Kjapp og trygg hosting for Wordpress

50 ting som får deg til å bli en god selger

Mortenxx

Medlem
Tråden har vært interessant siden den presenterer mange ulike synsvinkler og metoder. La den være åpen for flere forslag, kommentarer eller diskusjoner selv om antallet allerede er nådd?

Jeg lurte fælt på denne:
8. Ta i bruk nevro-lingvistisk programmering (NLP)
Såvidt jeg skjønner dreier dette seg om (selv)-suggesjon? I stil hvor man sender et positivt budskap til seg selv (korte setninger, visualisering).

Dette trenger en nærmere beskrivelse for å være forståelig for de fleste. Det holder med en kjapp beskrivelse av hva man OPPNÅR ved å bruke en slik metode - f.eks. "Man opptrer tryggere og sikrere i rollen som selger", "Man får bedre kontakt med kundene" eller lignende beskrivelser.

Innenfor enkelte fagområder kan dette virke som "overkill" og et blindspor, så jeg savner en pekepinn på hvilke fagområder hvor metoden er godt egnet.

Jeg håper inderlig at han mente SELV-suggesjon - rettet mot sin egen innstilling, væremåte eller andre lignende områder? Folk har litt vanskelig for å godta selgere som forsøker å "hypnotisere" frem et salg. :)


Morten
 
U

Uregistrert

Guest
Folk har litt vanskelig for å godta selgere som forsøker å "hypnotisere" frem et salg. :)

Folk finner ikke ut at man "hypnotiserer" deg til å tenke en bestemt tanke, og man har selv sikkert blitt "hypnotisert" flere tusen ganger i livet selv uten å vite om det. En stor misforståelse blant folk er at de tror hypnose er svart magi hvor man svinger en pendel forran ansiktet til man sovner som en zombie og deretter godtar du alle kommandoer underbevistheten fanger opp, men faktum er at folk daglig blir påvirket underbevist og når man tillater seg å bli påvirket underbevist vil du godta selgere som forsøker å hypnotisere frem et salg
 

Mortenxx

Medlem
Jeg godtar ikke slike tricks, og jeg er også temmelig var for andre selgeres metoder. De får så øra flagrer hvis de bryter visse regler.

I tråden om CarbonCopyPro kommenterte jeg i et av de første innleggene mine som "Uregistrert" at en av videoene "tuklet med instinktene mine". Jeg testet selvsuggesjonsteknikker på 80-tallet i et par år, så jeg er temmelig var for endringer i sinnstilstand som ikke hører hjemme der de skal.

Selvsuggesjon som er rettet mot et eller annet formål som jeg antydet over må regnes for å være folks egen sak - altså helt akseptabelt. Forsøker man å anvende samme teknikk på andre vil det være et grovt brudd på etiske regler - uakseptabelt i de fleste seriøse firmaer.

Punktet om NLP trenger trolig å utredes nøyere slik at folk vet HVORDAN og NÅR dette kan være egnet?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hei Mortenxx, det var litt interessant - har du noen lenker du kan anbefale (jeg ble interessert da du skrev "tuklet med instinktene mine")?

Når det er alle som sender inn forslag, blir listen nokså .. bredt :) - sikkert mange tips som er soleklart, men også noen tankevekkere eller ting som må snakkes litt om ja.
Grunnen er nok at utgangspunktet kan være veldig forskjellig, tenker jeg.
 

Mortenxx

Medlem
51. Ikke OVER-selg produkter hvis de ikke tåler denne type salgsmetode.

Tipset er egentlig det samme som tips nummer 50 "Ikke SELG, men TILBY". Noen produkter tåler flere salgsargumenter enn andre uten at det føles som "over-selging", men på mange produkter bør man være litt reservert i bruken av salgsargumenter.

Eksempler på over-salg er gamle TV-Shop reklamer med høyt oppdrevet tempo. Metoden fungerte trolig OK for disse produktene, men det kan fort føles som en parodi om man tester samme metode på andre produkter.

Jeg møter over-salg bl.a. hos selgere som har "indoktrinert" seg selv om hvor bra produktet er og hvilken nytte markedet har av produktet. Det siste tilfellet jeg var borte i gjaldt salg av helsekost (Omega 3) fra en telefonselger. Jeg gjorde mitt beste for å få avsluttet telefonsamtalen "på en pen måte" underveis, og ble oppriktig lettet da den endelig var over. Jeg ble sittende igjen med samme følelsen som man får av å høre på gamle opptak av "Norsktoppen" (der hvor en overentusiastisk Vidar Lønn-Arnesen prøver å "dra igang" publikum i studio). Hvis man ikke er i humør til denne stilen er det deilig å bare kunne skru av hele fesjået.
 

Mortenxx

Medlem
Her kommer et spennende tips:
52. Folk opptrer i de rollene man tilbyr dem, hvis man tilbyr de rette rollene. Hvis du er stilt overfor en "vanskelig kunde" er det din egen innstilling/synsvinkel du må endre. Mange typer adferd er rett og slett en RESPONS på holdninger i omgivelsene.

Tipset er mest beregnet på å håndtere "vanskelige kunder", men selve prinsippet er også godt anvendelig i salg generelt. Små endringer i innstilling eller oppgavebeskrivelse kan gi en mye smidigere gjennomføring av de enkelte salgsoppgaver.

Jeg testet dette prinsippet i en periode på omtrent 2 år på 1980-tallet. Rollen min var varebilsjåfør i Oslo, og formålet var å få ettergitt eller slippe parkeringsgebyr (vanligvis ETTER at gebyr var ilagt).

Kommunalt ansatte parkeringsvakter er langt mer smidige hvis man ikke hisser seg opp selv når man oppdager et gebyr på frontruta - unngå å reagere negativt. I tillegg til dette brukte massevis av "situasjonsbedømmelse" som kan bli litt for detaljert å forklare, men jeg fikk makulert enkelte gebyr direkte uten å måtte "overtale" noen (jeg lot dem selv finne en akseptabel løsning).

Klageinstansen for parkeringsgebyr fungerte langt mer smidig da jeg omdøpte den til "service-kontor" :) - dvs. at jeg ba om hjelp til å få vurdert sakene istedenfor å presentere en fullt ferdig klage.

Metoden fungerte svært godt på alle de "enkle" tilfellene hvor jeg hadde stått for lenge i en lastesone - dvs. at jeg egentlig var lovlig parkert i utgangspunktet, men at mengden med varer krevde mer tid enn det som var tillatt. Den ga smidigere behandling både fra parkeringsvakter direkte og fra klageinstans. Metoden fungerte ikke i tilfeller hvor jeg klart og tydelig hadde parkert ulovlig, der var det rett og slett for stor avstand mellom mine ønsker og hva de kunne være villige til å godta.

Hvis noen er misfornøyd med eksemplet mitt - "å slippe parkeringsgebyr har vel ikke noe å gjøre med salg?". Selve metoden ER faktisk hentet fra et salgskurs eller noe lignende flere år tidligere, og selve oppgaven er like krevende som andre typer salg.

"Vanskelig kunde" kan rett og slett være en respons på din egen innstilling eller på metodene du bruker, eller kanskje at du har oversett noen faktorer som er viktige for akkurat denne kunden.
 

Swordfish

Medlem
Tonny: Morsom tråd på mange måter, den bidrar til at folk lærer osv.. Det viktigste som mange kanskje ikke ser her er hvor lett det er å få andre til å lage stoff til forskjellige prosjekt man holder på med.. Det er bare å spørre :p
 

picxx

Well-Known Member
Det viktigste som mange kanskje ikke ser her er hvor lett det er å få andre til å lage stoff til forskjellige prosjekt man holder på med.. Det er bare å spørre :p

Ser ikke helt relevansen til tråden?
Mener du at det er bare å spørre folk om å kjøpe, så kjøper de?
 

Swordfish

Medlem
Picxxx: Meninga med tråden er som Tonny sier å skaffe stoff til en blogg.

Og det gjør han ved å få andre til å produsere stoff! Ganske enkelt og genialt.
 

picxx

Well-Known Member
Picxxx: Meninga med tråden er som Tonny sier å skaffe stoff til en blogg.

Og det gjør han ved å få andre til å produsere stoff! Ganske enkelt og genialt.

Jeg synes hverken det var enkelt eller genialt jeg da,
men en veldig god maate for aa faa gjengse meninger rundt hva som maa til for aa vaere en god selger, som sikkert ogsaa andre som leser forumet kan dra nytte av.
Ett evt. blogginlegg basert paa dette vil jo likevel bli bortimot duplikatinnhold, saa saann sett ikke saerlig genialt.

Men det kan vi sikkert ta i en annen traad. Denne handler/handlet om hvordan bli en god selger.
 

Swordfish

Medlem
Jeg synes hverken det var enkelt eller genialt jeg da,
men en veldig god maate for aa faa gjengse meninger rundt hva som maa til for aa vaere en god selger, som sikkert ogsaa andre som leser forumet kan dra nytte av.
Ett evt. blogginlegg basert paa dette vil jo likevel bli bortimot duplikatinnhold, saa saann sett ikke saerlig genialt.

Men det kan vi sikkert ta i en annen traad. Denne handler/handlet om hvordan bli en god selger.


Ja det blei litt of topic. Jeg skulle bare ta opp noe som Tonny tydelighvis har forstått. Det han gjør her er Å finne innhold til en potensiell blogg

Men det passer vel bedre inn en annen plass. Som feks en tråd som omhandler forskjellige måter for å skape stoff
 

Tonny Kluften

Administrator
Picxxx: Meninga med tråden er som Tonny sier å skaffe stoff til en blogg.

Og det gjør han ved å få andre til å produsere stoff! Ganske enkelt og genialt.

Takk for at du sier jeg er genial, men jeg må skuffe deg. Ideen med å lage en bloggpost ut av tråden kom etter at jeg så alle de gode svarene her. Derimot så er du genial som minner meg om at vi har noen lignende gamle tråder her på WF som enda ikke har blitt noen bloggpost. Det skal de bli :)

Så tilbake til topic please.
 
Topp