Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ønsker råd om lenkebygging for ny side

Hei, siden kompetansen åpenbart finnes her, spør jeg om et råd :)

Jeg holder på å bygge opp nettsider for min kones nystartede virksomhet; hun har etablert seg som Bergens første private jordmor. Sidene hennes finnes her.

Domenet er ganske nytt, og sidene også. Jeg er i gang med å legge dem inn i ymse gratiskataloger, i tillegg til at jeg kjører adwords. Det er stort sett fra organisk søk, adwords, startsiden og kvasir det kommer treff.

Til saken: Vil det lønne seg å registrere henne i Gule Sider? Det er ganske dyrt, og jeg må vite at det gir payoff. Hva er erfaringen med trafikk fra disse sidene?

I tillegg trenger jeg råd om lenkebygging, jeg innrømmer gjerne at dette er et felt jeg ikke har vært så mye borti. Vil det f eks lønne seg for henne å opprette en egen blogg under eget domene slik at hun får inngående lenker til sidene fra bloggen, eller vil det være best å gjøre dette på de eksisterende sidene? Bør hun skrive innlegg og promotere nettadressen sin på forumene på f eks barnimagen.com og snartmamma.no?

Takknemlig for gode råd!

med vennlig hilsen

Ole Irgens
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Angående gulesider kan jeg desverre ikke svare deg.
Jeg har alltid sagt nei takk til de når de har ringt meg, mye pga at de som ringer derifra ikke har peiling på noe som helst nesten. Men for en slik side du har der kan det kanskje lønne seg.

Det er god og effektiv reklame å skrive på slike forum du nevner her ja. Det beste er svar med kvalitet og link til siden hennes i signaturen f.eks.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tviler sterkt på at Gule sider vil kaste av seg....

Det smarteste hun kan gjøre er å lage seg profiler på forskjellige forum, som f.eks de du nevner. Fremstå som den ressurspersonen hun er og ha siden sin i signaturen. IKKE SPAM forumene!
De fleste er vel i dag vant med offentlige jordmødre så det vil ikke være naturlig å søke i gulesider etter jordmor. Men, det er mange som søker nett og fora etter svar på sine spørsmål......så det å fremstå som en ressurs innen dette vil fort gi henne den "standingen" hun trenger for å få klienter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har enda til overs å se noen som har fått god avkastning fra Gulesider. Da tror jeg hun kommer lengre ved promotering på barnimagen.com og snartmamma.no, selv om det er steder jeg ikke har testet selv.

Ved en raskt titt på siden din ser jeg du har en horribel tittel på forsiden. Jeg ville prøvd å lage tittelen litt mer attraktiv ved å heller ha en mer fengende tittel som frister og trykke på. Jeg regner med du vil rankere på de nøkkelordene du har i den, så da ville jeg heller laget egne landingssider for disse ordene.

Ellers så har jeg jo skrevet et blogginnlegg om lenkebygging: Mine 25 beste lenkebyggingstips

Når det gjelder blogg så kommer det jo ann på. Jeg vet ikke om dette er noe folk er interessert i å lese om, men om hun begynner å ha med seg et kamera i hverdagen og blogger litt så kan det jo gi et positivt inntrykk til potensielle kunder som ser hun er en hyggelig dame og har smilende kunder.
 

picxx

Well-Known Member
Når det gjelder betalingskataloger dukker det opp et stort rødt stoppskilt i hodet på meg på bakgrunn fra tidligere diskusjoner om forskjellige kataloger, og også i lys av hva som nettopp hendte med 1881.

Når det gjelder blogg bør hun opprette dette på samme domenet (ikke subdomene), da toppdomene også vil nyte godt av en etablert underside på samme domenet. Forutsetningene er jo da selvsagt at hun er innstilt på å blogge, slik at bloggen vil holde seg aktiv.

Ymse tips om hvordan hun/du skal skaffe trafikk og innlenker kan du også lese her:
Vil du ha mere trafikk til din nettside | Norske plugins
Om du ønsker å prøve litt mere sofistikert markedsføring kan du jo ta en titt på denne:
P2P Markedsføring | Norske plugins

Ellers bør man jo heller ikke kimse av offline markedsføring.
Få tak i visittkort, lag brevhoder, klistremerker og penner med logo og url.
(pluss sikkert en hel mangde saker til som jeg har glemt)
 

Tonny Kluften

Administrator
... Vil det f eks lønne seg for henne å opprette en egen blogg under eget domene slik at hun får inngående lenker til sidene fra bloggen, eller vil det være best å gjøre dette på de eksisterende sidene? ...

Hvis hun oppretter bloggen kun for å få innlenker så lønner det seg med eget domene. evt. subdomene av hoveddomene. Hvis hun blogger for å få kunder så gjør som picxx sier og lag blogg på hoveddomenet: domene.no/blogg
 

zapotek

Medlem
Jeg vil påstå at en for en slik side er det ikke nødvendig med massiv trafikk, det dere trenger er trafikk fra folk som trenger jordmor i det området. Om en person i Vadsø som lurer på noe angående graviditet og kommer inn på deres side hjelper det dere lite.

Tipper de fleste som trenger jordmor i Bergen søker på frasen "Jordmor i Bergen" eller "Jordmor Bergen". Punkt en jeg ville gjort på den sida er å endre tittelen på hovedsida til nettopp det. Så når dere legger til ekstra artikler eller blogger ville jeg kjørt på varianter av dette, slik at de som faktiskt kommer inn på sida er aktuelle kunder for dere.
 

timtim

Gründer
Da tror jeg hun kommer lengre ved promotering på barnimagen.com og snartmamma.no, selv om det er steder jeg ikke har testet selv.

Du tenker nok snartmamma.com her Kenneth, for snartmamma.no er det jeg som har. (Mange som gjør samme "feil) Jeg holder forøvrig på med å bygge opp en snartmamma.no blogg så her kan vi kanskje få til noe utveksling Ole? Sender deg en PM på det.

Ang Gulesider. Er vel kanskje den ENESTE katalog som kan ha noe verdi etter min mening, men prisene er vanvittig og jeg tror det budsjettet kan brukes mer fornuftig på andre måter. Har hun f.eks reklame for websiden på bilen sin? (Siden det er i Bergen hun søker kunder så vil det være effektivt.) I tillegg har jeg mer en en finger med i driften av 2 av de største babyutstyrsforretningene i Bergen. Kan nok ordne med du/hun kan få henge opp noe informasjon om nettsiden der.
 
Tipper de fleste som trenger jordmor i Bergen søker på frasen "Jordmor i Bergen" eller "Jordmor Bergen". Punkt en jeg ville gjort på den sida er å endre tittelen på hovedsida til nettopp det. Så når dere legger til ekstra artikler eller blogger ville jeg kjørt på varianter av dette, slik at de som faktiskt kommer inn på sida er aktuelle kunder for dere.

Det er helt rett det du sier; problemet er at siden foreløpig ranker svært lavt på disse søkeordene: 10. plass på "jordmor i Bergen", 5. plass på "Jordmor Kjersti", 9. plass på "fødselsforberedende kurs Bergen". Her burde vi hatt førsteplass på alle søkeordene, og det er strategier rundt dette jeg gjerne vil ha tips til.

Og til alle dem som minner meg om at dette jo bare tar 15 minutter, så kan vi jo le litt sammen av akkurat den.

:)

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du har to valg Ole:

1. Gå løs på en SEO guide. Omstrukturer siden til å være mer "optimized" og begynn å bygg innlenker. Ang innlenker har du jo fått noen tips her.

2. Lei inn en SEO konsulent. Vil tro det ikke behøver bli så dyrt siden det er et relativt enkelt ord. Om budsjettet er lite er det mer enn nok freelancere her på forumet som sikkert kan gjøre det for en billig penge!
 
Du har to valg Ole:

1. Gå løs på en SEO guide. Omstrukturer siden til å være mer "optimized" og begynn å bygg innlenker. Ang innlenker har du jo fått noen tips her.

2. Lei inn en SEO konsulent. Vil tro det ikke behøver bli så dyrt siden det er et relativt enkelt ord. Om budsjettet er lite er det mer enn nok freelancere her på forumet som sikkert kan gjøre det for en billig penge!

Tror nok det ligger mest læring i å prøve å gjøre det selv. Men jeg har registrert at det finnes mye kompetanse til salgs blant forum-deltakerne ;)

Takk for gode råd og tips, jeg har allerede begynt å registrere siten i enda flere kataloger og nettsteder for å få flere innlenker.

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 
Du har to valg Ole:

1. Gå løs på en SEO guide. Omstrukturer siden til å være mer "optimized" og begynn å bygg innlenker. Ang innlenker har du jo fått noen tips her.

2. Lei inn en SEO konsulent. Vil tro det ikke behøver bli så dyrt siden det er et relativt enkelt ord. Om budsjettet er lite er det mer enn nok freelancere her på forumet som sikkert kan gjøre det for en billig penge!

Et tilleggspørsmål. Er det fornuftig å kjøpe et domene som inneholder flere av søkeordene, f eks. jordmor-i-bergen.com, og så la det peke mot det eksisterende domenet? Hvordan skal dette i så fall gjøres for å få effekt også av .com-domenet?

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Enkelt og greit, nei.

Da får du enda flere domener du må bygge lenker til, så det vil nok være lettere å bygge lenke for det domenet du allerede har. Har du gjort en grundig undersøkelse etter andre som tilbyr samme tjeneste andre steder i Norge? Dere ville jo alle hatt noe å tjene på å bytte lenker - gjerne treveis lenking også om du skulle klare å organisere det.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
En god start kan jo være å være bevisst i deres lenkestrategi.. Se første innlegget, linken har teksten "Sidene hennes finnes her".

Om et viktig søkeord er "Jordmor bergen" burdre linken vært Jordmor Bergen
 

Tonny Kluften

Administrator
Et tilleggspørsmål. Er det fornuftig å kjøpe et domene som inneholder flere av søkeordene, f eks. jorxxxx-i-bergen.com, og så la det peke mot det eksisterende domenet? Hvordan skal dette i så fall gjøres for å få effekt også av .com-domenet?

For å få effekt av domenet jorxxxx-i-bergen.com så hjelper det ikke å peke det domenet til konesiten. Hvis du derimot skriver en god artikkel om joxxødretjenester i Bergen og lar det være kun èn link på siden (til konesiten) så vil nok jorxxxx-i-bergen.com ranke og besøkende vil klikke på konesitelinken. Det betinger at du bygger noen lenker til jorxxxx-i-bergen.com også da, mere jobb med andre ord.

(xxx fordi ellers vil denne siden ranke på .com domenet)
 
Topp