Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finn har satt opp prisen med ca 140 % for bedrifter uten avtale

Navido

New Member
Er det bare jeg som reagerer på dette? Før februar koster det fra 79kr å avertere på finn uten bedriftsavtale på torget. Nå koster det 199!!!!. Er det noen som vet om de bare kan herje og gjøre som de vil? Altså de har jo monopol på markedet virker det så de kan bare bestemme ?

Det er jo helt umulig å avertere på finn lenger.

Spurte om å få tilbud på bedriftstavtale.

Da fikk jeg dette "tilbudet":

100 annonser + bedriftsprofil - kr 10 000 eks. mva (Opprinnelig pris kr 12 000 eks. mva.)
300 annonser + bedriftsprofil - kr 21 000 eks. mva (Opprinnelig pris kr 25 000 eks. mva.)
500 annonser + bedriftsprofil - kr 30 000 eks. mva (Opprinnelig pris kr 36 000 eks. mva.)

Blir så forbannet over dette.

Noen som har noen synspunkter?
 

xdex

Medlem
Det er lengesiden noen av mine kunder brukte finn til noe som helst. Det er dyrt, og hva får du igjen? Svært lite. Det lønner seg ofte (jeg vil påstå nesten alltid) og annonsere gjennom andre nettverk (gjelder hovedsaklig produkter, ikke reise, bil etc). Bruk tiktok, insagram, facebook, google og lignende tjenester for å annonsere for dine produkter. Det er langt billigere, og alt du kan gjøre / optimalisere for i etterkant gjør det enda mer gunstig.

Eksempelvis,

Du jobber med salg av høytrykksspylere. Når du annonserer på finn, er alt bare et kaos, og du må virkelig "treffe" for å faktisk treffe. Du bruker 10.000,- på dette, og hva sitter du igjen med? Hva er mulighetene dine?

Når du bruker Google, kan du etter å ha brukt 10.000,- mest sannsynlig danne deg et syn på hvem kundene dine er, og best av alt, hvem er det som faktisk kjøper. Da er veien enda kortere til neste salg, og de neste tusenlappene vil derfor være langt mer verdt enn de 10 første.

Dette gjelder hovedsaklig alt, men det er en prosess og krever mye kunnskap for å få det til. Men poenget mitt er, hvorfor bruke tid på Finn, når du kan bruke tiden på å lære noe som er langt bedre?

Hvis dette er "for vanskelig" noe jeg kan forstå, da mange bruker ekstremt mye tid hver måned på å holde seg oppdatert, kan du alltid leie inn noen til å ta seg av jobben.

Alt koker uansett ned til, hvor mye betaler du per. salg? Hvor mange av dine kjøpere kommer tilbake og kjøper mer? Hvorfor ikke annonsere produktene dine til alle som allerede har besøkt butikken din og vist en interesse?

Jeg kunne gått mye mer i dybden på det jeg prøver å fremheve i dette innlegget. Men det er vanskelig uten å skrive en hel bacheloroppgave på hvordan mennesker oppfører seg på nett. Hvorfor vi har et så rart handlemønster osv osv osv.
 

Bjørnar

Gründer
Du jobber med salg av høytrykksspylere. Når du annonserer på finn, er alt bare et kaos, og du må virkelig "treffe" for å faktisk treffe. Du bruker 10.000,- på dette, og hva sitter du igjen med? Hva er mulighetene dine?
I en av mine bedrifter selger vi faktisk høyttrykkspylere, og finn.no fungerer til vårt bruk, og gir valuta for penger brukt.

Tingen er: Har du kun 10.000,- å bruke til annonsering, er ikke finn.no plassen å starte, for det er helt klart ikke den mest attraktive plassen med best ROI, ROAS og alle mulige forkortelser. Men har du 1.010.000,- å bruke, så er det et ok supplement. Når man kommer langt nok i annonsepenger brukt, så må man ofre noe for salgene. Det er de 10 ekstra høyttrykkspylerne som avgjør, satt på spissen, om vi ligger foran konkurrenter totalt sett.

Så det er ikke sort/hvitt med finn.no (eller hvilke kanaler som helst).
 

Navido

New Member
Jeg har også hatt god effekt av finn--for det er mange som går dit for å sjekke brukt for så se at ny vare feks ikke koster mye mer..men det begynner å bare bli vanskeligere og vanskeligere siden de stadig øker prisene til noe helt vanvittig.

Verste er jo at de lyver. Selgeren påstår at de har tatt bort den faste avgiften på å ha bedriftsavtale, og at man nå kun betaler for en annonsepakkene.

Sjekket mail for noen år tilbake. Faste avgiften var på 7500kr..også kunne man kjøpe annonsepakke..feks 1900kr for 100 annonser. Nå derimot er det 10.000kr for 100 annonser.

Virker som alt blir bare vanskeligere uansett hva det dreier seg om.
 

xdex

Medlem
I en av mine bedrifter selger vi faktisk høyttrykkspylere, og finn.no fungerer til vårt bruk, og gir valuta for penger brukt.

Tingen er: Har du kun 10.000,- å bruke til annonsering, er ikke finn.no plassen å starte, for det er helt klart ikke den mest attraktive plassen med best ROI, ROAS og alle mulige forkortelser. Men har du 1.010.000,- å bruke, så er det et ok supplement. Når man kommer langt nok i annonsepenger brukt, så må man ofre noe for salgene. Det er de 10 ekstra høyttrykkspylerne som avgjør, satt på spissen, om vi ligger foran konkurrenter totalt sett.

Så det er ikke sort/hvitt med finn.no (eller hvilke kanaler som helst).

Det er absolutt ikke sort/hvitt, derav ordet eksempel for å differanse innlegget mitt. Poenget var å komme med et eksempel som for mange ikke er helt åpenbart og kanskje helt nytt terreng. Når innlegget handler om "wow, har prisen gått opp", blir det uansett feil å snakke om "har du 1 million kroner å bruke så ....."

Hvis små bedrifter med presset budsjett har opplevd finn som en god aktør med ok priser, vil selvfølgelig noen reagere på at prisene øker. Når prisene i markedet øker, går dette ofte utover forbrukeren, priser øker ofte i takt med utlegg.

Virker som alt blir bare vanskeligere uansett hva det dreier seg om.

Ikke nødvendigvis vanskeligere, men annonsemarkedet er ekstremt presset. Finn er bare en pusling globalt når det gjelder annonsering. Noe skal Finn også leve av, og det er nok med god grunn at prisene har gått opp. Schibsted er en stor aktør i Norge, som også eier finn. Noe monopol har dem ikke, men det er vanskelig å konkurrere mot "alle" landets aviser når Schibsted eier aviser som VG, Bergens tidene, aftenbladet, aftenposten osv.

Det er nok av annonsekanaler der ute, og drøssevis av alternativer til Finn.
 
Sist redigert:
Topp