Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Å bestemme rekkefølgen på rader.

Jazz

Medlem
Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men aldri researcha. For noen dager siden skulle jeg google litt, men vet engang ikke hva det heter.

Det jeg leter etter er noe som lar brukeren justere rekkefølgen på MySQL rader, la meg forklare:

For eksempel, jeg har fire rader: 1, 2, 3 og 4.

Så har jeg en attributt som heter level som rett og slett bare er et nummer som jeg bruker for å sortere de fire radene på:

ORDER BY level DESC: 4 3 2 1,

Men, jeg vil la brukeren kunne bytte på rekkefølgen selv, altså om han vil at radene skal vises på 2 3 1 4 for eksempel. Problemet er at når man bytter tallene på levelene, må man bytte de andre også, en og en. Og dette er veldig upraktisk hvis man har mange rader.

Det jeg leter etter er på en måte en drag-drop løsning, og tipper at dette selvfølgelig ikke er mulig med bare PHP/MySQL. Så satser litt på jQuery her...

Er det noen som kan dette, eller vet hva dette heter ? :p

Mvh, Jazz :D
 

Coulix

Medlem
... jeg vil la brukeren kunne bytte på rekkefølgen selv, altså om han vil at radene skal vises på 2 3 1 4 for eksempel. Problemet er at når man bytter tallene på levelene, må man bytte de andre også, en og en. Og dette er veldig upraktisk hvis man har mange rader.

Det jeg leter etter er på en måte en drag-drop løsning, og tipper at dette selvfølgelig ikke er mulig med bare PHP/MySQL. Så satser litt på jQuery her...

Er det noen som kan dette, eller vet hva dette heter ? :p

Mvh, Jazz :D

Det du ser etter er en JavaScript/AJAX løsning som sender endringer til et backend script (php skript i ditt tilfelle) som tar seg av resten av jobben, m.a.o. bytte de andre radene også i ditt tilfelle.

jQuery er bare en - i mange tilfeller - enklere måte å skrive JavaScript delen på.

Her er en artikkel som burde gi deg noen nærmere tips til hva du er ute etter i form av klientside-funksjonalitet, når du har drag-drop på plass, trenger du bare koble det til en AJAX/JS funksjon som sender backend-jobben til et PHP skript. [brothercake] Docking boxes (dbx)
 
Sist redigert:

GauNodac

Medlem
I DB så må du gjøre slik at radene får en vekt. Dette kan gjøres ved å lage egen kolonne. Så hvis du vil sortere slik:
id: 2,3,4,1

så betyr det at vekten for de respektive IDene er slik:
vekt: 1,2,3,4
 
Topp