Starte nettbutikk - hva trenger man?

Hei alle sammen

Kona skal starte nettbutikk, og siden jeg stort sett bare går og slenger, har jeg påtatt meg oppgaven med å sy den sammen.

Nå begynner det riktignok å bli noen år siden sist jeg syslet med den slags (20-ish år siden +/-), så det blir vel egentlig å begynne forfra. Den gangen brukte vi vel Wordpress og WooCommerse, hvis jeg ikke husker helt feil, og tipper det kanskje kan brukes noe tilsvarende denne gangen også.

Dog ser jeg det finnes en haug med ferdige løsninger også, Shopify, Magento, 24store og hva de nå heter alle sammen, samt jeg ser One.com også har en løsning, det samme med Wix og SquareSpace.

Domenet ligger allerede hos One.com, og produktene er stort sett egenproduserte smykker (glass og perler, hovedsaklig), noen litt større produkter som tilbehør til tøy og lignende, og alle er unike (finnes kun i et eksempler) så det er ikke snakk om noen lagerbeholdning.

Videre skal / bør løsningen inneholde de mest vanlige betalingsmetodene og de vanligste fraktløsningene. Det er også ønskelig på sikt å lage den tospråklig, med tanke på salg til utlandet.

Alle tips, råd og innspill mottas med stor takk

nett.pro

Member
Jeg bruker stort sett Wordpress med Woocommerce. Hadde nettbutikk laget i Opencart for mange år siden. Fungerte helt fint, men klart Wordpress er det stort utvalg av plugins (programtillegg). Du får Vipps og alle mulige kortløsninger til Wordpress. Stripe løsningen er fin. Translatepress som plugin for å ha flere språk. Gratis med to språk, betale for flere. Så kan du overvåke minnebruk om du installerer pluginet mitt:

Plugin Memory Usage

:)

Takker for svaret.

Vi landet også på WP og WooCommerce. Later til det meste ligger inne (out of the box), så nå gjenstår en del justering før vi er klare til lansering. Ja, og så få lagt inn en haug med produkter da ... :)

Marius_J

Social Engineer
Jeg stemmer alltid for Wordpress og WooCommerce (Som du alt har valgt). Men for mange er det litt klunder i starten, da shopify osv er lettere for mange.

Men tenk på alle pengene du har spart ved å velge WP+WC

Masse lykke til

Selvfiks

Medlem
Jeg stiller meg bak samtlige svar du har fått hittil.

Å ha eierskap til det du bygger er etter mitt syn det beste. Woocommerce og WordPress er både oppskalerbart og noe du eier. Du har også kunnskapen til å bygge en slik nettbutikk.

Videre er det ikke mange som setter seg inn i vilkårene til tjenester som Shopyfi.

Der står det at du eier ikke nettbutikken og at de forbeholder seg retten til å fjerne den. Noe som er en selvfølge, det er tross alt deres plattform og på deres servere.

Videre har du med slike løsninger også en risiko for at de blir kjøpt opp og stadige krav om å tjene penger til aksjonærene. I verste fall kan de også legges ned. Da går alt du har lagt inn bort.

Vi så hva X ble til etterhvert etter oppkjøp.

Weebly ble kjøpt opp av Squarespace og mange fryktet en stund for at nettsidene deres skulle legges ned, men de ble ikke det, men et klekkelig påslag på prisen måtte de finne seg i, i følge denne reddit brukeren var det x3:

https://www.reddit.com/r/Weebly/comments/1fqubtv
Masse lykke til

Topp