Kjapp og trygg hosting for Wordpress

301 redirect til domene med æøå - mulig?

Jeg har et domene med nasjonale særtegn i domenenavnet. La oss for eksemplets skyld late som om det dreier seg om blåbær.no.

Jeg har også domenenavnet blaabaer.no, mest for e-postens skyld. Jeg ønsker at besøkende til blaabaer.no skal redirectes til blåbær.no. Dersom det er mulig ønsker jeg å gjøre dette i PHP.

Jeg starter med å sette opp en vanlig redirect som jeg forventer at bør fungere fint, slik:
PHP:
<?php
	Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" ); 
	Header( "Location: http://www.blåbær.no" ); 
?>
Trodde at denne skulle fungere problemfritt, men det gjorde den ikke. Denne redirecter nemlig ikke til www.blåbær.no, men til www.bl%e5b%e6r.no! Og det blir det selvsagt bare feilmeldinger av.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få redirecten til å peke til riktig domenenavn? Har omveier jeg kan velge dersom redirect er umulig (ved å bare gi blaabaer.no samme innhold som blåbær.no), men jeg ønsker jo helst å ha alle besøkende samlet på ett sted.

Apache-server (FreeBSD, står det i phpinfo) med PHP 5.2.11.

Edit: Ein rask sjekk viser at eg får nøyaktig same problem dersom eg forsøker å redirecte via .htaccess.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
PHP:
<?php
  $url = 'www.bl%e5b%e6r.no';
  $nyurl = urldecode($url);
  header("Location: $nyurl",TRUE,301);
?>

skudd 2.
 
Samme problem der også, dessverre (etter at jeg la til http, så klart). Encoding skjer tydeligvis i (eller etter) videresendingen (finner nå ut at jeg får nøyaktig samme problem om jeg dropper PHP og prøver å redirecte i .htaccess), så en decoding på input til header()-taggen utgjør ingen forskjell.
 
Sist redigert:
... Jøss, det fungerte. Jeg gikk ut fra at xn--blbr-roah.no kom til å sende meg til nettopp xn--blbr-roah.no og ikke til blåbær.no (og det var et poeng for meg å slippe at de besøkende skulle få et ACE-domenenavn i adresselinjen sin), men den ble skrevet om automatisk -- så utrolig praktisk!

Tusen takk for hjelpen!
 
Topp