Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Æ, ø og å - phpBB

allegretto

Medlem
Når du importerer databasen, velg ISO-8859-1 (vesteuropeisk) eller utf-8.. (hugser ikke helt hvilke av dem). Men jeg har hatt samme problem som deg ved import av phpbb-database.. og fikk fikset det ved å importere på nytt med annet tengsett.
 

Bjørnar

Gründer
det er vel ikke postene som er problemet, men språkfilene? så da vil jeg anta det skjedde noe når du lagret som utf8 i forhold til feilen du viste til i forrige tråd?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg har akkurat hatt samme problem når jeg flytta en WP-installasjon til ny server, det viste seg at databasen på den gamle serveren hadde blitt satt opp som latin1, mens WP la inn tegnene som UTF-8. Når jeg så installerte WP på nytt på den nye serveren og importerte databasen, så var den nye databasen UTF-8, og æøå ga bare "mongoresultater". Husker jeg ikke helt feil, så løste det seg ved å sette inn "latin1" som charset i wp-config i stedet for utf8, altså

/** Database Charset to use in creating database tables. */
define('DB_CHARSET', 'latin1');

Tror det der er et ganske vanlig problem, fant mye om det når jeg googla det
 

Bjørnar

Gründer
atomet; det skal vel ikke ha så mye å bety her, da det er språkfilene som ikke viser rett? innleggene i databasen viser rette tegn.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Slett inneholdet i tabellen med språkfilene i db'n din.
Legg så til lengst opp i språkfilen :

PHP:
SET NAMES 'utf8';
over CREATE TABLE og det greiene der ;)


Se om det gjør susen ;)


/S
 

Sjefskoder

Sjefskoder
men, synes da at du kunne ha jobbet litt med designet på forumet da..
Endrett litt farger og fonter, slik at det er mest mulig likt siden ellers..

*skal ikke kommentere mer da du egentlig ikke spurte etter en tilbakemelding..* :p
Men, fløtters at det ordnet seg ;)
 

picxx

Well-Known Member
Åpnet språkfila i Dreamweaver, lagret den på nytt, lastet den opp og det ordnet seg. Veldig pussig må jeg si.

phpbb 3.X er helt psykadelisk å jobbe med.
Hadde selv en kunde jeg satte opp et phpbb3.X forum til og det var helt snodig.
Var med bom og uten bom, med tegnsett og uten tegnsett...det var rett og slett ikke noe som hang på greip (noe som kanskje forklarer hvorfor NWF aldri kom opp og kjørte med phpbb3.X?)

Etter den testen jeg hadde (med ekstremt mange gratistimer hvor jeg måtte søke meg frem til "feiler") vil jeg anbefale alle å holde seg unna det forumet.

p.s. Ikke katteforum, men phpbb3.X som utvikler.
 
Sist redigert:
Topp