Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan endre passord på en gmail-konto når nummeret som skal brukes til bekreftelse er sagt opp?

Steve Cash

Medlem
Jeg skal endre passord og telefonnummer på en gmail-konto. Det må sendes en bekreftelseskode til telefonnummeret som ligger inne for å få lov til det, men det telefonabonnementet er sagt opp og nummeret eksisterer ikke lenger. Det ligger heller ikke inne noen annen e-postadresse for gjenoppretting.

Så langt har jeg ikke funnet noen framgangsmåte på Googles hjelpesider og det går neppe an å ringe dit og spørre. Er det noen som har vært borti dette?
(I tilfelle noen lurer på hvorfor jeg ikke gjorde dette før telefonabonnementet ble sagt opp, så er dette en konto som brukes av en forening. Jeg har tatt over admistrasjonen av kontoen nå, og hadde ikke kontroll på det.)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Man kan virkelig google seg gal på et slikt og lignende emner (det nærmeste jeg kom er https://appuals.com/reset-gmail-password-without-recovery-mobile-number/).

Men når jeg tenker gjennom problemstillingen, så er det jo egentlig slik at du ikke vet noe mer enn e-postadressen og gjerne vil ha tilgang til den. Det kunne sikkert både kriminelle, nysgjerrige og generelt uvedkommende også tenke seg, så egentlig er det jo fint at man (i dette tilfellet du) ikke klarer å oppnå tilgang til e-postkontoen.

Det finnes meg bekjent ingen mulighet for å "claime ownership" til en Gmail-konto. Er det ingen i foreningen som kan tenkes å ha passordet liggende inne på en datamaskin - slik at det kan hentes ut ved et enkelt oppslag i f.eks. Chrome - Innstillinger - Autofyll osv.? Hvem brukte kontoen sist? Virker på meg som om dette er den enkleste veien å gå.
 

Steve Cash

Medlem
Jo, jeg fikk passordet fra forrige leder og har logget inn på kontoen. Problemet startet da jeg skulle endre passordet for da sender Google er verifiseringskode til et telefonnummer som ikke eksisterer lenger og det er ikke lagt inn noen annen e-postadresse der for å overta eierskapet / gjenopprette kontoen ("claim ownership"). Og uten den verifiseringskoden får jeg ikke endret passord.

Vi har et godt forhold til forrige leder og til ham før han igjen, som var den som opprettet kontoen. Så det er ikke noe problem, men prinsippielt så er det bare nåværende styre som skal ha tilgang til kontoen. Dessuten er det dumt at det ligger et ikke-eksisterende telefonnummer der for "claiming". Det var nummeret til en tidligere leder, men han har altså sagt opp det abonnementet og har nytt nummer nå.

Det ser ut til å ende med at jeg står med det gamle passordet til evig tid. Løsningen er antakelig å fase ut kontoen, men jeg vet ikke om jeg får slettet den heller uten å bevise at jeg er rette vedkommende.

Jeg er forøvrig helt enig i at det er bra at ikke hvem som helst som har kommet over et passord kan endre tilgangen og dermed stjele en gmail-konto
 

Travellingman

Nettgrunder
Jo, jeg fikk passordet fra forrige leder og har logget inn på kontoen. Problemet startet da jeg skulle endre passordet for da sender Google er verifiseringskode til et telefonnummer som ikke eksisterer lenger og det er ikke lagt inn noen annen e-postadresse der for å overta eierskapet / gjenopprette kontoen ("claim ownership"). Og uten den verifiseringskoden får jeg ikke endret passord.

Vi har et godt forhold til forrige leder og til ham før han igjen, som var den som opprettet kontoen. Så det er ikke noe problem, men prinsippielt så er det bare nåværende styre som skal ha tilgang til kontoen. Dessuten er det dumt at det ligger et ikke-eksisterende telefonnummer der for "claiming". Det var nummeret til en tidligere leder, men han har altså sagt opp det abonnementet og har nytt nummer nå.

Det ser ut til å ende med at jeg står med det gamle passordet til evig tid. Løsningen er antakelig å fase ut kontoen, men jeg vet ikke om jeg får slettet den heller uten å bevise at jeg er rette vedkommende.

Jeg er forøvrig helt enig i at det er bra at ikke hvem som helst som har kommet over et passord kan endre tilgangen og dermed stjele en gmail-konto


Får du lagt ikke lagt til en annen gjenopprettings-epost?
 

ronorio

Active Member
Gå til google.no og logg inn på kontoen. Velg administrer konto. Under personlig informasjon kan du legge til eller endre telefon, andre e-postadresser osv.

Hvis jeg til eks. går inn på telefonnummeret som er lagt inn på kontoen min, kan jeg uten problem velge at den ikke lenger skal brukes for kontosikkerhet og passordskifter.
 
Sist redigert:

Travellingman

Nettgrunder
Gå til google.no og logg inn på kontoen. Velg administrer konto. Under personlig informasjon kan du legge til eller endre telefon, andre e-postadresser osv.

Hvis jeg til eks. går inn på telefonnummeret som er lagt inn på kontoen min, kan jeg uten problem velge at den ikke lenger skal brukes for kontosikkerhet og passordskifter.

Ikke sikkert du kan gjøre det når det er kun et utgått mobilnummer som sikkerhet?
 

Steve Cash

Medlem
Takk for råd, men ikke noe av det som ble nevnt i de forrige innleggene virker, jeg har allerede prøvd det. Hvis jeg prøver å endre passordet forlanger Gmail at jeg taster en kode som sendes til telefonnummeret som ikke lenger eksisterer. Det samme skjer hvis jeg prøver å endre telefonnummer eller legge til en annen e-postkonto for gjenoppretting. Det kommer en melding om at det er registrert "mistenkelige handlinger på kontoen" (fritt etter hukommelsen og oversatt fra engelsk) og der stopper det.

Som rune69 skrev så er jo dette en fornuftig sikkerhetsforanstaltning fra Google, slik at ingen som tilfeldigvis får tilgang skal kunne stjele en konto og sperre den rettmessige eieren ute. Men i mitt tilfelle så hindrer det altså den rettmessige eieren (representert ved meg) fra å ta eierskap til kontoen.

Jeg legger saken på is så lenge, jeg kan jo logge på og følge med på kontoen med passordet jeg fikk av forrige styreleder. Når det har gått litt tid, og jeg er rimelig sikker på at alle kontakter bruker en annen konto vi har, så får jeg prøve å få avsluttet den. Hvordan jeg skal klare det uten å bevise at jeg representerer rette eier vet jeg ikke ennå.
 

Steve Cash

Medlem
Den var ukjent. Jeg skumleste den bare nå, men skal lese nøyere i morgen. Men ut fra det jeg leste, så tyder det kanskje må at kontoen må ansees om tapt.
 

Steve Cash

Medlem
Ganske utrolig!
Etter å ha lest artiklen som rune69 linker til ovenfor så logget jeg på med det gamle passordet for å prøve og ble møtt av en mail fra Google om at kontoen er gjenopprettet. Nå fikk jeg endre telefonnummer fra det oppsagte nummeret og lagt inn mitt eget uten problemer. Jeg la også til en ekstra e-postadresse for gjenoppretting og fikk en verifiseringskode til min egen telefon. Jeg har selvfølgelig også lagt inn et nytt og sterkere passord, noe som var det jeg opprinnelig ønsket å gjøre.

Nå er kontoen sikret for framtiden, men hvordan dette kunne skje "automatisk" etter at jeg logget av og ga opp da alt stoppet med krav om å taste inn verifiseringskode som gikk til et oppsagt telefonnummer, er mer enn jeg skjønner. Men det får så være når alt endte bra.

Uansett, takk til alle som tok seg tid til å bidra med ideer.
 
Topp