Kjapp og trygg hosting for Wordpress

200-kronersgrensa

zenhagen

Medlem
Da ble det blått denne gangen

Hva gjør dere dersom de hever den momsfrie grensen til Kr 1000,-?

Høyre vil heve denne grensen til 1.000 kroner. Partiet har programfestet i perioden 2009 til 2013 at de ønsker å gjøre det enklere for nordmenn å handle på utenlandske nettbutikker.

Jeg er ikke ute etter noen politisk debatt, men vi vurderer litt hva vi skal gjøre dersom dette skjer. Våre ordre er stort sett under 1000 kr, og det vil være vanskelig å kunne selge til konkurransedyktige priser.

Har dere vurdert å flytte butikken ut av Norge?
 

Dseller

Medlem
:(:(:( var det ikke slik at de ville satse på norske bedrifter? da hjelper det lite å gjøre det lettere for nordmenn og handle i utlandet..
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er det der som er problemet med å heve mva-grensa, det vil ødelegge for VELDIG mange butikker innen omtrent alle mulige bransjer her i norge. Håper virkelig de tar til vettet og innser at det er idioti å gjennomføre. Den gangen da den grensa ble satt var det noe helt annet å handle fra utlandet enn det er i dag, da var det noe bare noen få gjorde, sannsynligvis for veldig spesielle ting, i dag med nettet er det blitt kjempeenkelt og det eneste som begrenser hva slags varer som handles er egentlig nettopp 200-kr-grensa.

Selv om jeg liker å handle mye rart dilldall fra f.ex. dealextreme og ebay selv, syns jeg heller regelverket kunne forenkles ved at fribeløpet burde fjernes helt, at det skulle beregnes mva på totalprisen inkludert frakta uansett, men at man heller kanskje kunne ha fjernet fortollingsgebyret og løst det punktet der på en bedre/enklere/mer smidig måte - det burde være mulig i dag med IT.

Da ville man ihvertfall slippe den litt snodige/kunstige grensa akkurat ved 200kr, spekulasjon i å dele opp forsendelser i flere pakker hver på under 200kr, usikkerhet om endringer i valutakurs vil slippe noe gjennom "rett under" eller "rett over" 200kr, osv. Småting ville fremdeles være billig å handle over nett, mens de større og litt dyrere nok fremdeles ville ha blitt kjøpt i butikker her hjemme omtrent som nå.
 

hvaer

Medlem
Da blir det vel ihvertfall lettere å satse på dropshipping med utenlandske aktører, enn hva tilfellet er i dag, så for mange nettbutikkeiere, så bør man isåfall tenke litt på hvilken strategi man velger. Se f.eks på elektronikk. Komplett har god service og er svært raske på levering. Kundene er ofte lojale, og ser bare på Komplett når de skal ha varer, uavhengig om f.eks Deal eller Multicom er rimeligere. Komplett tror jeg ikke har så mye å frykte, selv ikke på rimeligere varer. Multicom derimot som gjerne bruker 5-6 dager før de sender varer de har på lager, vil ha mer å frykte. De har mange kunder som ser på pris, og om de kan få samme vare til en rimeligere pris i utlandet, med samme leveringstid, så vil man ikke lenger foretrekke Multicom (med mindre man vil handle med norsk kjøpslov).

Nisjeaktører derimot vil kunne gå en vanskelig tid i møte. Nettbutikkene vi har i landet innenfor f.eks E-sigaretter er i mange tilfeller overpriset. Disse varene er i mange tilfeller forbruksvarer, og således har ikke kjøpsloven noen stor effekt. Leveringstiden er også hos mange forkastelige, og man opplever hos flere at man får varer bestilt fra utenlandske nettbutikker, før man får varene fra norske aktører. De fleste varene koster også under 1000 kroner, så denne nisjen vil være døende med heving av tollgrensen.

Men, det er ikke nettbutikkene jeg er mest redd for. De vil klare å tilpasse seg til en viss grad. Det er derimot de normale nisjebutikkene. De som selger f.eks fiskeutstyr. De sliter allerede, og om folk kan bestille 10 sluker for prisen man betaler for 4 sluker i Norge, så vil de fleste gjøre dette. Da vil butikkene enten kjøre ett lite standardutvalg, og kun leve av salg av utstyr som koster mer enn 1000 kroner og som folk vil ha norsk kjøpslov til grunn for kjøpet. Det er dog ikke der man selger mest, og uten salg av ting til å sette på snøret, så er jeg redd for at slike typer nisjebutikker i mange tilfeller blir borte.

Og når nisjebutikker blir borte, så forsvinner også den lokale kompetansen, og den er verdt å betale for.
 
Det som og blir spennades. Er og sjå korleis renta vil oppføra seg. Sist Høgre hadde statsminister. Gjekk rentene til værs på det eine året dei satt i regjering.

Ryk dei til værs. Ryk og handlekraften. Blir spennandes detta gitt. Eg jobbe i ein tippekiosk, og vil sikkert merka godt ein eventuell renteauke.
 

Christian

Medlem
Nå har renta vært historisk lav historisk lenge. Hvis prisveksten man har sett de siste månedene holder seg, så må renta til slutt opp uavhengig av hvem som sitter i regjering.
 

picxx

Well-Known Member
Hva gjør dere dersom de hever den momsfrie grensen til Kr 1000,-?

Det må jo være supert å da legge om fra å ha et stort varelager til å starte med dropshipping. Mindre kostnader for dere også.
 
Topp