Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Automatisk backup av webroot og mysql

Bjørnar

Gründer
Hei,

Hva slags system bruker dere (ikke WP) for automatisk backup av filer og database? Jeg ønsker primært backup til Dropbox eller Google Drive. Tjenesten må gjerne koste noe, men den må være pålitelig, og jeg må kunne kjøre tilbake backup relativt kjapt.

Jeg har google litt, og er usikker på hva jeg skal gå for - så derfor ber jeg om deres meninger.
 

ronorio

Active Member
Du har Googlet sier du. Hvilke alternativer har du sett på?

Vanskelig å komme med en spesifikk løsning uten å vite hva webhotell du har og eventuelt hvilke backuprutiner som kjøres på servernivå - og om du har tilgang på de faktiske filene fra slik backup.

På generelt grunnlag er du vanligvis nødt å laste ned filene manuelt via FTP/SFTP. Verktøy som rsync, GoodSync etc. kan automatisere dette for deg.

Har du panel/software tilgjengelig som cPanel, Softaculous, phpMyAdmin osv.? Kan du automatisere noe av dette på webhotellet? SSH-tilgang? Cron? Hva med å lage et bash skript?

Du må nesten gi litt mer info om du ønsker mer spesifikke råd.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Jeg kan lage noe selv som laster ned noe, men jeg får ikke laget noe som laster opp til dropbox eller Google Drive - det har jeg ikke kunnskap til.

Av det jeg har funnet, er det stort sett bare ting som er tilknyttet et kontrollpanel som cpanel osv.

Jeg er ikke så redd for filer skal gå tapt i den forstand, men dersom en tilbyder går dukken, så hjelper det ikke noe at dem tar backup. Jeg ønsker bare å sikre meg på alle mulige måter, da det er systemer som absolutt ikke kan erstattes på enkelt vis.

Jeg ønsker ikke at dette går via PC/lokalt, da jeg jobber på flere forskjellige gjennom en arbeidsuke, og jeg ønsker bare at dette bare virker for meg. At det blir lastet opp filer fra webserver, og en databasedump, uten at jeg trenger å foreta meg noe.

Pr nå er det webserver hos Syse jeg har. Jeg har ingen grunn til å tro at de pakker sammen sakene, men det er ikke sikkert jeg blir der til evig tid. Det er bare noe med å ha full kontroll på noe som er levebrødet, og jeg kan ikke bare stole på èn leverandør. Men med en automatisk backup, som gjør at jeg kan bytte leverandør relativt kjapt, vil jeg være ganske mye tryggere. Det er mulig det er i overkant dette, men man kan ikke ta for gitt at ting virker hver dag, alltid.

Bjørnar
 

JudeQuinn

Medlem
Jeg er også interessert. Per i dag har jeg stort sett kildekode i GIT, og dumper databasen med jevne mellomrom til Amazon S3 -- men dette er mer en Reodor Felgen-løsning.
 

xdex

Medlem
Jeg bruker primært AWS til alle løsninger som ikke er WordPress. AWS har i tillegg ett vanvittig økosystem som gjør det lekende lett å ta backup. Hvis man er redd for at en hosting-leverandør skal gå under, hvorfor ikke bare gå over til en større leverandør hvor dette ikke er et reelt spørsmål? De fleste seriøse leverandører vil i tillegg gi deg en varsel innen rimelighetens tid hvor man blir gjort oppmerksom på at tjenesten vil forsvinne.

https://aws.amazon.com/backup/

En backup fordi leverandøren går "bort" er jo litt merkelig mener jeg. Det er vel langt større sjanse for at du trenger en backup fordi noe alvorlig galt har skjedd.
 

ronorio

Active Member
Først er det viktig å understreke, og dette er noe enhver serveradmin vet, en automatisk løsning, enten det er backup eller noe annet, krever tilsyn.

Når det gjelder webhotell og backup er du ofte begrenset til det webhotellet du kjøper leverer. Det finnes mange leverandører som skjønner viktigheten av backup, mens andre ser på dette området som et sted å spare penger - fordi ansvaret for kundens filer til syvende og sist ligger hos.. kunden.

Hvis du ikke er fornøyd med måten leverandøren din håndterer backup, eller du er bekymret for at leverandøren legger ned driften når tid som helst - da bør du skifte leverandør (i dag).

Jeg har ikke kjennskap til Syse. De kan være verdens beste leverandør for alt jeg vet - jeg vet heller ikke om de gir kunden SSH-tilgang, benytter cPanel, R1Soft eller andre kjente programvarer som allerede har mulighet for å kjøre backup til skytjenester.

Her er tre kjappe forslag:

1. Kontakt leverandøren din.
Send en e-post og opprett en dialog om hvilke krav du har til backup og hva de kan tilby. En god leverandør strekker seg langt for å legge til rette en løsning dere begge kan leve med.

2. SSH + rsync/rcloud + Cron.
Hvis du har SSH-tilgang og rsync/rcloud kan du lage et enkelt bash-skript som kopierer filer, dumper databasen, komprimerer og overfører de til en annen server eller skytjeneste. Cron lar deg kjøre skriptet til faste tider, til eks. en gang for dag.

3. GoodSync
Programvare du kjører på egen datamaskin som lar deg synkronisere filer fra A til B. Støtter de aller fleste skytjenestene, i tillegg til FTP/SFTP. Kan konfigureres til å kjøre i faste intervaller.

PHP applikasjoner har vanligvis en løsning for backup. Til eks. i WordPress er en utvidelse som UpdraftPlus god. Andre PHP applikasjoner har (ofte) tilsvarende løsninger - eller du kan kode/integrere løsningen selv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg mekket en gang i tiden noe slikt (crontab -e):
```
30 0 * * * yum -y install sshpass tar bzip2 scp && cd /home/admin/web && rm -f backup.tar.gzip && mysqldump --all-databases > sqldmp.sql && tar -cpvzf backup.tar.gzip -C . --exclude backup.tar* . && sshpass -p passord scp -o 'StrictHostKeyChecking no' backup.tar.gzip user@backup.host.no:backup.tar.gzip
30 1 * * * sshpass -p passord scp -o 'StrictHostKeyChecking no' "`ls -Art /home/backup/*.tar | tail -n 1`" "user@backup.host.no:`date +"\%Y-\%m-\%d"`.tar"
30 5 * * * cd /home/admin/web && rm -f backup.tar.gzip && rm -f sqldmp.sql
```
 
Topp