegg.
Selv bruker jeg proisp.no på større siter. Meget raskt, meget god support og et glimrende cpanel med backups, etc...

Ellers bruker jeg domeneshop.no. Dette er pga prisen. Kjempebra support de også.

Hostinger har jeg ikke testet. Rett og slett pga lokasjon. Innbiller meg at server lokasjon har relevans for serp, men godt mulig at det er feil.
 

ronorio

Active Member
Har selv god erfaring med Pro ISP hvor jeg har to mindre nettsted. De har tradisjonelle cPanel -servere, LiteSpeed og Softaculous. De har ikke noe "ekstra", men er helt greit.

Liker også veldig godt SiteGround. De har gått bort fra cPanel og bruker et egenutviklet kontrollpanel i stedet. Serverne er Apache/NGINX. De har (trolig) markedets enkleste WordPress-installasjon, wp-cli, flere egenutviklede verktøy for cache, bildeoptimalisering, enkel flytting av nettsted m.m.

Har større nettsider hos Flywheel, Kinsta og WP Engine. Har ingenting vondt å si om noen av de, de har en noe høyere prislapp, men er svært gode på det de driver med.

Kunne godt tenke meg å lese en test av minhost.no, en av få leverandører i Norge jeg ikke har prøvd :)
 

asleo

Member
@Vegar - WebsitePlanet, Jeg ble oppmerksom på at dere har publisert en "anmeldelse" av oss den 26. desember 2019: websiteplanet.com/nb/web-hosting/minhost/

Dette er en anmeldelse dere har basert på en henvendelse dere sendte oss for snart ti måneder siden (11. februar 2019), men publisert dato for anmeldelsen har dere oppgitt til å være 26. desember 2019. Dere har ikke vært kunde hos oss og ikke hatt tilgang til å teste tjenestene våre. Anmeldelsen inneholder mange feil.

Jeg har gått gjennom anmeldelsen, og ønsker å liste opp alle direkte feil jeg fant, samt kommentere litt generelt, rekkefølgen til opplisting nedenfor er fra toppen av anmeldelsen og nedover etter hvert som jeg leste den, jeg vil sette pris på om dere kan endre alt som er feil eller slette anmeldelsen:

Først vil jeg kommentere skjermskuddet deres, det er 10 måneder gammelt, selv om anmeldelsen deres ble publisert 26. desember, i tillegg har dere oversatt innholdet i skjermskuddet til engelsk. Våre nettsider er ikke på engelsk, og jeg vil sette pris på om dere kan ta et nytt skjermskudd og erstatte med deres modifiserte skjermskudd, eller slette det.
Sitat fra websiteplanet.com: "Den bruker servere i tre data senter i Tyskland, Nederland, og Norge"

Ovenstående sitat er feil. Alle servere som kundene plasseres på er fysisk lokalisert i et datasenter i Oslo. To av våre tre navnetjenere ligger på servere i henholdsvis Tyskland og Nederland, for å oppnå god redundans. Vær snill å endre ovenstående til at våre servere kun ligger i Norge.
Sitat fra websiteplanet.com: "Den tilbyr en delt hosting plan og tjenester for registrering av domene. Kundeservice er kun på norsk."

Ovenstående sitat er feil, vi tilbyr to pakker, du kan velge mellom "Webhotell pluss" og webhotell med "WordPress drift".
Sitat fra websiteplanet.com: "Noen av funksjonene som tilbys, er:
100GB SSD
Gratis domene registrering"

Ovenstående sitat er feil, vi tilbyr 200 GB webplass, og vi tilbyr ikke gratis domene.
Sitat fra websiteplanet.com: "Som nevnt ovenfor tilbyr MinHost bare en plan, og brukere får ingen valgmuligheter."

Ovenstående er feil, vi tilbyr to pakker, den ene er "Webhotell pluss", den andre er "WordPress drift"
Sitat fra websiteplanet.com: "Ingen personlige nettsider trenger opp til 100 e-post kontoer, og 1.5TB månedlig trafikk blir for mye for et lite bedrift nettsted."

Ovenstående er feil, vi tilbyr 2 TB månedlig båndbredde.
Sitat fra websiteplanet.com: "og de har ingen pengene-tilbake garanti eller refusjon."

Ovenstående er feil, vi har en 30 dagers fornøydhetsgaranti, hvor nye kunder som ved oppsigelse innen avtaleperiodens første 30 dager får tilbakebetalt fakturabeløpet minus prisen for registrering av eventuelle domenenavn. Dette er beskrevet i avtalebetingelsene i punkt 10 som kan leses her: https://kunde.minhost.no/betingelser/
Sitat fra websiteplanet.com: "Jeg kontaktet dem men mottok et svar flere dager senere."

Årsaken til ovenstående er at personen som sendte oss henvendelsen, ikke brukte sitt eget navn, men kalte seg "Zenaib Hast" (som vi ikke kunne verifisere ved søk på nett), samt at henvendelsene ble sendt oss fra flere forskjellige IP-adresser, blant annet ble det brukt en IP-adresse fra Nigeria. Etter manuelle undersøkelser av den første henvendelsen, konkluderte jeg med at henvendelsen ikke var legitim og at Zenaib Hast ikke eksisterte, og dermed sannsynligvis kom fra en person som ønsket å misbruke våre tjenester til å sende spam eller gjøre annen ugang. Derfor blokkerte jeg IP-adressen i vårt ticket system.

Deretter fortsatte Zenaib Hast å sende henvendelser til oss fra forskjellige IP-adresser i forskjellige land, helt til jeg til slutt etter mange henvendelser og flere dager, valgte å sende et kort svar, som websiteplanet.com har sitert i anmeldelsen.

Ovenstående blir dermed feil. Personer som sender inn henvendelse ved å bruke sitt eget ekte navn, vil få kjapt svar, personer som sender henvendelser under falskt navn og mistenkelige IP-adresser, kan ikke forvente å få svar. Personen som har skrevet anmeldelsen på websiteplanet.com er oppgitt å være Onajite Omare, personen som sendte oss henvendelsene påsto å være Zenaib Hast.

I tillegg til dette ble henvendelsene fra Zenaib Hast sendt under falsk forutsetning, her er ett sitat fra én av de mange henvendelsene:
"I have not sent requests using any other IP. I am a web developer and have a client who wants to create a business website in Norway. I met him on LinkedIn."

Ovenstående er jo ikke sant, fordi som jeg vet nå, var henvendelsen for å hente informasjon som skulle brukes i anmeldelsen som er blitt postet på websiteplanet.com ti måneder senere. Videre er det heller ikke sant at det ikke er blitt brukt flere forskjellige IP-adresser.

Jeg fortsetter å liste opp feil videre nedover i anmeldelsen, merk at noen feil gjentar seg flere steder, og dermed gjentar de seg i min opplisting her:
Sitat fra websiteplanet.com: "Et gratis domene er inkludert når du kjøper hvilke som helst Web Hosting Tjeneste fra MinHost"

Ovenstående er feil, vi tilbyr ikke gratis domene.
Sitat fra websiteplanet.com: "Ulemper
Bare en hosting plan"

Dette er feil, vil tilbyr både "Webhotell pluss" og "WordPress drift"

Det ville vært fint om dere kunne rettet opp i alle direkte feil i anmeldelsen, eller enda bedre slette anmeldelsen og la være å skrive anmeldelser av webhoster som dere ikke har vært kunde hos, og dermed ikke har testet tjenestene til.

Edit: Jeg har redigert lenken øverst i posten til på peke direkte til anmeldsen, forrige lenke jeg brukte pekte til et HTML-anker nederst i anmeldelsen.
 
Sist redigert:

asleo

Member
Forøvrig legger jeg nå merke til at bildet av e-posten fra oss i anmeldelsen er modifisert, ved å fjerne navnet etter "Hi", i e-posten vi sendte stod det "Hi Zenaib". Jeg forstår hvorfor websiteplanet.com har fjernet navnet, det må jo være fordi personen som har skrevet anmeldelsen heter Onajite og ikke Zenaib.
 
Topp