Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva Adtraction ?

HeisannHeisann

New Member
Av tidligere tråder hadde jeg forstått det slik at når man registrerte seg i mva registeret så ville affiliate byråene som er registrert i Norge utbetale provisjon + mva. (Tradetracker?)

Svar fra adtraction: "vi er registrert i Sverige og betaler ikke med mva. Men dersom du er registrert for mva vil du eller din regnskapsfører kunne beregne dette for fradrag."

Nå har ikke jeg en regnskapsfører jeg kan rådslå, men gjør alt i fiken. Er det slik å forstå at provisjon fra Adtraction teller som konto "momspliktig med 0% sats"?
 

jaswane

Member
Det er riktig at de norske nettverkene må legge på moms når du har passert 50.000 i omsetning på et år og er registrert i mva registeret. Dette gjelder Tradedoubler, Tradetracker, Orion Media for eksempel. Husk å oppdatere profilen hos de forskjellige med org nummer osv.

Affiliate inntekter regnes som en momspliktig reklametjeneste. Siden man ikke kan kreve moms på det man "selger" i utlandet så vil Amazon, Awin, Daisycon, Adrecord, Adtraction, Partner Ads med flere utbetale deg penger uten moms. Det er ikke egentlig et fritak for moms, men altså momspliktig med 0% mva som du sier.

I Fiken pleier jeg å føre inntekter fra utlandet på 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri... og velge MVA kode Utførsel som da blir 0%. Tror det blir riktig.. hva fører du på?

Jeg prøvde å skrive en enkel og forståelig artikler om moms og affiliate her da jeg hadde dette friskt i minnet etter et kurs hos Skatteetaten: https://www.minegensjef.no/merverdiavgift-og-affiliate-markedsforing/
 
Topp