Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjehandel hos Nordnet.no?

clinton4

Medlem
Hei,

Jeg har en konto hos Nordnet og skal til å kjøpe noen aksjer. Men, jeg skjønner ikke helt dette systemet jeg.

Jeg har funnet aksjen jeg skal kjøpe og trykket på kjøp/bekreft. Da kommer aksjens navn opp under "Ordrer og handler" med status "På børs". Dette gjorde jeg ca kl 08:00 i dag, og statusen står fremdeles på "På børs".

Så:

1. Hvor lang tid tar det fra jeg har trykket kjøp/bekreft, til man faktisk eier aksjen?
2. Finnes det noen instruksvideoer om hvordan man bruker Nordnet's system?
 
1. Det kommer an på hvilken kurs du bød for aksjen i forhold til hvilken kurs noen er villige til å selge aksjen for. Hvis salgskursen står på f. eks 21,50 kroner og du byr 21,50 kroner for aksjene så tar det millisekunder. Hvis du har satt kjøpskursen din til f. eks 20,50 og laveste salgskurs i ordreboken er 21,50 kroner så må du nok pent vente og håpe at noen vil selge aksjene til 20,50 kroner ved et senere tidspunkt
 

clinton4

Medlem
Det var merkelig, for jeg satt prisen til daværende pris. Men kan det hende at aksjen steg i pris mens jeg utførte handelen?

Kanskje et dumt spørsmål, men er det slik at man kun kan handle og selge aksjer når børsen er åpen? Eller kan man kjøpe/selge 24/7 hos slike online meglere?
 
Det kan godt hende ja, det kan skje veldig fort, særlig med alle disse aksjerobotene som herjer. En god del av ordrene som ligger i ordreboken er fra aksjeroboter som kansellerer ordrene før du rekker å kjøpe dem, derav også det store oppstyret rundt dette. Når du skal sette kjøpskurs og du ønsker å kjøpe med en gang må du ikke se på siste kurs, men på hvilke salgskurs som ligger i ordreboken. Siste kurs kan være lavere enn salgskursen.

Du kan kun handle aksjer når børsen er åpen ja.
 

clinton4

Medlem
Ok. Jeg har vedlagt et skjermdump, gidder du eller noen andre å forklare meg hva punktene 1-8 betyr?

attachment.php


Takker på forhånd :)
 

Vedlegg

  • nordnet2.jpg
    nordnet2.jpg
    64,5 KB · Sett: 64
1. Belåningsgrad er hvor mye av verdien du kan belåne hvis du ønsker å gire aksjeinvestering (Altså å kjøpe aksjen til dels for lånte penger)

2. Siste kurs aksjen ble handlet til

3. Høyeste kjøpskurs som ligger i ordreboken (Hvis du vil selge umiddelbart er det denne kursen du bør sette som salgskurs (hvis du vil selge minder enn 182 aksjer (5))

4. Laveste salgskurs i ordreboken. Vil du kjøpe aksjen med en gang må du altså by denne kursen. Det er 4000 aksjer tilgjengelig til denne kursen (8)

5-6: Viser kjøpsdelen i ordreboken. Ordrer som folk ønsker å kjøpe i antall og kurs.

7-8: Viser salgsdelen i ordreboken. Ordrer som folk ønsker å selge i antall og kurs.
 

Ståle

Medlem
2: Siste kurs aksjen er omsatt for
3: Høyeste kurs noen er villige til å kjøpe for akkurat nå
4: Laveste kurs noen er villige til å selge for akkurat nå
5: Antall aksjer som noen er villige til å kjøpe til den aktuelle prisen.
6-7: Grafen viser antall aksjer til salgs til de aktuelle prisene.
8: Antall aksjer som er til salgs for den aktuelle prisen.
 

clinton4

Medlem
Det ville jeg normalt ha gjort, men dette er et firma jeg har tro på fremover. Planlegger ikke å selge de fort.

En ting til, hva koster det å bruke Nordnet?
 
Aha, skjønner ;)

Nordnet opererer med to kurtasjer. Vanlig kurtasje er 95 kroner per handel (eller 0,05 % av handelsbeløp). Men du kan også gå inn å velge Nordnet minikurtasje som koster 39 kroner per handel eller (0,10 % av handelsbeløp). Det siste lønner seg så lenge du handler for under 100 000 kr om gangen.
 

clinton4

Medlem
Ok, takk for tipset. Flott blogg du hadde der, må kanskje følge med litt på den :)

Enda flere spørsmål:

Jeg ser noen av aksjene omsettes i flere markeder. Et eksempel er Telenor aksjen, som er i Oslo Stock Exchange og Burgundy.

1. Er det slik at Telenor aksjen da kan ha forskjellige kurser/priser i de forskjellige markedene?
2. Er det mulig at Telenor aksjen også finnes i andre markeder som Nordnet ikke dekker?
 
Topp