Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjonærregisteroppgave

Bjørnar

Gründer
Hei,

I april i 2018, gjorde jeg noen endringer i aksjene, og kjøpte tilbake noen aksjer i mitt AS. Jeg sendte da inn aksjonærregisteroppgaven i mai 2018, med de endringene som ble gjort i april.

Må jeg da sende inn ny oppgave nå før 31. januar? Det er ikke noen endringer fra sist innsendte oppgave.

Oppgaven som ble sendt inn, het Aksjonærregisteroppgave 2018, og er forsåvidt datert frem til 31.12, se bilde.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2019-01-02 kl. 22.32.33.png
    Skjermbilde 2019-01-02 kl. 22.32.33.png
    20,7 KB · Sett: 11

Regnskapsfører

New Member
Dersom du har sendt inn aksjonæroppgave i mai 2018 ligger det trolig ikke et utkast klar i fra nov-des 2018 i altinn. Som regel vil det ligge klart et utkast. Dersom du har endringer som ikke er sendt inn, så kan du ta kopi av innsendt oppgave og korrigere og sende inn på ny. Viktig å tenke på om du har tatt utbytte etter mai 2018.
 

Bjørnar

Gründer
Tolker det som svaret som at dersom det ikke var noen videre endringer, så var det nok å sende det i mai?

Jeg har uansett sendt inn nytt, idendisk, for jeg orker ikke krøll med dette.
 

Regnskapsfører

New Member
Ja, det måtte i så fall være nytt. :)
Det står vel ikke noe frist for når du sender inn aksjonæroppgaven. Og i noen tilfeller vil jo en selskap måte sende inn tidl. enn 31.12 f.eks ved avvikling osv. Så er det jo også åpnet opp for at innsendingen kan skje før 31.12. ved utkast fra brønnøysund/skatteetaten blir lagt ut. En kan jo risikere å ikke vite noe før 31.12. og fristen er jo å sende inn 31.1. det blir jo bare 1 mnd og det ville vært kort tid. Så hva er forskjellen på innsendelse 1. desember og 1.mai. ? Det er ikke 31.12 uansett. Dersom det er noe nytt sender jo en bare en ny oppgave.

Men det er 3 viktige informasjon som du gir i Ak oppgaven. utbytte, kapitalendring, endring av aksjonærer og andeler seg i mellom.

Om du skulle få reaksjoner på innsendelsen kan en jo bare klage og argumentere !
Det viktigste er jo at en ikke får gebyr i 50 tusen kroners klassen. Og da er tidligst mulig innsendelse viktig på en måte og samtidig gi riktig opplysning.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Takk for godt svar. Jeg synes dokumentasjonen og kildene på dette, er tynn suppe fra Skatteetaten, mens alt annet er beskrevet veldig godt. Men da har jeg kontroll, og det er bare å kjøre på videre.
 
Topp