Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Akseptabel Bounce Rate

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå spør du hva som er en bra lengde på et tau!

Om du driver et nettsted som selger bare joggesko og ingen andre typer sko, så ville jeg sett på de forskjellige kildene av trafikk for å avgjøre om jeg har en god bounce rate:

- Personer som søker joggesko: Her ville jeg jobbet hardere om BR var over 30-40%.
- Personer som søker etter tresko: Her ville jeg ikke brydd meg om BR var 100% (men husk - det kan fort være at et par tresko frister, selv om brukeren i dette øyeblikk var ute etter tresko).
- Personer som søker etter sko: Her ville under 60-70% være OK i mine øyne.
- Personer som trykker på en "joggesko-annonse på Facebook": Her ville under 50-70% være OK.


Så la oss gå tilbake til eksemplet "Personer som søker etter sko" og si at vi ikke er fornøyd med BR (som f.eks er på 85%). Det første jeg ville gjort er å kjøre en spørreundersøkelse mot dette segmentet for å finne ut hva de egentlig er ute etter når de søker et så generelt søkeord som sko, i tillegg til at jeg ville gått gjennom analysen for å se brukeradferden deres. Utifra dette ville jeg avgjort mitt neste steg.

Håper dette var til hjelp.
 

Christian

Medlem
Optimalisert for hva? For at folk skal trykke videre på siden? Hvor mange bloggere har eller burde ha det som en målsetning?
 

adiabatisk

Medlem
Optimalisert for hva? For at folk skal trykke videre på siden?

Tja, jeg antar at de fleste som blogger eller driver et nettsted er interessert i at leserne blir lengst mulig på siden - eller?

Ha godt innhold som folk vil lese, og legg ut linker som peker til relevant innhold på din egen side. Det er en god start for de av dere som vil dra ned BR.

Hvor mange bloggere har eller burde ha det som en målsetning?

Godt spørsmål. Jeg vil si si det slik at alle burde egentlig ha et bevisst (hva nå enn det er) forhold til BR, ihvertfall hvis du ønsker å forbedre bloggen din.

Hvis du har skrevet en artikkel og ender opp med 90-100% BR, kan det være en ide å om du kanskje burde ha optimalisere innholdet, URL`en, bildene etc, for å prøve å match forventningene til leserne dine bedre.

Det er selvfølgelig forskjell mellom nettstedene der ute, og følgelig ingen fasit.

Men, personlig er jeg ikke fornøyd hvis jeg ender opp med en BR på over 60% overall målt over en periode på 1mnd. Da vurderer jeg det slik at det er rom for forbedringer på et eller flere områder.
 

picxx

Well-Known Member
Tja, jeg antar at de fleste som blogger eller driver et nettsted er interessert i at leserne blir lengst mulig på siden - eller?

Ha godt innhold som folk vil lese, og legg ut linker som peker til relevant innhold på din egen side. Det er en god start for de av dere som vil dra ned BR.

Overhodet ikke. Jeg driver ikke noen veldedighetsorganisasjon hvor målet er å dele ut så mye gratis informasjon som overhodet mulig. Trykk på en banner, link, sign deg opp på nyhetsbrevet mitt eller kom deg for faen unna siden min! Jeg betaler ikke båndbredde for at nysgjerrige skal få tilfredsstilt sine kåte informasjonslyster. Jeg har en familie å fø og en bil som krever bensin jeg også.
 

metallian

Medlem
Dette var interessant :eek: Jeg har to blogger jeg har jevn aktivitet/oppdatering på. Den ene er en ren fotballblogg, den andre er mer "personlig" og har innlegg om alt fra mat,via film til politikk. Her er tallene for de:

fotballmoro
5,716 Visits
4.29% Bounce Rate
16,002 Pageviews
00:01:00 Avg. Time on Site
2.80 Pages/Visit
85.06% % New Visits

Manneblogg
6,886 Visits
72.04% Bounce Rate
10,627 Pageviews
00:02:02 Avg. Time on Site
1.54 Pages/Visit
89.69% % New Visits

Ingen av bloggene brukes det særlig twingly på. det hender en sjelden gang når jeg tro det lønner seg så å si. TAllene er jo ganske like hva gjelder antall besøk, lengde på opphold men fotballbloggen har litt flere sider og lengre opphold..... men BR er jo hinsides forskjellig-hva kan det komme av? Og hvordan skal jeg tolke dette slik at jeg kan forbedre meg?
 

adiabatisk

Medlem
En BR på 4.29% er lavt, og kan skyldes at det er mange øldrikkende fotballfans som surfer, og de klarer jo som kjent ikke å rive seg bort fra alt som har med fotball å gjøre med det første :D
 

metallian

Medlem
Det var min tanke også-havner de på bloggen etter f.eks et søk på en ManU kamp vil det jo under artikkelen ligge en liste over relaterte artikler. På den andre bloggend erimot er det nok mer ymse både hva interesse og relevans som treffer mellom blogg/leser.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har en blogg med en BR på 0% ... det var en besøkende som kom inn for to år siden og han har fremdeles ikke gått ut av siden.

BR er noe meget løst statistikkmateriale medmindre du daglig jobber med webconvertering og løsningsorientering for websider.
(se f.eks. posten til kenneth)
 

Christian

Medlem
Tja, jeg antar at de fleste som blogger eller driver et nettsted er interessert i at leserne blir lengst mulig på siden - eller?

Enig i det. BR og tid på nettsted (spesielt hvis man har en blogg med lengre innlegg) er fine indikasjoner på hvor interessant innholdet er for dine besøkende.

Men jeg mener det er mange andre parametere som også burde være interessante for en blogger. Det være seg folk som abonnerer på RSS-tjenester og lignende, engasjement i kommentarfelt, tilhengere og spredning i diverse sosiale medier osv.

Overhodet ikke. Jeg driver ikke noen veldedighetsorganisasjon hvor målet er å dele ut så mye gratis informasjon som overhodet mulig. Trykk på en banner, link, sign deg opp på nyhetsbrevet mitt eller kom deg for faen unna siden min! Jeg betaler ikke båndbredde for at nysgjerrige skal få tilfredsstilt sine kåte informasjonslyster. Jeg har en familie å fø og en bil som krever bensin jeg også.

Nei, men for bloggere flest er vel formålet å få spredt sine meninger så godt som mulig til størst mulig, eller mest mulig relevant publikum. For de fleste er nok ikke bloggen (i seg selv) en inntektskilde.
 
Topp