Kjapp og trygg hosting for Wordpress

21. april må nettstedet ditt være mobilvennlig

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Les mer: http://marketing.no/21-april-ma-du-ha-mobiltilpassede-nettsider/

Nå ser det ut til at Google i langt større grad enn tidligere vil begynne å favorisere mobilvennlige nettsider. Det er vel ikke noe nytt for de fleste av dere her inne, men kunne gjerne tenke meg å sparre med dere rundt temaet responsiv design.

Jeg var på en konferanse i Sverige i fjor høst (Conversion Jam) hvor det av flere på scenen ble argumentert for at konverteringsgraden falt når man gikk over til "tekst-bok oppsettet" av responsiv design. Siden min selskap ikke leverer nettsider har ikke dette vært noe jeg har satt meg for mye inn enda, så dette temaet er fortsatt bestående av mange løse brikker for min del.

Er det noen her inne som har gått fra et "helt brukbar på mobil" nettsted til et responsivt nettsted? Og hva var effekten/resultatene/ny konverteringsgrad?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Faller konverteringsraten pga responsive sider eller fordi flere surfer på mobil, @Kenneth Dreyer?

Konverteringsgrad på bare mobile enheter falt når de switchet til responsiv løsning, sammenlignet mot mobile enheter på nettsider som ikke var tilpasset for mobil. Stikk i mot hva man skulle tro!

Nå ble det påpekt at dette må tas med en klype salt - hadde de tatt bort mye innhold? Kanskje dratt sine responsive løsninger for langt? Rett og slett ikke gjort en bra nok jobb? Det var flere eksempler som hadde samme resultat, men allikevel ville ingen bruke resultatene til å lage en endelig konklusjon.

Er derfor interessert i å høre hva andre har opplevd når man switcher til responsiv design. Selvfølgelig om løsningen tidligere var flash-basert så vil man få god effekt, men om man gikk fra en løsning som i utgangspunktet fungerte greit på mobil, hva var da resultatet?
 

zapotek

Medlem
Konverteringsgrad på bare mobile enheter falt når de switchet til responsiv løsning, sammenlignet mot mobile enheter på nettsider som ikke var tilpasset for mobil. Stikk i mot hva man skulle tro!

Ja skulle man forvente at konverteringen automatisk øker med responsivt design? Greia er, på moderne smarttelefoner med stor skjerm er det som regel null problem å navigere seg rundt på en "vanlig ikke-mobilvennlig nettside" (med mindre det brukes pop-ups og annet tull).

For å ta Webforumet som et eksempel: Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig å bruke siden på mobil før den ble gjort "mobilvennlig".
 

alterego

Medlem
Kan det være at overgangen til responsivt design endrer rangeringen på Google og at det påvirker konverteringen?

Altså at endring av struktur og kanskje deler av innholdet kan ha negativ innvirkning i rangeringen på kort sikt? Kanskje er dette én av årsakene til at Google kommer med en oppdatering nå?

Et annet moment som alltid slår inn ved endring er at mange misliker store endringer, at alt var bedre før, slik vi også har sett her på forumet ved siste oppdatering. Her ligger det også et moment i at tilbakevendende kunder, som syntes ting var bedre før, finner seg en annen nettbutikk med tilsvarende struktur som den gamle. Sånn sett er det kanskje smart å "snik-innføre" endringer ved å endre litt og litt i stedet for å gjøre store endringer?

Uansett en veldig interessant problemstilling!
 

Tonny Kluften

Administrator
Konverteringsgrad på bare mobile enheter falt når de switchet til responsiv løsning, sammenlignet mot mobile enheter på nettsider som ikke var tilpasset for mobil. Stikk i mot hva man skulle tro!

Jeg har en liten teori. Kan noe av problemet være at når nettbutikker bytter til responsiv løsning så endrer de også designet på full visning, som på stasjonær og laptop. Og veldig mange bytter til et såkalt moderne design som ikke ligner på noe vi omgir oss med eller leser i den virkelige verden, som f.eks. blader og bøker og reklame.

Dermed blir designet fremmedgjort og føles ukjent, og vi folk hater ukjente ting, da blir vi nervøse.
Se f.eks. på http://totenbanken.no/privat og f.eks. http://totenbanken.no/om-oss, det er et design som tydelig sier "mobile first", de har ikke tatt hensyn til at designet er uorganisk og fremmed. Det innbyr ikke til å kjøpe ting (syns jeg).
 

zenhagen

Medlem
Vi byttet til responsivt design for en måneds tid siden, og vi har sett en nedgang i konverteringsrate fra mobile brukere. Jeg var veldig skeptisk til å gå over da jeg synes vår side fungerte bedre på en del områder før vi byttet, men siden så mange "proffer" har nevnt at vi burde bytte, så gjorde vi det.

Mulig at den mobile siden er uvant for våre kunder, og at det vil gå seg til etter hvert. Ca halvparten av trafikken kommer fra mobil, så det er merkbart når konverteringen synker.

Det skal også sier at det mobilvennlige designet vi har ikke er helt topp når det gjelder menyer.
 

Camillafr

Medlem
Vi byttet til responsivt design for en måneds tid siden, og vi har sett en nedgang i konverteringsrate fra mobile brukere. Jeg var veldig skeptisk til å gå over da jeg synes vår side fungerte bedre på en del områder før vi byttet, men siden så mange "proffer" har nevnt at vi burde bytte, så gjorde vi det.

Mulig at den mobile siden er uvant for våre kunder, og at det vil gå seg til etter hvert. Ca halvparten av trafikken kommer fra mobil, så det er merkbart når konverteringen synker.

Det skal også sier at det mobilvennlige designet vi har ikke er helt topp når det gjelder menyer.

Om dere har mange stamkunder er ikke det så usannsynlig at det vil stige igjen når kundene blir mer vant til den nye siden. En nettbutikk har jo gjerne mange menyer, og det blir ofte uoversiktlig for en bruker når det kommer til mobil.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om dere har mange stamkunder er ikke det så usannsynlig at det vil stige igjen når kundene blir mer vant til den nye siden. En nettbutikk har jo gjerne mange menyer, og det blir ofte uoversiktlig for en bruker når det kommer til mobil.

Er det så mange nettbutikker som har stamkunder da? :) Man er vel heldige om de kommer tilbake mer enn 2 ganger i året..
 

xdex

Medlem
Er det så mange nettbutikker som har stamkunder da? :) Man er vel heldige om de kommer tilbake mer enn 2 ganger i året..

Hæ!?!? Jeg handler faktisk fra den samme butikken minimum 1 gang i måneden, mulig jeg er en ekstremt god kunde, i følge deg, men så lenge service og levering er på topp, kommer jeg alltid tilbake. Det samme gjelder service på bilen, jeg går alltid på det samme verkstedet, selv om det kanskje koster litt mer, men jeg får den samme gode servicen, og dem ser at jeg er en gjenganger, noe som gjør det enkelt for meg når jeg er missfornøyd med noe. Langt lettere å klage med og aldri komme tilbake, når dem ser at jeg har vært der de siste 5 årene.

Nå vet ikke jeg hva du har solgt/drevet med tidligere, men å forvente at folk kommer tilbake hver måned eller 1 gang hver kvartal for å kjøpe bilstereo, er kanskje litt optimistisk.

Nettbutikker som enklere liv, komplett (pc-deler generelt), kosttilskudd butikker og ett hav av andre nisjer, ser at mange av kundene kommer tilbake.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
@xdex og @zenhagen: Blir jo litt lite grunnlag om dere bare bruker dere selv som referansepunkt, men selvfølgelig hyggelig om dere er gode kunder og har returnerende kunder i nettbutikken sin.

Her ser dere et skjermbilde jeg har hentet ut fra PIMster.no: http://dl.inevo.no/aH0B
Dette er fra en blanding 5 butikker som selger kosthold, treningstøy og andre lette produkter. I forhold til gjennomsnittet i alle butikkene vi har i PIMster har disse butikkene en høy grad av repeterende kunder.
(disse tallene baserer seg på hele kundedatabasen deres).

Kan publisere litt mer tall senere når vi kommer lengre i utviklingen :)
 
Topp