Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finnes det kart jeg lovlig kan bruke på en webside?

Steve Cash

Medlem
Jeg vil legge inn et kart som viser beliggenheten til en forening som har en webside, om mulig også slik at besøkende kan legge inn fra og til og få en veibeskrivelse. Hvor kan jeg hente kart uten å komme i konflikt med karteierens opphavsrett?
 
Jeg har brukt Google Maps i alle år, men om du ønsker å sjekke ut en konkurrent til Google Maps er det beste alternativet Mapbox.

Google Maps kan fort koste mer enn Mapbox selv med rabattkupongen man får. Anbefaler å sjekke dem opp mot hverandre i forhold til hva du trenger.
 

Steve Cash

Medlem
Det burde jeg jo ha nevnt, dette er en liten forening uten noe budsjett til å kjøpe innhold for publisering på websiden i det hele tatt. Jeg har fortsatt ikke lest alt som står i vilkårene, det er ganske mye, men jeg fant på en annen websiden at de begynte å ta betalt for bruk i 2018.

Finnes det et kart jeg kan bruke gratis, med eller uten interaktiv veibeskrivelse?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg la akkurat nå merke til at vg.no bruker Mapbox, kostnad er sikkert en av årsakene.
Jeg har ikke lest disse vilkårene nøye ennå heller, men det ser ut til å være gratis i bruk med inntil 25 000 månedlige brukere på mobil og 50 000 på web. Jeg er usikker på om det betyr månedlige besøk på websiden eller noe annet?

Uansett vil det være en sensasjon som denne websiden får 100 unike brukere i måneden.
 

Forklarmeg

Member
Som Tonny Kluften allerede har sagt er vanlig embed fra Google Maps fortsatt helt gratis. Dette gir en slags basisversjon av Google Maps som mangler de avanserte funksjonene som Street View og sånt. Disse kan du også få gratis, men da har du et visst antall bruk du får gratis før du må betale for hvert bruk. Men om du får under 28 000 interaksjoner med kartet i måneden må du ikke betale.

Ser du nevner noe om interaktiv veibeskrivelse; dette er noe du må ha "fullversjonen" for å få. Men om du ikke får stort med besøk er det neppe et problem.

Jeg brukte dette spørsmålet som inspirasjon for å skrive et lite blogginnlegg om bruken av Google Maps på nettsidene sine, siden det var et artig tema med en del "myter" rundt seg. Så der kan du eventuelt lese litt mer om saken om du ønsker det ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Maps blir litt som Youtube: du har ikke kontroll over hva G stapper opp i den.
Husk at de skal selge annonser.

Modellen som openstreetmap.org bruker, er langsiktig sett veien fremover (derfor: brave og ikke chrome (for personlige grunner foretrekker jeg brave ovenfor mozilla), signal og ikke whatsapp, apache2/nginx og ikke iis, osv): open source og betalt av alle.

"Det du leter etter endrer verden." == true
"Det har ikke noe å si hva du bruker." !== true
 
Maps blir litt som Youtube: du har ikke kontroll over hva G stapper opp i den.
Husk at de skal selge annonser.

Modellen som openstreetmap.org bruker, er langsiktig sett veien fremover (derfor: brave og ikke chrome (for personlige grunner foretrekker jeg brave ovenfor mozilla), signal og ikke whatsapp, apache2/nginx og ikke iis, osv): open source og betalt av alle.

"Det du leter etter endrer verden." == true
"Det har ikke noe å si hva du bruker." !== true

Anes det et lite snev av sølvfoliehatt her? - Liker det! ;)
 
Topp