Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årets fredspris har forårsaket fryktelig kaos verden over - god kommunikasjon?

Tonny Kluften

Administrator
"Årets fredspris har forårsaket fryktelig kaos verden over". Det skriver en kinesisk avis. Greit nok at de kommuniserer det til sine egne folk, men for resten av verden fremstår de kinesiske myndighetene som tilbakestående. De bruker lignende argumentasjon til andre land også.
Kineserne må åpenbart mene at det er hensiktsmessig å kommunisere på denne måten.
Er de bare helt tullinger sosialt eller oppnår de faktisk noe med slikt snakk?
 

selbekk

Medlem
De prøver vel å styre inntrykket det kinesiske folket har - husk at det ikke er fri presse i Kina - slik at de som sitter på toppen ser mindre idiotiske ut foran sine egne.

Fur is murder!
 

Christian

Medlem
Hvilke land er det de argumenterer med? Strengt talt trenger de ikke argumentere, de trenger bare vise at de er sterkt i mot denne prisen. Kina er en av verdens stormakter og ingen vil overprøve sitt forhold til Kina for å støtte Norge/Nobelkomiteen i denne saken.

Faktum er at denne saken er alt for lite viktig til at noen land i særlig grad vil gå ut og kritisere Kina, og at Norge bare er en liten prikk på verdenskartet og et dårlig forhold med Kina kun vil gå utover oss.
 

Christian

Medlem
Flere land deltar, i tradisjon tro, på festen. Ellers kan man bemerke at vår nabo, Russland, ikke deltar.

Blåser i Kina? Nei. Jeg kan heller ikke erindre å ha lest om noen land som offentlig har gått ut og kritisert rettssystemet i Kina etter at prisvinneren ble valgt.
 

picxx

Well-Known Member
Ser man litt objektivt på det har de faktisk rett.
Bare norge har vel til nå tapt rundt 1 milliard (1000 millioner) i eksportinntekter.
Tar man da også med andre utenlandske næringer som er forbundet med samme eksport vil nok tallet bli en god del høyere.
"Kaos" er vel kanskje å trekke det litt langt, men at årets fredspris var en blunder har de fullstenig rett i.
 

Santo

Active Member
Ser man litt objektivt på det har de faktisk rett.
Bare norge har vel til nå tapt rundt 1 milliard (1000 millioner) i eksportinntekter.
Tar man da også med andre utenlandske næringer som er forbundet med samme eksport vil nok tallet bli en god del høyere.
"Kaos" er vel kanskje å trekke det litt langt, men at årets fredspris var en blunder har de fullstenig rett i.

Og igjen viser du at det eneste som betyr noe for deg er penger... Menneskerettigheter, dyrevelferd, og andre etiske problemområder kan det være det samme med...

Det er bare noen dager siden denne artikkelen kom forøvrig:
Ingen Nobel-straff for næringslivet - Nobels fredspris - NRK Nyheter
 

picxx

Well-Known Member
Og igjen viser du at det eneste som betyr noe for deg er penger... Menneskerettigheter, dyrevelferd, og andre etiske problemområder kan det være det samme med...

Tar jeg feil i det jeg skriver, rett meg gjerne, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.
Det er patetisk.
 

Santo

Active Member
Tar jeg feil i det jeg skriver, rett meg gjerne, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.
Det er patetisk.

Så dine "egentlige meninger" er helt annerledes enn det du gir inntrykk av i form av det som du skriver på dette forumet?
 

allegretto

Medlem
icon_troll.gif
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For meg virker karen være mye mer en som fremmer det demokratiske systemet som vi kjenner til det fremfor at han fremmet fred.
Det er nok ikke det Alfred Nobel så for seg, at Norge skulle bli så rike. Vi har mistet mye av vår ydmykheten, synes jeg.
 

picxx

Well-Known Member
Så dine "egentlige meninger" er helt annerledes enn det du gir inntrykk av i form av det som du skriver på dette forumet?

Hvilket inntrykk du danner deg av medlemmer her på forumet er vel din sak, ikke min.
 

hansson

Langveisfarende
Slik jeg tolker Picxx' svar synes han fredsprisen var en blunder sett ut fra et økonomisk ståsted. Det kommer ikke godt fram om han faktisk støtter fredsprisens humanistiske innhold, eller om det bare var pengene som gjorde at han kaller det en blunder. Hvis du ikke støtter at at den fengslede aktivisten fikk prisen fordi du mener han ikke fortjener den el.l. så kan det vel utledes av dette at du bryr deg mindre om kinesernes frihet og rettigheter, slik Hyperion sikter til. Men du imøtegår dette uten å faktisk si noe om hva du mener.

Jeg skjønte heller ikke noe av hva Pong skriver over her.
 
Topp