Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense og mva

Stoppet

Banned
Når man går fra å ikke være mva registrert til å bli det. Hvordan blir dette i forhold til Adsense inntekter? Går man ned 20 prosent eller oppjusterer Google med 25% mva på utbetalingene?
 

Stoppet

Banned
Det har ikke noe å si for Adsense, du får det samme som før, uten MVA.
Men hvordan er reglene for dette her i Norge? Det blir vel strengt tatt som et salg av reklameplass. Er det ikke da momspliktig når nettsidene ligger i Norge? Blir da inntektene redusert 20% og de resterene må innberettes som mva?
 

Stoppet

Banned
Nei, du fører det som inntekt uten MVA.

Og dette blir akseptert av myndighetene? Ville det vært det samme hvis jeg solgte reklameplass til utlandet? For eksempel skrev en faktura til noen i Frankrike for kjøp av annonseplass?
 

Steve Cash

Medlem
Forklaringen på at salg av annonseplass til Google er avgiftsfritt er etter hva jeg kan forstå at dette regnes som eksport, men det er underlagt reglene om snudd avregning slik at det er Google som skal "gjøre rede for mva". Fra Adsense help:
Min utbetalingsadresse er ikke i Irland
I dette tilfellet foretas betalingene av Google Ireland, et selskap som er underlagt lovene i Irland. Tjenestene som leveres, er underlagt prinsippet om snudd avregning, i overensstemmelse med vilkårene i avtalen du har med Google. Derfor er mottakeren, Google Ireland, forpliktet til å gjøre rede for mva., etter artikkel 196 i rådsdirektiv 2006/112/EF.
Kilde: https://support.google.com/adsense/answer/1322031?hl=no
Dette gjelder hvis kontraktsenheten er Google i Irland. Her står det hvordan du kan finne ut hvilket land din kontraktsenhet holder til: https://support.google.com/adsense/answer/1322028?vid=0-635792868658990625-1715261002
Det er også sider der med informasjon om hvordan en skal forholde seg ved salg til Google i andre land enn Irland.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du fakturerer til et fransk firma så antar jeg at også dette kommer inn under reglene om fjernlevering, og at det er det franske firmaet som er pliktig til å beregne og innrapportere avgift etter franske regler. Dette forutsetter at de faktisk holder til i utlandet, og ikke har en norsk avdeling, som f.eks. driver med hytteutleie her i landet.
 
Topp