Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av leilighet i Oslo

RusselSim

Medlem
Hei.

Vurderer å kjøpe meg leilighet i Oslo får så å leie ut, mens jeg studerer. Har allerede et sted å bo (kostnadsfritt) så trenger vel egentlig ikke alt studielånet som jeg får. Hvor mye burde jeg regne med i rente?

La oss f.eks si at jeg må betale 10K i måneden til leiligheten, jeg kan da dekke dette på denne måten:


Lønn fra jobb: 3,5K.
Studielån: 4K
Inntekter fra leieboer: 2,5K.


Regner med å leie ut for 6-7K i måneden inkludert strøm.


Er 21 og har ikke så veldig mye i formue.
 

Fredrik

Medlem
Jo altså her er korrekt regnestykke:

1,5 mill i kjøpesum. Rente kredittkort = ca 30 000.- per måned.

Men da tar du bare opp et nytt kredittkortslån for å dekke renter så slipper du å betale noe som helst. Det er det vi kaller en vinn vinn vinn situasjon. I tillegg spiller det dermed heller ingen rolle om du klarer å leie ut eller ikke.

Men sånn ellers så vil banken ta en kredittsjekk på deg når du søker om lån. Så dersom du tar opp kredittkort gjeld for å dekke inn egenkapital så vil det altså komme frem.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hei.
La oss f.eks si at jeg må betale 10K i måneden til leiligheten, jeg kan da dekke dette på denne måten:


Lønn fra jobb: 3,5K.
Studielån: 4K
Inntekter fra leieboer: 2,5K.


Regner med å leie ut for 6-7K i måneden inkludert strøm.

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du har kommet fram til dette budsjettet? Hvis du må betale 10K for leiligheten, for så å leie ut for 6-7K i måneden, så synes jeg det er merkelig at du har satt inntekt fra leieboer på 2,5K i måneden.

Det riktige budsjettet blir jo mer slik:
Utgifter leilighet: 10K
Inntekt leietaker: 7K
Lønn fra jobb: 3K

Da vil du jo gå i balanse, og kan bruke evt verdistigning av leiligheten som "påskudd" for å kunne gå med 3K i minus hver måned.
 

RusselSim

Medlem
Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du har kommet fram til dette budsjettet? Hvis du må betale 10K for leiligheten, for så å leie ut for 6-7K i måneden, så synes jeg det er merkelig at du har satt inntekt fra leieboer på 2,5K i måneden.

Det riktige budsjettet blir jo mer slik:
Utgifter leilighet: 10K
Inntekt leietaker: 7K
Lønn fra jobb: 3K

Da vil du jo gå i balanse, og kan bruke evt verdistigning av leiligheten som "påskudd" for å kunne gå med 3K i minus hver måned.

Pga da har jeg noe å gå på, spesielt frem til jeg har skaffet en leieboer.
Men ja helt enig med deg i at inntekt fra leieboer godt kan være 7K.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Pga da har jeg noe å gå på, spesielt frem til jeg har skaffet en leieboer.
Men ja helt enig med deg i at inntekt fra leieboer godt kan være 7K.

Aha. Veldig lurt av deg å sette inntekt fra leieboer i budsjettet til 2.5K inntil du har skaffet leieboer. Da har du jo en del å gå på, tross alt.

Synes du skal printe ut budsjettet ditt og oppsøke banken. Synes det hele ser veldig bra ut og virker veldig fornuftig og gjennomtenkt. At du baserer halve budsjettet på et studielån er veldig lurt, da dette jo er den låneformen som historisk sett har gitt lavest rente.

Forøvrig, dette med å budsjettere med leieinntekt på 2.5K før du har fått leieboer minner meg om måten jeg selv budsjetterer på. F.eks:

Salgsinntekt før jeg har varer å selge: 30K
Faktisk salgsinntekt: 30K
--------
Total inntekt: 60K.

Dette enkle grepet gjør at jeg har doblet mine salgsinntekter, uten at jeg har måttet øke varekostnad. VELDIG LURT!
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Men Peter, du glemte jo at du selger kun din tid og har ingen varekostnad.

Derfor blir inntekten plusset på med ekstra 30 000.- ettersom du ikke har varer.

Total inntekt: 90 000.-

La oss starte firma sammen!!!

Ja!!!! Faen heller!!! Vi kommer jo til å bli millionærer!! Jeg stemmer for at jeg blir sjef, du blir styreleder og RusselSim kan jo være regnskapsansvarlig?

Vi kan jo bruke RusselSims leilighet som hovedkvarter i begynnelsen?

RUSSELSIM: FÅ UT FINGEREN OG KJØP DEN LEILIGHETEN!! VI HAR INGEN TID Å MISTE!!! VI SKAL JO BLI MILLIONÆRER!!!!!!
 

RusselSim

Medlem
Ja!!!! Faen heller!!! Vi kommer jo til å bli millionærer!! Jeg stemmer for at jeg blir sjef, du blir styreleder og RusselSim kan jo være regnskapsansvarlig?

Vi kan jo bruke RusselSims leilighet som hovedkvarter i begynnelsen?

RUSSELSIM: FÅ UT FINGEREN OG KJØP DEN LEILIGHETEN!! VI HAR INGEN TID Å MISTE!!! VI SKAL JO BLI MILLIONÆRER!!!!!!

Kan jo gjøre det du som er så smart.

Så kan du få med deg "smartingen" Tonny også.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Gå til banken du, de kan nok gi deg litt mer seriøse svar.

Forøvrig, om du tjener over 12X.XXX så mister du deler av stipendet ditt, noe du også må ta med i regnestykket. Du må også beregne skatt på leieinntektene dine.

Jeg har et ganske avansert excel for å beregne utleie skjema jeg kan sende til deg om du sender en mail (ikke PM).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det KAN gå, men det budsjettet ditt må du nok korrigere en del.

Jeg fikk f.ex. lån hos Postbanken mens jeg var student, og ikke hadde noen annen fast inntekt enn studielånet. Vel å merke da med litt egenkapital fra forrige leilighet som exen hadde kjøpt meg ut av, og foreldrene mine som kausjonister. Uten noe sånt spørs det nok om du får med banken.

Det jeg gjorde, var at jeg kjøpte en treroms, veldig pen og sentral leilighet (dvs lett å leie ut i), og leide ut det ene soverommet for litt over halvparten av de månedlige kostnadene (med avdragsfrihet på lånet - det lille jeg hadde rukket å betale ned mens jeg studerte ville utgjøre så lite at jeg vurderte de pengene som viktigere å ha der og da). På kjøpstidspunktet var også renta fremdeles veldig lav, noe som selvsagt gjorde det lettere å få med banken på budsjettet.

Denne leiligheten, der renter og fellesutgifter nå utgjør ca 9000 i mnd, er ihvertfall ikke vanskelig å få leid ut til 13000 (det er det jeg gjør nå etter at jeg og dama flytta sammen), dvs et par-tre tusen i pluss etter skatt hver mnd.

Så, planen din er MULIG å gjennomføre, det store problemet er bare å få med banken på å gi deg lån, og helst ikke til alt for hemningsløst høy rente. Siden du ikke har noe egenkapital, så vil nok det si at du må få med foreldrene dine (e.l.) som kausjonister, og at du må få ha sikkerhet i huset/leiligheten deres. Er ikke det mulig, så tror jeg nok du bør legge fra deg planen, for da vil renta bli ALT for høy.

Samme hva, så bør du IKKE beregne at du bruker studielånet til å dekke deler av rentekostnadene når du ikke skal bo der selv, det ville rett og slett være å gi penger til leieboerne dine!

Derimot - å bruke det du ikke trenger av penger fra studielånet og leieinntektene til å betale ned på lånet, DET kan være veldig smart, spesielt siden det ikke er renter på studielånet så lenge du er student (eller rettere sagt - berettiget til å få studielån). Klarer du f.ex. å betale ned 6000 i mnd i to år, så har du faktisk betalt ned 140000.
 
Men da tar du bare opp et nytt kredittkortslån for å dekke renter så slipper du å betale noe som helst. Det er det vi kaller en vinn vinn vinn situasjon. I tillegg spiller det dermed heller ingen rolle om du klarer å leie ut eller ikke.

Det verste er at vi faktisk sitter og kødder på jobben om akkurat det der, siden det tro det eller ei er folk som kjører den modellen der i diverse varianter.

Men sånn ellers så vil banken ta en kredittsjekk på deg når du søker om lån. Så dersom du tar opp kredittkort gjeld for å dekke inn egenkapital så vil det altså komme frem.

Hvis du ikke har misligholdt kredittkortgjelden vil ikke banken automatisk finne ut at det er herfra egenkapitalen stammer fra, og du ville blitt skremt hvis du visste hvor mange som har brukt den metoden til å dekke EK ved boligkjøp de siste årene..
 
Topp