Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er shop et ordentlig domene?

Steve Cash

Medlem
Skal en starte en nettbutikk i Norge så benytter en selvfølgelig helst .no, men er det opptatt for det navnet jeg aller hest vil bruke må jeg finne på noe annet. Jeg ser at det har hett domene.shop en god stund, men likevel, er shop seriøst og ordentlig eller er det et slags pseudodomene? Kan det anbefales?

Et annet alternativ er .eu, er det greit? Og spiller det i det hele tatt noen særlig rolle hva en bruker? Hvis det spiller en rolle hvorfor er i så fall shop, eu eller andre dårlig? Er tilliten blant folk flest dårlig til annet enn .no, rangerer de dårlig i Google? Andre årsaker?
 

Forklarmeg

Member
.shop er et ekte domene ja. Det er et helt vanlig generisk toppnivådomene på samme måte som .com, men det er fortsatt ganske nytt, så det er ikke like etablert.

Selve toppnivådomenet vil ikke påvirke SEO i følge Google, men jeg tror nok at det vil påvirke CTR, som igjen kan ha negativ påvirkning på SEO. Så det er litt sjansespill med ukjente toppnivådomener etter min mening.

Jeg ville nok også være litt mer skeptisk om jeg var innom et domene med .shop eller .eu som fungerte som en norsk nettbutikk. Fra en forbruker sitt perspektiv er det jo veldig kjekt med .no, for her kan man enkelt finne ut hvilken person eller firma som er eieren.
 

xdex

Medlem
Jeg hadde ett .shop domene som solgte diverse skiutstyr i USA, hadde ingen problemer med dette. Nå er det sikkert litt kulturelle forskjeller fra US til Norge, men så lenge nettstedet både ser bra ut, og virker seriøst, ser jeg ikke på dette som ett problem. Du vil nok få utfordringer med å få mennesker til å huske nettsiden din, men så lenge du driver salg/trafikk fra organisk søk eller annonser, er ikke dette ett problem.
 
Topp