Kjapp og trygg hosting for Wordpress

4. salg som ikke er blitt registrert...

cec1973

Medlem
For en del måneder siden bestilte min mann flybillett via min blogg, via KLM. Dette salget ble ikke registrert. For noen dager siden testet jeg igjen og bestilte 3 billetter. Det er registrert 4 klikk, men ingen salg... Begynner å bli litt lei av dette her... Noen som har erfaring, ev kan gi tips om hva jeg kan gjøre med dette? Forrige gang sendte jeg to mail, men fikk aldri svar, så har nesten gitt opp håpet på å få kontakt... Har dog sett at det er noen som har fått kontakt via. denne siden, så nå prøver jeg en siste gang...

På forhånd takk for hjelpen og innspill.
 

muffins

Medlem
Dette føyer seg inn i rekken av lignende tilfeller og problemer hos TD. Prøver du å ta kontakt så er det gjerne et standardsvar som kommer tilbake: "Vi finner ingen feil i sporingen. Alt fungerer 100% hos oss." Om du i det hele tatt får svar da :rolleyes:

Troverdigheten til TD øker ikke akkurat når man stadig hører om slike tilfeller..
 

pleb

Medlem
Det var vel en her på forumet (Metallian?) som gjorde samme forsøk via CDON.com en gang - og lagde tråd på forumet her. Jeg ble også flyttet manuelt via noen segmenter og tapte 99,999999% sikkert en god del salg på det. Klikk ble registrert, men ingen salg. Og det var et såpass kvantum at det var ganske enkelt å spotte. :)

Så ja, det er nok dessverre en del sporingsfeil hos Tradedoubler. Men alt fungerer jo alltid hos dem, så det er ikke noe vits i å sende dem verken mail eller henvendelser i offentlige fora.

Dog skal det sies at "Joakim@TD" var en sympatisk og hyggelig fyr da han dukker innom her da, men hans dager i TD er vel talte sånn jeg forsto det...
 

cec1973

Medlem
Grrrr.. Da ser det ut for at jeg bare kan glemme de salgene... For noe drit... (Hehe, beklager.... :) ) Får vel bare sette en strek og gå over til noe annet...

Tusen takk for svar!
 

metallian

Medlem
VAr meg ja Pleb, hadde faktisk en akkurat lik med cdon før jul, eget kjøp på banner på side-klikk registrert ikke salg. Fikk betalt forrige gang ved å referer til ordrenr men brydde meg ikke nå, var vel snakk om et tap på 20kr minus skatt...
 
har samme problemet selv... får ikke pengene for et hotell som ble registrert. dette var i sommer, har sendt 5 mail siden den tid. gir de bare totalt faen eller hva? useriøse greier. hvilke andre affiliatenettverk bør man gå for i stedet?
 

RAH

Medlem
Jeg opplevde at kjøp via banner på egen side ikke ble registrert rett før jul. Min samboer handlet fra Nelly via banner på min side.

Jeg lurer da på hvor ofte dette skjer...
 

TradeDoublerNO

Tradedoubler
UTS (Untracked Sales) er en utfordring for alle i affiliatebransjen - både nettverk, affiliates og annonsører.

For affiliatenettverkene og affiliatene så er utfordringen selvsagt at begge disse partene får betalt for konvertering og et mistet salg er dermed mistet inntekt. For annonsørene er utfordringen en litt annen. En annonsør som tenker kortsiktig vil umiddelbart kanskje ikke se problemet med at salg ikke spores, men for annonsører som forstår affiliatemarkedsføring og jobber langsiktig er dette et problem. Hvis salg ikke spores korrekt, vil annonsøren miste affiliates og som alle vet er konverterende affiliates det viktigste for et hvilket som affiliateprogram ;)

For affiliates som jobber innen cashback, loyalty, reward eller virtual currencies er UTS en veldig stor utfordringen ettersom deres tjenester faktisk ikke fungerer for sluttbruker og dette vil påvirke deres omdømme negativt. De fleste slike affiliates har dermed laget gode systemer for rapportering av UTS fra sluttbruker og videre til affiliatenettverkene.

Årsaken til et salg ikke spores kan være veldig mange, men de mest normale er følgende:

Blokkering av cookies
Den mest åpenbare årsaken er at cookies blir blokkert på datamaskinen som gjennomfører salget/registreringen. En del brukere benytter tjenester som blokkerer annonser og cookies og i f.eks. Safari er standard innstillingen av tredjeparts cookies skal blokkeres. De fleste affiliatenettverk med egen teknologi har løsninger for cookielesstracking, men slik tracking er ikke like presis og salg kan forsvinne.

Blokkering av trackback/sporing
Blokkering av trackback/sporing er mer alvorlig ettersom dette også som regel påvirker cookielesstracking. En rekke plugins i nettlesere som "beskytter" personvern blokkerer sporingen til alle de store og annerkjente annonsenettverkene. Adware-programvare som Spybot blokkerer f.eks. nesten alle affiliatenettverk og sporingsleverandører med deres "Immunization"-funksjon.

Filtrering
Annonsøren kan bedrive filtrering og dette er mest normalt med tanke på rabattkoder og kupongkoder. Annonsører som jobber aktivt med slike koder gir som regel kun affiliateprovisjon når det benyttes offisielle rabattkoder distribuert gjennom affiliatenettverkene.

De-duplisering
Avanserte annonsører benytter som regel også de-dupliseringssystemer for å sørge for at et salg ikke spores flere ganger. Spesielt aktører som er knyttet til flere affiliatenettverk eller kjører egne store SEM-kampanjer er dette bli aktuelt.

Mobil
En del annonsører har egne mobilsider som ikke har tracking implementert. Hvis du da kommer inn til annonsøren med en tablet eller mobil kan du ofte sendes direkte til mobilsiden og salg vil ikke registreres. De store affiliatenettverkene som Tradedoubler, Affiliate Window og Zanox har alle egne mobilsatsninger for å sørge for at tracking kommer på plass på også mobilsider og en policy om å ikke starte nye programmer som ikke har mobiltracking på plass. Hos Tradedoubler kan du huke av "Mobile Friendly" i søk etter affiliateprogrammer og se alle annonsører som har egne mobilsider med mobiltracking. Merk at de fleste annonsørene ikke har mobilsider til å begynne med og utgjør ikke et problem.

Annen affiliate
Det er svært få salg som overskrives av andre affiliates som har hatt siste klikk, men dette er også noen ganger årsaken til at salg ikke har blitt sporet. Rundt 90% av salg som overskrives kommer fra affiliates som jobber med rabatt/kupongkoder. Rabattkoder er som regel et av de siste spørsmålene en kunde får på vei ut i handlekurven og noen kunder leter da etter rabattkoder og aktiverer dermed affiliatelenker hos kupongaffiliates.

Tekniske problemer
Trackingen hos de store affiliatenettverkene har svært, svært sjeldent nedetid, men trackingen hos annonsører kan rammes av tekniske problemer. Det vanligste scenarioet hva gjelder tekniske problemer er at annonsører lanserer nye nettsider og glemmer samtidig å legge inn sporingen til affiliatenettverkene. Menneskelige feil i oppsettet på f.eks. nye segmenter forekommer også fra tid til annen, men dette oppdages som regel raskt og salg kan batches inn.

Mitt råd er å sende inn en UTS forespørsel til affiliatenettverket det gjelder. For at det skal kunne sjekkes opp i må man som minimum inkludere ordrebekreftelsen på kjøpet. Merk at slike prosesser tar noe tid ettersom dette må sendes videre til kunde og det til syvende og sist er de som avgjør om provisjon skal betales.
 

zapotek

Medlem
Blokkering av cookies
Den mest åpenbare årsaken er at cookies blir blokkert på datamaskinen som gjennomfører salget/registreringen. En del brukere benytter tjenester som blokkerer annonser og cookies og i f.eks. Safari er standard innstillingen av tredjeparts cookies skal blokkeres. De fleste affiliatenettverk med egen teknologi har løsninger for cookielesstracking, men slik tracking er ikke like presis og salg kan forsvinne.

Norton sletter cookies så fort maskinen blir scannet. Hvordan løser dere dette?
 

TradeDoublerNO

Tradedoubler
På programmer som har G2-sporing kan vi spore uten våre egne cookies. Annonsøren setter da en egen cookie på sitt domene med en GUID de har fått av Tradedoubler. Denne GUIDen legges inn i sporingspikselen på checkout. Når vi får denne GUIDen innrapportert kan vi gi den til korrekt affiliate.

I tillegg til dette benytter vi IP og en del andre faktorer på både G1 og G2-programmer for å spore hvis verken våre egne cookies eller annonsørens cookies er satt. Da reduseres nøyaktigheten.
 
Topp