Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fremtidens Javascript

kongen

kongemedlem
Hvilke rammeverk for javascript kommer til å blomstre eller visne? Har hørt at Jquery og Vue.js ikke har noen fremtid pga man nå kan gjøre alt disse rammeverkene ble bygget for med siste standard av vanlig Javascript (es2017/es8). Kommer Node.js, AngularJS og ReactJS også til å rammes av oppgradert standard av vanlig Javascript?
 

Tarjei

Member
Jquery er nok på vei nedover ja. NodeJS er server side JS så ikke et rammeverk på linje med de andre. Hva som holder seg populært i framtiden er vanskelig å si da JS rammeverk fronten er "rotete" og stadig noe nytt som popper opp. Om du er på jakt etter å lære deg et spesifikt bibliotek er React et trygt valg og enklere enn f.eks Angular som er veldig mye større og mer komplekst. Angular er full MVC* rammeverk mens react og vue er bare "view"-bibliotek.
 
Det kommer til å ta lang tid før es2017/18 er standard i alle nettlesere. Velg Vue eller React, begge to kommer til å bli brukt i mange år fremover. Om du alltid skal se mange år fremover vil du aldri kunne ta avgjørelsen om å lære deg noe.

Å lære deg Vue, React eller et annet rammeverk greit nok til å bruke det burde ikke ta så lang tid. Prøv en av de og se om du liker det, om ikke så prøver du det neste.
 
Bruker vanilla javascript og gode gamle design patterns, koden jeg skriver er da vedlikeholdsfri i 20 år fremover. Frontend rammeverks som Angular og React er et rent tidskrevende mareritt som blir 10x dyrere for kunden.
 

BlitZz

Member
Bruker vanilla javascript og gode gamle design patterns, koden jeg skriver er da vedlikeholdsfri i 20 år fremover.

Det er godt å høre, absolutt ikke dumt det! - "Vanilje der det kan vaniljes"
Personlig tenker jeg derimot påstanden din ikke lever opp til hva du sier. Skriver du vanilla javascript i dag, er den "vedlikeholdsfri" på lik linje som evt frameworks om du låser versjonen til frameworket til den versjonen du opprinnelig skrev det til.

Om du skriver vanilla eller via framework så skjer det jo deprications i ny og ne som begge må ta stilling til. Enseste forskjellen er vel at du i din vanilla kode kan lett gå inn å endre funksjoner som er depricated, mens via framework må du patche versjonen/forke din egen for å få nye endringer.
 

BlitZz

Member
Jeg har ikke mye erfaring med React, men jeg har dyp forståelse for Vue. Jeg har hørt fra flere at React har en ganske bratt læringskurve i forhold til Vue.

Å lære seg Vue er ganske enkelt, det er noen caviats her og der, men det er så god dokumentasjon på det, så det er ikke noe problem.


Definer "ikke så lang tid" :)
Jeg vil påstå at en person med grunnleggende+ kunnskaper innen JS og html vil kunne lage det meste i Vue på en ukes tid. Det man bruker tid på er å sitte seg mer inn i "best practices". Da anbefaler jeg å laste ned en linter til code editoren din med vue-eslint plugin. Da kjefter den på ting som ikke er "best practice"
 

JudeQuinn

Medlem
Vue og Nuxt (som er Vue med litt ekstra saker og ting som kodesplitting, SSR, routing mm. ferdig satt opp), er veldig greit. Dersom jeg jobber med nettsider hvor JS er en "after thought" som Wordpress-sider hvor innholdet blir servert fra serveren, bruker jeg plain JS så mye som mulig.

Nå er JS såpass greit mtp. forskjellige browsere, at jeg ikke bruker jQuery lenger.

Lager jeg noe nytt fra scratch, er det stort sett i Vue, siden jeg kan lage mye rart på noen timer/dager.

Jeg er ikke utvikler, men lager en god del sider for egen regning (affiliate) hvor ting gjerne skal se bra ut og man trenger en viss grad av interaktivitet (kalkulatorer, skjema, filter mm.). Nuxt er også fint som F til å lage statiske sider, hvor jeg tidligere har brukt Python for å generere HTML.
 

Kjetil L.

New Member
@kongen det med at jQuery Mobile ikke har noen fremtid kan jeg skrive under på. Brukte et par hundre tusen på en slik app og etter at jQuery Mobile-folka forlot skuten har det vært et sant mareritt å gjøre hele greia på nytt.

jQuery UI er også noe piss.

jQuery i seg selv derimot er etter min mening et helt supert verktøy, som aldri burde ha assosiert sitt navn med disse to andre.
 
Topp