Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det trygt å slette disse bildene?

Driver og optimaliserer hastigheten på nettsiden min, og har installert ShortPixel Image Optimizer for å redusere størrelsen på bildene mine.

Hvilket fungerer veldig greit, men som jeg ser det så har jeg bare 15 sider med toppbilde + tre andre bilder, altså 18 tilsammen. ShortPixel Image Optimizer finner imidlertid 138 bilder i det hele(?), og da jeg bruker den gratis versjonen av pluginet, har jeg en begrensning på 100 bilder totalt.

Når jeg så kikker i filbehandleren på serveren ser jeg de fleste bildene er gjengitt i flere forskjellige formater, og nå lurer jeg på om det er noen grunn til det, og om jeg eventuelt kan slette dem?

Se vedlagte bilde. Kan jeg slette dem i rød ramme? Det bildet "Kontakt.jpg" som brukes som toppbilde på siden.

slette.png

Themet er for øvrig Twenty Sixteen ...

Mvh Dan
 

Eggan

medlem
Wordpress genererer automatisk disse filene når du laster opp et bilde. Dette for at du senere skal kunne bruke de i forskjellige størrelser rundt omkring på nettsiden. Selve størrelsen kan du endre inne på /wp-admin/options-media.php
Å slette de har imidlertid ingen betydning for hvor raskt siden laster ettersom det kun er filene som er i bruk som lastes. Jeg ville derfor latt de være.
PS: anbefaler at du tar en titt på en gratis plugin som heter Autoptimize. Med den kan du blant annet kombinere noen av stilsettene og javascriptene som laster. Ser nå det er ca. 30 småfiler.
 
Sist redigert:
Takker for svaret.

Det har imidlertid ingenting med hvor raskt siden laster jeg ønsker å slette dem, men hvor mange filer jeg kan redusere størrelsen på i ShortPixel Image Optimizer automatisk. Kan selvfølgelig gå inn og velge bildene manuelt, men greit å slippe det :)
 

Eggan

medlem
Ser jeg var litt treg med redigeringen her... Prøv Autoptimize, den vil ha mye større innvirkning på hastigheten bildestørrelsen. Ser filen Kontakt.jpg er på knappe 26 kB, og det er ikke mye.
Men om du ønsker en gjennomgang av bildene kan du jo prøve utvidelsen reSmush.it Image Optimizer, denne har ingen grense på 100 bilder. Eventuelt Webcraftic Robin image optimizer som benytter samme tjenesten.
 

ronorio

Active Member
WordPress lager automatisk flere skalerte varianter av originalbildene du laster opp.

Du kan justere størrelsen på disse, men de opprinnelige størrelsene er ofte de som passer de fleste nettsted.

Vær derimot oppmerksom på at temaet du bruker, kan lage flere varianter enn de som WordPress har som standard.

Ideen bak flere varianter av originalbildet, er at du kan velge den størrelse som passer best når du skriver et innlegg, men også for at bildet som passer best til leserens skjermoppløsning vises til enhver tid.

Det er ikke anbefalt å slette disse bildene. Det er jo disse som i utgangspunktet vises når noen leser nettsiden din (foruten om du har valgt å bruke originalbildet i innlegg).

ShortPixel er bra og det finnes mange lignende alternativer. Det er rimelig å kjøpe noen tusen bilder i "kreditt" om du har behov for mer enn det som er inkludert.

For mer informasjon om optimalisering av bilder kan muligens denne artikkelen være til hjelp: https://wpologi.no/hvordan-optimalisere-bilder-for-bruk-pa-nett/
 

ronorio

Active Member
Jeg bruker et eget skript som automatisk optimaliserer bildevariantene som WordPress lager.

Originalene jeg laster opp er optimalisert i Adobe Photoshop med riktig oppløsning/komprimering og endres ikke etter de er lastet opp.

Det krever at man har SSH -tilgang på webhotell, samt at jpegoptim/optipng er installert på serveren.

Det er utrolig enkelt å sette opp og i praksis er dette det samme som mange av disse utvidelsene gjør - bare at man kutter ut mellomleddet.


Når det er sagt så er for de fleste en utvidelse det aller enkleste. Hvilken som er best av de er jeg ikke helt oppdatert på.
 
Topp