Kjapp og trygg hosting for Wordpress

$1000 eller 10 x $100 ?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Driver å finpusser salgsegenskapene mine om dagen, som noen kanskje har merket. Sitter å stusser litt på hva den beste metoden for å presentere en pris vil være.

Si at jeg fakturerer $100 i timen og jeg anslar et prosjekt til å ta 10 timer. Hvilken metode vil du tro er mest attraktiv?

- "Dette prosjektet er antatt til å ta ca 10 timer å fullføre" (kunden vet fra før av at jeg fakturerer $100 i timen)

- "Dette prosjektet er antatt til å ta ca 10 timer å fullføre, til $100 i per påbegynte time".

- "Dette prosjektet vil koste $1000 å fullføre".

PS: Jeg vil ikke at diskusjonen skal vinkles inn til at man må ta høyde for at det fort kan bli mer enn 10 timer arbeid. La oss legge den og andre lignende faktorer ute i første runde.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er hva jeg selv ville foretrukket og høre, (beklager om jeg ødelegger noe her nå siden jeg kommer med noe annet.)

- "Dette prosjektet er antatt til å ta ca 10 timer å fullføre, og totalpris vil bli $1000." (og da vet kunden fra før av at du fakturerer $100/time.)
 

picxx

Well-Known Member
IKKE si en fullpris!
Du kan nevne timesprisen, men legg vekt på kvaliteten av arbeidet du utfører.
Pris skal ikke være en faktor.
Du får det du betaler for er noe som går igjen både off og online.
Om du gir kunden det han spør etter og "then some" er du i mål :)
(...og de vil betale det du fakturerer dem)
 
Tror det mest effektive er: "Dette prosjektet er antatt til å ta ca 10 timer å fullføre" (kunden vet fra før av at du fakturerer $100 i timen)

Da nevner du jo ikke engang pris (kunden vet uansett hva den er) -å si totalpris vil nok derimot være mindre effektivt, med mindre kunden spesifikt spør om det.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Man finner jo nesten aldri en kunde som ikke vil ha en pris før prosjektet signeres på, så jeg lever selv i troen om at det er best å opplyse antall timer som kreves på prosjektet, siden $1000 fort kan virke som et veldig høyt tall.

Nå skal det nevnes at kunden garantert vil regne ut prisen på egenhånd. Vil dette ha noe effekt som burde vært unngått?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
IKKE si en fullpris!
Du kan nevne timesprisen, men legg vekt på kvaliteten av arbeidet du utfører.
Pris skal ikke være en faktor.
Du får det du betaler for er noe som går igjen både off og online.
Om du gir kunden det han spør etter og "then some" er du i mål :)
(...og de vil betale det du fakturerer dem)

Jobber selv etter samme prinsipp. Timepris nevner jeg gjerne med totalpris er ikke tema i møter/telefonøter. Prater meg alltid bort fra det.

Når "salget er gjort" sender jeg et pristilbud pr epost som jeg så følger opp med en telefonsamtale om jeg ikke får respons innen kort tid på epost.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Når "salget er gjort" sender jeg et pristilbud pr epost som jeg så følger opp med en telefonsamtale om jeg ikke får respons innen kort tid på epost.

Så du lander salget før du diskuterer pris? Altså, du får kunden til å signere før han får et litt mer eksakt overslag over prisen?

Men hvorfor fakturerer du pr påbegynt time egentlig?

Er ikke dette vanlig? Jeg gjør det for å unngå 10-minutters jobber jeg ikke har lyst til å gjøre, samtidig som det ofte får kunden til å samle opp et par 10-minutters jobber før de setter meg i gang. Dette føler jeg gir bedre arbeidsflyt. De gangene jeg ender opp med å må gjøre slike småjobber fakturerer jeg som oftest bare for hver påbegynte halvtime for å gi kunden et positivt inntrykk, selv om jeg opplyser hver påbegynte time overalt ellers.
 

xenimus86

Medlem
"Det positive med denne avtalen er at oppdraget kun kommer til å ta ca. 10 timer, med $100 timen"

"Det beste med avtalen er at det kun koster $1000"

"Jeg regner med at du har sjekket rundt med andre leverandører i.h.t. timepris, og det positive her er jo at du betaler $100 timen :)"

Husker jeg solgte mobilabonnement i ett års tid. Alle drev å sa "vel... det er jo 12 mnd binding da .... :/ " , mens jeg drev å vinklet det til "Det positive med avtalen er at det er 12 mnd binding! Dermed har du oss i 12 mnd!" og fikk salg. Merkelig nok.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Husker jeg solgte mobilabonnement i ett års tid. Alle drev å sa "vel... det er jo 12 mnd binding da .... :/ " , mens jeg drev å vinklet det til "Det positive med avtalen er at det er 12 mnd binding! Dermed har du oss i 12 mnd!" og fikk salg. Merkelig nok.

Solgte avisabonnement etter samme strategi. Vi fikk myyyyye provisjon for å selge 12-mnd abonnement, så det var om å gjøre å selge flest mulig slike. Da pleide jeg å si at "med et 12 mnds abonnement betaler du bare én gang, så slipper du å tenke mer på det resten av året.."
 

hansson

Langveisfarende
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er viktig å kommunisere timer for kunden. Dette virker det som det er ganske bred konsensus på i frilansmiljøet internasjonalt, basert på min egen research.

Timepris er noe man ikke bør operere med på prosjekter med definert innhold. Forefallende småting kan selvsagt faktureres som konsulenttimer, men prosjekter bør ha en fast pris. Om du blir ferdig på to timer men likevel fakturerer 1000 dollar og kunden er fornøyd med prisen har du en sterk vinn-vinn-situasjon. Målet ditt er å jobbe minst mulig, tjene mest mulig, og så gå ut i sola og drikke drinker fra en kokosnøtt el. l. (farris med mangosmak for Peterandrej :p)

Kunder er kun opptatt av en ting - bunnlinja. Du som proff vet selv hvor mye tid du trenger på å gjøre oppdraget, og bruker timeprisen din til å legge lista for hvor lite du kan fakturere. Målet er å fakturere mest mulig i forhold til hva kunden er villig til å gi. Målet er IKKE å gjette riktig timetall. Med timeprisen din som bakgrunnsinfo passer du selvsagt på å aldri fakturere for knapt slik at du havner under nullpunktet/break even. Med timeprisen som bakgrunnsinfo vet du hvor mye tid du har på jobben før du spiser opp profitten. Og du vet hvilken leveringsdato du kan gi kunden. Ti timer - da forventer kanskje kunden at det er gjort til i morgen.

Hvis du opplyser om timetall kan kunden komme med argumentet om at "du jobber treigt, ti timer er for mye for den jobben". Frata kunden den muligheten, men gi henne heller muligheten til å legge til eller trekke fra deler av totalsummen: Deler du de 1000 gærningene opp i mindre komponenter (design 200, implementering 200, opplæring og support 100, korrektur 50, osv., paypal-integrasjon 150, osv.) så blir det mer pedagogisk samtidig som det ser litt mindre bombastisk ut enn bare en sluttsum på 1000 USD.
 

onlyme

New Member
$1000 høres skrekkelig dyrt ut. Man bør unngå å bruke slike tall. Mye bedre med $998 eller $1195. Handelsbransjen er eksperter på denne psykologien.
 
Topp