Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjelov Eierskap 70%

haraldn1

New Member
Samboeren min har startet et aksjeselskap hvor hun eier 70% og en annen 30%. Hvor stor kontroll har hun over selskapet? Kan hun eventuelt, i en gitt situasjon, forlange å overta alle aksjene osv?
 

spikre

peterhamre.no
- Den som eier 70% har full kontroll på generalforsamlingen, om ikke vedtektene eller en aksjonæravtale sier annet. Normalt krever det 2/3 flertall for å endre vedtektene til selskapet.

Jeg kjenner ikke til om hun kan overta aksjene hennes, men hun kan i hvert fall få aksjene hennes til å være verd nærmest 0,-. Husk at aksjer formelt ikke måles i prosent. Det måles i antall. X+Y=Z, hvor Z er totalt antall aksjer. Din samboer eier Y. Om X da velger å utstede Z*10.000.000 nye aksjer, og kjøper disse selv, vil Y være tilnærmet lik 0.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Skrev dette innlegget for en liten evighet siden: Viktig om eierandeler i AS | Kenneth Dreyer

Mye avgjøres også av hva som står i vedtektene. De fleste standardkontrakter har så vidt jeg vet med en vedtekt som gir nåværende eiere samme kjøpsrett når det utstedes nye aksjer. Med andre ord vil trikset Spikre foreslå i de fleste tilfeller bare fungere om motpart ikke er villig til å gå inn med mer penger for å kjøpe sin andel av aksjene. Et alternativ kan være å verdsette disse aksjene høyt, men da vil jeg heller si det er en bedre strategi å først foreslå å kjøpe ut motparten, fremfor en "hostile takeover".
 
Som personlig aksjeeier vil aksjeloven §4-25 regulere tvangsutløsning av annen aksjonær Det må rettslige steg til.

§ 4-25. Utløsning av en aksjeeier

(1) Retten skal etter søksmål fra selskapet utløse en aksjeeier fra selskapet dersom

1. aksjeeieren ved mislighold har krenket selskapsforholdet vesentlig, eller

2. det har oppstått et alvorlig og varig motsetningsforhold mellom aksjeeieren og andre aksjeeiere i selskapet vedrørende driften av selskapet, eller det foreligger andre tungtveiende grunner som tilsier at aksjeeieren utløses.

(2) Beslutning om at selskapet skal reise sak om utløsning treffes av generalforsamlingen etter forslag fra styret.

(3) § 4-24 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende. Kravet om utløsning kan ikke tas til følge dersom aksjeeieren er villig til å overdra aksjene til en annen som selskapet utpeker mot et vederlag som minst svarer til utløsningssummen. Etter krav fra selskapet kan retten ved kjennelse bestemme at saksøkte ikke kan utøve rettighetene som aksjeeier under sakens behandling.

Dersom aksjene er eid av et "morselskap" kan en dersom en eier 90% eller mer "tvangsinnløse" minoritetsaksjonærer. Dette er regulert i aksjeloven § 4-26
 
Topp