Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alibaba Börsnoteras

Alibaba är på gång att börsnoteras i USA. Detta blir då den största noteringen någonsin. Börsvärdet beräknas till ca 1100 miljarder nok. Omsättningen inom Alibaba är större än Amazon och Ebay tillsammans. Vad får detta för konsekvenser i USA och Europa gällande ithandel?
 
Alibaba är på gång att börsnoteras i USA. Detta blir då den största noteringen någonsin. Börsvärdet beräknas till ca 1100 miljarder nok. Omsättningen inom Alibaba är större än Amazon och Ebay tillsammans. Vad får detta för konsekvenser i USA och Europa gällande ithandel?

Hva slags konsekvenser tenker du at det blir?
Jeg ser ikke mange konsekvenser foreløpig, det inntrykket jeg sitter med av alibaba er at det er mest rettet mot den vanlige kineser og handel mellom bedrifter.

Men man ser jo at Kineserene vil ut i verden, og de kommer for fullt. Det vi har sett til nå tror jeg bare er begynnelsen, nå er det vi som finner og oppsøker kineserne men etterhvert tror jeg kineserne vil bli mer oppsøkende og få ett større konkurranseinstinkt.
De er litt som en sovende kjempe som har ligget å bygget seg opp i det "stille".
 
Legitimiteten ökar ju med en börsnotering så jag tror de kommer få bra mycket mer handel i USA och Europa, detta är väl bara positivt kan jag tänka mig.
 
Ja enda mer billig kinadritt, og enda mer søppel blir jo bare bra..


Nu är ju det mesta redan tillverkat i Kina eller länderna som kinesiska företag outsourcar till. Spelar ju ingen roll om det är volvobilar, iPhone eller annat krims krams. Jag tror det kan vara bra på sikt gällande arbetsförhållandena i kinesiska fabriker också.
 
Topp