Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Affiliate innteker - mva og ppc (markedsførings fradrag)

jeffdonk

Medlem
Søkt rundt men ikke funnet noe konkret svar på dette.

Som et eksempel, si at jeg får ca. 30k pr mnd fra affiliate, men for å tjene dette har jeg 10k i utgifter til google adwords. Hvordan fører jeg dette?

Må jeg regge firma med så høye inntekter eller er det mulig å sette som ekstrainntekt (tjener mer i vanlig jobb men regnes vel som næringsinntekt uansett kanskje?).

Noen som har hovedinntekt fra affiliate salg og kan fortelle hvordan de har gjort det?
 

jeffdonk

Medlem
men,hvordan blir regnestykket her? Hva ender jeg opp med etter at skatt er betalt som næringsdrivende? Regnes det skatt av 30k, 20k eller får jeg et 28% fradrag på de 10k som er brukt i markedsføring/ppc? Skjønner ikke helt reglene, ei heller hvordan jeg går fram for å sitte igjen med mest mulig av pengene :)
 

n0stra

Medlem
Det er vel også en regel som går gjelder det som blir sett på som "hobby man ikke livnærer seg av". Hvor man kan ha en årlig omsetning på opptil 50.000 uten å være registrert i momsregisteret og betale moms.

Nå vet jeg ikke om dette gjelder deg men greit å få med seg. Dette var vel resultatet etter en sak hvor en ansatt i et bomselskap vant i retten og slapp å betale mva på strikkegensere hun lagde og solgte på si.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
n0stra - tar jeg ikke helt feil, så har det ikke noe med om man livnærer seg av det eller ikke, det er rett og slett hvor mye man tjener på det, om det er "egnet for næringsvirksomhet" (mener ordlyden er noe i den duren) som avgjør saken, og når man sitter med 20.000 i overskudd pr mnd vil bli vanskelig å argumentere for at dette bare er en hobby man ikke tjener noe særlig på... Husk at 20.000 i mnd er ca 2/3 av en gjennomsnittlig inntekt.

50.000 er vel å merke grensen for mva-registrering, ikke for næringsvirksomhet vs hobby. Den er heller ikke pr år, men i løpet av de siste 12mnd - rullerende, så hvis du har 30.000 i inntekter hver mnd bør du mva-registrere deg fort som fy.
 

kongen

kongemedlem
50.000 er vel å merke grensen for mva-registrering

Dette gjelder for 50.000 i omsetting, gjør det ikke det?
Hvis du har aff inntekter på 60.000 og utgifter på 30.000 (og har derfor tjent 30.000) så skal man likevel mva-registrere seg ettersom omsettingen er over 50.000 (selv om man har tjent bare 30.000). Eller tar jeg feil?
 

appelsin

Medlem
Søkt rundt men ikke funnet noe konkret svar på dette.

Som et eksempel, si at jeg får ca. 30k pr mnd fra affiliate, men for å tjene dette har jeg 10k i utgifter til google adwords. Hvordan fører jeg dette?

Må jeg regge firma med så høye inntekter eller er det mulig å sette som ekstrainntekt (tjener mer i vanlig jobb men regnes vel som næringsinntekt uansett kanskje?).

Noen som har hovedinntekt fra affiliate salg og kan fortelle hvordan de har gjort det?

Husk at du skal betale 28 % MVA på Google Adwords kostnader, uansett om du er MVA-registrert eller ikke. Dette føres på Altinn.no på MVA-oppgaven, altså må du føre dette opp selv siden Google er registrert i Irland, og ikke krever MVA-en direkte.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Husk at du skal betale 28 % MVA på Google Adwords kostnader, uansett om du er MVA-registrert eller ikke. Dette føres på Altinn.no på MVA-oppgaven, altså må du føre dette opp selv siden Google er registrert i Irland, og ikke krever MVA-en direkte.

Det hørtes veldig merkelig ut. Hvor har du hørt det?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
du skal vel ikke fylle ut mva-oppgave hvis du ikke er mva-registrert...? men derimot lurer jeg på om man da må fylle det ut annet sted, gudene vet hvor. At man må betale det på et eller annet vis vil jeg ihvertfall regne med, det er jo nettopp dette som er greia med å være mva-registrert eller ikke.

n0stra:
I eksempelet ditt, så er...
Inntekt: 7000kr
Utgift: 5000kr
Overskudd: 2000kr

...ooog - igjen: omsetning=inntekt=7000kr...
 
Topp