Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: Gimpshop kommer bundlet med mer malware enn du kan telle.

Steve Cash

Medlem
Under søking på tutorials til Gimp kom jeg over programmet Gimpshop. Dette er en tilpasning/videreføring av Gimp som gjør at det skal ligne mer på Photoshop. Før jeg jeg installerer et program jeg aldri har hørt om sjekker jeg alltid litt. Alt så seriøst ut, omtale på Wikipedia, brukbar anmeldelse i pcmag.com, det ligger på skikkelige nedlastingssider osv. Jeg tok det fra programmets hjemmeside.

At det av og til følger med noen ekstraprogrammer i installeringsverktøyene er ikke ukjent, og jeg trodde jeg valgte vekk det som var, men enten var noe veldig godt gjemt eller jeg var litt sløv. Antakelig det siste, forumet til Firefox sier at dette som regel skjer fordi en ikke er nøye nok med valgene under installering.

I alle fall fikk jeg med et backup-program og et program som begynte å omorganisere snarveiene min, helt på egenhånd. Det siste prøvde å installere mer malware under avinstallering! Men det verste var at både Firefox og IE ble hijacket av qvo6.com. Googling etterpå forteller meg at dette er en av de mest alvorlige hijackerne for tiden. Guider om hvordan en skal bli kvitt problemet sier at det er ganske mye jobb. Jeg endte med å starte Windows i sikkerhetsmodus og stille tilbake til en tidligere versjon, og håper jeg er trygg nå.

Det blir ikke fler forsøk med Gimpshop, jeg får håpe Gimp er ærligere. Synd, fordi Gimpshop virket veldig lovende. Jeg aksepterer at det følger med (litt) reklame mv. når jeg får et program gratis, men dette var langt over streken. Det kan da ikke være noen som forventer at en vil bruke programmet deres når installasjonsrutinen gjør maskina mi ubrukelig.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har lest litt mer, bl.a. hele artiklen i engelske Wikipedia, og det tyder på at utviklingen av programmet har stoppet opp, og at domenet gimpshop.com ikke tilhører firmaet som utviklet programmet. Med andre ord blir en antakelig lurt hvis en laster ned derfra. GIMPshop - Wikipedia, the free encyclopedia:
Due to pending concerns over rights to the GIMPshop name, and a dispute with the individual who purchased the gimpshop.com domain, plans for an update are on hold. As explained by Moschella:

Not more than a few days after the OS X version was released and spread virally, someone who isn't me bought "Gimpshop.com", put up a site with hot-links to the files on my site and began advertising - LOTS of advertising. Soon, there were donate buttons, my name in the site's title and much more - making it look like my website.

I asked that the owner stop hot-linking my files (and draining my bandwidth), so he hosted them somewhere else. I questioned his motives and he said he was just a fan and that the site was a "fan-site".
It has been five years, the software has stagnated (due in no small part to my becoming discouraged by this one profiteer who trumped me, stole much of my traffic and bumped my site down to the second result when you search for "Gimpshop"). I assumed the guy would just give it up as I sadly let the project stagnate, but that hasn't happened.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg installerte det faktisk på en Windows 7 virtuell maskin via VM Fusion på Mac. Derfor kom jeg brukbart ut av det til slutt, jeg la tilbake en sikkerhetskopi Time Machine hadde tatt før jeg installerte Gimpshop.
 
Topp