Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ÆØÅ i kataloger/URL'er

zapotek

Medlem
Si at jeg ønsker å opprette katalogen mittnettsted.no/kråke/. Hva skal jeg gjøre for å få dette til å virke?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En URL kan ikke inneholde åæø (RFC 1738 (rfc1738) - Uniform Resource Locators (URL)): "Scheme names consist of a sequence of characters. The lower case letters "a"--"z", digits, and the characters plus ("+"), period ("."), and hyphen ("-") are allowed. For resiliency, programs interpreting URLs should treat upper case letters as equivalent to lower case in scheme names (e.g., allow "HTTP" as well as "http").

I php bruker du f.eks. urlencode for å kodere tegn som æøå, og det blir da noe som f.eks. mittnettsted.no/kr%E5ke (hvis du bruker UTF-8 tegnsettet ser det slik ut: kr%C3%A5ke).
Det finns en del "normaliserings"-funksjoner som skriver om strenger som kråke til krake osv, for å gjøre det litt mer lesbart for oss mennesker, MEN jeg har notert meg at firefox (kjører 3.5.8. her) viser kr%E5ke i linjen som kråke (den foretar all encoding/decoding selv altså).

Du kan på serveren altså opprette en folder "kråke", og henvise til den med mittnettsted.no/kr%E5ke.
 
Sist redigert:
Topp