Kjapp og trygg hosting for Wordpress

å vise mer content til google enn til bruker, cloaking?

jagarock

Information Research & Analytics
Jeg vil vise google MER enn jeg viser til brukeren.
Det er snakk om en butikk som selger fjernkontroller som støtter en haug av forskjellige modeller.

La oss si at i min mappe Fjernkontroll -> Nikon ligger følgende 2 modeller jeg vil vise brukeren:
Trådløs Fjernkontroll for Nikon
Kablet Fjernkontroll for Nikon

Disse støtter en haug av forskjellige Nikon kamera. Så for å søkemotoroptimalisere, lager jeg da et produkt for hver av disse støttede modellene så jeg får:
Trådløs Fjernkontroll for Nikon D3000
Trådløs Fjernkontroll for Nikon D3400
Trådløs Fjernkontroll for Nikon D5000
Trådløs Fjernkontroll for Nikon D5500
osv osv osv osv, du ser hvor jeg vil hen.

Men alle disse her vil jeg ikke skal dukke opp i mappene i nettbutikken, da blir det mer eller mindre umulig å browse seg fram til riktig produkt, og man er tvunget til å benytte søkefeltet. (Mange liker å browse seg fram for å se alle muligheter de har, de er redd for å miste ting i et søkeresultat). De vil selvfølgelig dukke opp i et evt. søk da.

Så jeg lurer på om det blir sett på som cloaking, eller andre skadelige saker, å vise disse "ekstra" produktene bare til googlebot?
 

Tonny Kluften

Administrator
Dette er en kjent problemstilling og du kan fint få det til uten cloaking eller black hat.
Du kan simpelthen bare lage lister over sidene som ikke skal vises og legge en link til de listene i footer, sidebar eller på en annen lite synlig plass.

Nå vet jeg tilfeldigvis at du løste problemet, hvordan gjorde du det?
 

jagarock

Information Research & Analytics
ja. løste det ved å vise alle produkter når man klikker på hovedmappen fjernkontroll, og så heller vise den kortere oppsummerende listen av produkter når man klikker seg videre inn til subkategoriene.

menyen min er lagt opp sånn at de færreste trykker på hovedkategoriene, da jeg har en smud popup-meny som popper opp når man mouseover hovedkategoriene. men hovedkategorien vil jo google indeksere like bra.
 
Topp