Alibaba

KIA

Medlem
Lurer på om noen har erfaring med kjøp fra alibaba.com?

Har selv fått kontakt med en leverandør som sier selv at de er "manufactory". Har chatet gjennom Skype, de er interessert å gjøre businnes med meg, og svarer på alle mine spørsmål. Jeg har ikke noen mistenkelige tanker over dem, men jeg vil høre fra noen som vil dele sine erfaringer, og vil gi noen tips ifm handle fra kinesiske leverandører bla. betaling, frakt, etc.
 

xdex

Medlem
Jeg opplever at flere på alibaba utgir seg for å være leverandør, mens de egentlig selv er mellommenn. Det er derfor greit å sende ut den samme e-posten, og høre hvilken pris du kan få, dersom du bestiller X antall varer. Da får du en pris pr enhet + frakt. Enkelte har gratis frakt, andre har ikke, og det er ofte her dem "lurer" deg. Tjener gode penger på dyr frakt f.eks.

Kontakt 15-20 leverandører, send den samme meldingen til alle sammen, det fungerer i hvert fall for meg :)
 
De fleste utgir seg for å være direkte fra en fabrikk, og nesten ingen av disse er dette. Noe av grunnen er volumene man må kjøpe i, dersom man vil kjøpe direkte.

Jeg har kjøpt fra alibaba flere ganger og har til nå kun positive erfaringer. Men tenk på alibaba som ebay, det er mange forskjellige aktører og de gjør litt som de selv vil.
 

KIA

Medlem
har fått tilbud på noen test produkter. Prisene per produkter ser greit ut, det er ikke mye mer en bulk prisene. Testproduktene blir etwa 5 kg. som de sier at det koster ca. 66$ på frakt med fedex, de sier at DHL koster mer. Det ser ut lit for mye, men frakt koster jo unansett i Norge eller Kina. Hva er deres erfaring med fedex ifm fortolling og leveringstid?

Har ikke mange kontakter med andre leverandører, men med noen som jeg hadde, ville ha penger for frakt. Men noen som gjore seg bemerket hos meg at de krever veldig mye på testprodukter, og de sier hvis du bestiler bluk, får du pengene til testprodukten tilbake.
 

Tonny Kluften

Administrator
DHL er som regel dyrest, og best og raskest. 66$ er sikkert reelt.
Fedex har begynt med noe tull om at de må ha EORI nummer for å frakte ting til et selskap, men det trenger ikke vi nordmenn som ikke er fullverdige EU-medlemmer, firmaer andre europeiske land må ha det. Frakt til privatpersoner er ok for Fedex uten EORI nummer.
 
Topp