Kjapp og trygg hosting for Wordpress

nettbutikk i norge, vurderer å selge varer til sverige/danmark

svarstad

Medlem
Hei, driver en mindre nettbutikk i norge og har tenkt litt på å starte salg til sverige/danmark.
Hvordan blir det med mva og toll?

Noen andre som driver med salg over landegrensene og har noen gode tips?
 

Smbinfo

Medlem
Ved salg til sverige og danmark er det bare å selge i vei, gitt at det ikke er noen spesielle restriksjoner på produktene du selger.

Moms skal ikke legges på så lenge varen leveres i utlandet.

Det vanlige er at kjøper betaler tollavgifter(ikke moms) i det han/hun henter/mottar varen. Selger du dyre varer eller store kvanta kan det etterhvert lønne seg å skaffe en representant i Sverige slik at man tar betalt for toll på vegne av kunden og at han da ikke trenger å vente på fortolling.

Ønsker du å selge til andre EU-land vil også en representant/avdeling i sverige eller danmark åpne for samme mulighet til å selge direkte til kunde i resten av EU-landene.

Så:
1. Ikke legg på noen moms (er prisen for norske forbrukere 125,- så vil den være 100,- for svenske). Da tjener du det samme på begge salgene, men du kan selvsagt selge for 125 til svenskene også;)

2. Kunde betaler en eventuell toll

3. Alt er fint.

4. Stort volum -> du får kanskje kostnader i Sverige som du ønsker momsfradrag for -> kundene vil slippe hasselet med å betale toll i ettertid -> Du tilknytter deg en representant i sverige, eventuelt en egen avdeling


Sjekk denne linken for mer info: Bedin - Eksportguide
 

Jonny

New Member
Heisann, Ny her på forumet :)

Jeg selger en del større varer ut av landet og har i den forbindelse store utgifter på frakt/fortolling og gebyrer til tranportør som sender varene mine til europeiske land.

Jeg er inne på tanken å benytte et varehotell i Sverige, som idag utgjør 20% av omsetning til distribusjon i EU.

Fraktkostnaden min er dobbel til EU i dag i motsetning til innenlands frakt, nettopp pga toll og gebyr i forbindelse med moms.

Smbinfo nevner at det bør knyttes en reprensentant i Sverige som kan kreve inn moms, Så mitt spørmål er hvordan finner jeg en reprnesentant for dette?

Om jeg tenker rett så ville jeg med et Svensk AB og varehotell kunne gjort handelen med kunder i EU og sluppet å fortolle/momse hvert enkelt kollie til kunden. Varer som går mellom landegrensene i EU er ikke toll og moms belagt som på samme måte som norge.

Men å etablere AB i Sverige genererer en merkostnadog arbeid mtp reknskap og dokumentasjon. Så ved å få tak i en 3 part som kan forenkle jobben her ville vert det gull verdt for min bedrift.

Håper på svar her. :)
 

hvoslef

Student
Heisann, Ny her på forumet :)

Jeg selger en del større varer ut av landet og har i den forbindelse store utgifter på frakt/fortolling og gebyrer til tranportør som sender varene mine til europeiske land.

Jeg er inne på tanken å benytte et varehotell i Sverige, som idag utgjør 20% av omsetning til distribusjon i EU.

Fraktkostnaden min er dobbel til EU i dag i motsetning til innenlands frakt, nettopp pga toll og gebyr i forbindelse med moms.

Smbinfo nevner at det bør knyttes en reprensentant i Sverige som kan kreve inn moms, Så mitt spørmål er hvordan finner jeg en reprnesentant for dette?

Om jeg tenker rett så ville jeg med et Svensk AB og varehotell kunne gjort handelen med kunder i EU og sluppet å fortolle/momse hvert enkelt kollie til kunden. Varer som går mellom landegrensene i EU er ikke toll og moms belagt som på samme måte som norge.

Men å etablere AB i Sverige genererer en merkostnadog arbeid mtp reknskap og dokumentasjon. Så ved å få tak i en 3 part som kan forenkle jobben her ville vert det gull verdt for min bedrift.

Håper på svar her. :)

Jeg lurer på det samme. Bump!
 

KIA

Medlem
Jeg lurer på det samme. Bump!
Dette innlegget er gammel, men jeg lurer på akkurat den samme. Jeg tenker at varehotell vil bli den beste løsningen for denne problemstillingen. Varer sendes fra varelager som ligger i Sverige, så kunder trenger ikke betaler import-moms.
 

Tdot

New Member
bumper denne igjen.... Google tok meg hitt.

Har noen funnet en god løsning? Ønsker å sende pakker fra Sverige slik at kunden slipper å fortolle varene i Europa. Det er mye enklere om jeg kan fortolle alle varene samlet også send dem ut fra Sverige.

Virker som mye jobb og stress å etablere et eget svensk seleskap for detter, men vurderer det om nødvendig. Hadde vært supert om det var en svensk selskap som kunne ta slike oppdrag.
 

Steve Cash

Medlem
Hovedregelen er at du ikke skal kreve opp merverdiavgift for varer som selges fra Norge med leveringsadresse i utlandet. Salg som skjer i utlandet stiller seg annerledes. Det er også spesielle regler for hvordan du skal dokumentere at varene virkelig er eksportert.

Forbehold: Norge innførte jo i fjor regler som utenlandske nettbutikker må forholde seg til ved salg til Norge. Jeg vet ikke om Sverige har noe tilsvarende.

Mer vet jeg ikke om saken, jeg anbefaler at du starter med en henvendelse til Skatteetaten. De sitter med oppdatert informasjon. Folk som syns og mener noe på nettet kan ha rett, men de kan også ta farlig feil, særlig fordi reglene endres fra tid til annen. Og dette er ikke det aller enkleste å gi seg i kast med. Så kan det jo hende det er noen her som driver med dette og sitter med riktig informasjon, men ingen har kommet med noen oppskrift det siste året.

Jeg ser at smbinfo har skrevet en oppskrift med lenke til Bedin, men også artiklen det lenkes til er to år gammel. Men les gjerne den og innlegget, uten at jeg gir noen garanti for at det som står der fortsatt stemmer.
 
Sist redigert:

KIA

Medlem
Privatperson i Sverige må betale 25% moms uansett om han/hun får produkt fra utland (utenfor EU) eller fra et land innen EU. Hvis varehotell i Sverige sender vare til en privatperson, må moms på vare være allerede betalt. Det vil si at varehotell/3.part må kreve svensk moms fra mottakeren, hvis han/hun ikke har betalt moms til deg (som selger ifra Norge). Hvis det gjelder bedrifter i Sverige som har registret VAT nummer, er det noen andre regler rundt moms som jeg litt usikker på.
 
Topp