Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: Ikke bruk Telenor sin smtp-tjener til masseutsendelse av epost!

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er litt sånn littegranne på kanten til å trakke i stykker alt som heter internettbokser fra Telenor her nå og få en annen internettleverandør grunnet en mildt sagt jævlig opplevelse hos Telenor.

Det hele begynte med en telefonsamtale til support hos Telenor. Jeg skulle spørre om det var greit at jeg kunne bruke deres smtp-tjener til masseutsendelse av epost, og sa at jeg ikke regnet med mer enn maks 500 mottakere per epost jeg sendte. Svaret var positivt, og jeg kunne sende mye mer enn 500 eposter også dersom jeg ønsket det. Ikke no stress fikk jeg vite, og satte meg ned og konfigurerte epostprogrammet som skulle sende disse epostene.

I dag, 2 dager etter denne hendelsen får jeg plutselig ikke lenger tilgang til deler av min server. WHM, cPanel, mySQL og FTP er helt utilgjengelig, mens nettsidene mine er enda tilgjengelig. Etter mye frem og tilbake med support hos min host får jeg plutselig en epost fra Telenor i innboksen min, med følgende tekst (kjapt sitert av meg):

Din internett tilgang er begrenset grunnet masseutsendelse av epost / spam. Vi kan desverre ikke fortelle hvilken datamaskin i huset dette kommer fra. Vi anbefaler at du installerer antivirusprogramvare på alle datamaskiner og kjører fullstendig sjekk av disse. Når dette er gjort kan du søke om og få åpnet dine linjer igjen, en søknad som igjen vil ta oss 24 timer og behandle.

Jeg forsøkte og ta direkte kontakt på support igjen for og spørre hva som her hadde skjedd. I Telefonen hadde jeg da en hyggelig tone, og ble henvist til Telenors nettsider istedenfor og ta kontakt med support på Telefon. Dette var altså en kundebehandler som henviste meg til nettsidene til Telenor. På en "fin" måte fortalte jeg da sannheten.., at nettsidene ser jo ut som et takras, og at jeg rett og slett ikke klarer navigere meg rundt i det rotet. Responsen? Kundebehandleren presterte altså og legge på røret, og ville ikke prate med meg.

Toppen av kaken var det vel når jeg straks etterpå fikk en sms på telefonen fra Telenor kundeservice hvor de da ville at jeg på en skala fra 1-5 skulle fortelle hvordan jeg hadde opplevd Telenor sin kundebehandler.

Men sånn dønn seriøst? Er virkelig folk på Telenor sitt kundesenter så invalid oppe i skallen, at de dønn seriøst forteller meg at "joda, det går greit..." når de faen ikke vet hva det er jeg snakker om? Kundebehandleren jeg pratet med som fortalte meg at jeg kunne bruke deres smtp-tjener til masseutsendelse av epost kan jo umulig ha forstått hva det faktisk er for noe.

Her må jeg jo si jeg syns det er grusomt kjedelig og sitte uten tilgang til databaser, ftp eller WHM / cPanel, rett og slett kun fordi Telenor er noen forbannade kjøtthuer. At man skal måtte vente 24 timer på at de skal behandle en søknad gjør meg ikke akkurat mer blid. Kan de stenge driten på ett sekund kan de da for pokker åpne den på ett sekund også.

Har du opplevd noe lignende med din ISP?
Vet du om en ISP i Norge som faktisk vet hva de driver med?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg har fått denne mailen også for lenge siden. Jeg sender aldri ut masseutsendelser på epost. Løsningen er ikke å ringe dem (som du sikkert merket). Ta en fullstedig virusscan / Spybot search and destroy for spyware. Klipp og lim resultatene av dette og send det pr mail (husker ikke hvor jeg sendte det). Det gikk nøyaktig 1 minutt (jeg kødder ikke), så fikk jeg svar om at de nå "anså saken som ute av verden for deres vedkommende" og jeg fikk full tilgang til nettet igjen...
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ok, så de tar det imot på epost også ja. Jeg fikk vel egentlig frem et skjema omsider jeg, hvor jeg da måtte skrive hva jeg hadde gjort i et lite felt. Jeg skrev direkte at jeg visste om dette, og at dette var epost som var sendt av meg til medlemmer av et nettsted. Skrev også at ingen epost inneholdt spam, og var ment som informasjon til disse medlemmene. Er en liten halvtime siden jeg sendte inn nå, så når jeg er tilbake på kvelden i dag kan jeg jo håpe på at de kanskje har fått noe gjort.

Uff, om de skal forlange full scan av alle maskiner vil det jo nesten være mindre jobb og faktisk bare bytte leverandør, noe slikt går jo bare ikke an og forlange. Spesielt ikke med den gamle traveren som står ensom og forlatt og surrer. Den er jo for gammel til i det hele tatt og kjøre dagens programvare. (litt overdrevet, men et scan alene ville nok tatt nok av timer om jeg kan si det på den måten.)

Om ikke nettet er oppe igjen i kveld får jeg vel heller finne ut om det blir ny ISP eller om det blir surt eple og fullstedig virusscan / Spybot search. :)
 

Anders

Medlem
Telenor gjør jo dette i god tro og mistenker at du har blitt utsatt for et angrep, så synes det er litt urettferdig å tråkke så ned på dem. Men når det er sagt burde jo den første kundebehandleren på en måte "white"-listet deg slik at dette ikke skulle skje...
 

picxx

Well-Known Member
Jeg ville byttet leverandør asap.
Den kontakten du snakket med som lovet deg at du kunne benytte telenor for utsendelse av e-post var telenors representant og telenor bør da selvsagt stå ansvarlig for dette, selv om mannen/dama var et kjøtthue og telenor sperret deg i "god tro".
At du attpåtil skal få masse ekstraarbeid grunnet en feil fra deres representant beviser jo bare hvor mye de store aktørene driter i sine kunder.

Som sagt, jeg ville bare byttet asap.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Helt enig med deg Anders, Telenor gjør dette i god tro. Det er vel mer eller mindre behandlingen jeg fikk på kundeservice når jeg ringte som fikk meg til og virkelig bli direkte forbannet på dem i dette tilfellet. Jeg hadde en fin tone i telefonen jeg, men at den tonen var mindre pen i ettertid syns jeg ikke er så rart.

Ikke det at jeg heeelt forstår greia med og nekte meg tilgang til min egen server som jeg har koplet til titt og ofte i over et år riktignok. Den har jo ikke noe med masseutsendelsen av epost og gjøre, og det virker som at det eneste som faktisk er blokkert er min server og smtp-tjeneren til Telenor. Litt sånn snodig, er det ikke?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Atle: møter du på en som ikke kan hjelpe deg på kundeservice, så legger du på og ringer på ny igjen... De KAN hjelpe deg om de vil, men noen er vanskeligere en andre :p hehe
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mhm, skjønner at noen er vanskeligere enn andre. Det er nesten i slike situasjoner som idag jeg rett og slett skulle ønske jeg var konsernsjef i Telenor. Da hadde jeg gått på nærmeste fly, reist til dit nå disse kundebehandlerlokalene ligger og fått vedkommende sparket. Jobber man med kundebehandling, så jobber man med kundehehandling. :D

Var en flott epost som ventet på meg nå, og det var epost om at internett igjen var åpent, noe av samme type som Zapotek fikk. Nuh, da får jeg vel sjekke opp i hvem som kan tilby noe bra internett her i byen. Takk for tips og svar i tråden. :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Atle: hehe, joa... skjønner hva du mener:p Det rareste med kundebehandlere er at når de blir for flinke så blir de sparket oppover i systemet, hva med å faktisk beholde noen av de som er VIRKELIG gode der? :p hehe
 
Topp