Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Amatør trenger hjelp i Illustrator CS5

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg er rimelig grønn når det gjelder Adobe Illustrator og trenger litt hjelp her. Dette er nok piece of cake for dere som jobber med dette, men jeg får ikke til noe jeg trodde skulle være veldig enkelt.

Jeg vil lage et rektangel hvor to av hjørnene er avrundet. Har lastet ned noen preset som fikser dette. Man lager et rektangel, klikker på en av disse preset`ene og voila, så har man fått utseende man er på jakt etter.

Problemer er bare at disse preset`ene er laget i helsort. Og om jeg prøver å forandre farge så blir som regel 1/4 av rektangelet endret, mens resten er sort. Jeg vil ha et gjennomsiktlig rektangel, med en grå kant (stroke) rundt, men får ikke til dette i det hele tatt.

Slik vil jeg at det skal se ut, men altså med gjennomsiktlig bakgrunn og en grå ramme
 

Vedlegg

  • Untitled-2.png
    Untitled-2.png
    1.005 bytes · Sett: 6
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ikke bruk preset-greia og gjør heller dette:

Velg Rounded rectangle-verktøyet og tegn opp rektangelet du trenger. Lag to rektangler med rette hjørner og plasser nøyaktig over de to hjørnene du skal ha rette (se bildet vedlagt).

Velg alle tre elementene (ctrl+a) og gå til Pathfinder-paletten (normalt til høyre på skjermen). Velg den første av shape modes som heter Add to shape area.

Nå har du slått sammen det hele til ett omriss. Velg farge på strek og evt. fyll i paletten som heter Color.
 

Vedlegg

  • illustrator.jpg
    illustrator.jpg
    7,4 KB · Sett: 12

DLTIM

Medlem
noe sånt
Untitled-3.png
 
Bruker også CS3, men synes ikke Unite høres mye bedre ut men :)

Vurderer dog å oppgradere snart, men koster uansett litt for mye i forhold til at CS3 funker utmerket som det er. Oppgraderer når jeg går over til mac (snart forhåpentligvis) tenker jeg. Men når jeg kjøpte Creative Suite så fulgte det også med en CD proppfull av tutorials, gjorde det ikke det hos deg også King-Nothing? Gjennomfør det som er av mest basic tutorials så vil slike ting som dette være så enkelt som bare det. Eventuelt kjøp noe av Lynda.com (som har både basic og noe mer avansert) - Lynda er i alle fall veldig bra etter min mening.
 
Topp