Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Amazon kommer snart. Hvordan utnytte det?

Chris M

Medlem
Amazon lanserer i Sverige i september. Så regner med at Norge kommer om ikke så alt for lenge. Det er alltid slik at når det skjer store endringer vil noen tape, men andre nisjer og muligheter vil dukke opp. Selv har jeg solgt all nettvirksomhet og vært lite aktiv siste årene. Men når jeg tidligere har startet ting i brytningstider, så har det ofte vært lønnsomt.

Så nylig en dokumentar om Amazon. Der var det et innslag om en som bodde på en øy langt ute i havgapet, men som skaffet seg inntekter via Amazon på å selge brukte bøker som han fikk tak i mer eller mindre gratis. Mens andre som hadde etablert en nisje ble konkurrert ut av Amazon. Gjerne etter at de hadde solgt varene sine gjennom nettsiden og fått gode resultater. Gjør man det så kan man altså risikere at Amazon henter inn samme varene selv og skviser deg ut.

Jeg satt igjen med en del spørsmål etter å ha sett dokumentaren. Og kanskje noen vet dette bedre enn meg:
1. Kan man selge hva som helst, også brukte varer på Amazon?
2. Må man levere inn varene til sentrallageret eller kan man sende til kundene selv etter å ha fått salget via Amazon?
3. Er det noen her som jobber med Amazon i dag og har noen erfaringer?

Selv tror jeg dette vil gjøre det enda vanskeligere for den lille mann å drive lønnsomt. Samtidig er det åpenbart et potensiale for de som klarer å tilpasse seg denne plattformen. Så en diskusjon rundt dette tror jeg kan være interessant for mange.
 

pleb

Medlem
Har selv gjort en del Amazon-business de siste årene. Fikk tak i billige produkter i Kina og solgte dem gjennom Amazon US. Nå ligger omsetning på mellom 6000-10,000 USD/måneden.

1. Ikke hva som helst. Enkelte kategorier er (veldig) strengt regulerte. Mat, drikke, kosttilskudd, sminke m.m.

Du kan visstnok selge brukte varer, men det er ganske mye jobb å sette opp en listing i Amazon. Jeg har aldri solgt noe brukt.

2. Det kan du velge. Jeg jobber kun med Amazon FBA, noe som gjør at Amazon tar hele jobben for deg. Du sender varene til deres lager, og de sender ut, håndterer returer, tar (mye av) kundeservicen, etc.

Dette er selvfølgelig svindyrt, men vi har såpass gode marginer på produktene våre at det lar seg gjøre.

Men jeg skal love deg at du bør ha EKSTREMT gode marginer for å gå i pluss på Amazon. Jeg har bodd flere år i Kina, og kjenner veldig mange som har en fot innenfor produksjon av typiske «Nille»-varer. Derfor klarer vi oss greit.

Kommer ikke til å avsløre hvilke produkter vi selger, men noe vi kjøper inn for 4 RMB (rundt 0,6 dollar) og selger for 9,99 dollar på Amazon klarer vi knapt å gå i pluss på. Mitt tips er å ikke selge varer som du ikke kan få i hvert fall 15-20 USD for.

Kostnader:
- Frakt
- Storage fee hos Amazon
- Seller fee (når de sender ut varene) hos Amazon
- Kjøp av vare fra produsent
- Amazon PPC (hvis du vil booste salget)
 

Ludde

Member
Tror det man skal fokusere på er å være en spesialist. Nedsiden med Amazon, er at du ikke kan kommunisere med kundene på like god måte, som gjennom en nettside. Fx, er beskrivelsen av produktet gjemt langt nede, og har inntrykk av at kunder shopper mer på pris, når de vet hva de vil ha. Er en helt forferdelig support og tar lang tid å komme inn i alt. Ufattelig mange detaljer som skal med. Selger du klokker (eller hva det skulle være) må du først se om den allerede er der (EAN-kode) ellers så må du plotte inn alt mulig av latterlig info, som batteristørrelse.

De lar også kinesiske fabrikker konkurrere direkte mot wholesale kunder. Noe herk. Håper det skjer en endring på flere fronter i Europa. Ellers blir et ikke mye penger å hente, om Amazon blir så stort her som de spår.

Godt oppsummert: Hadde vært glad for å slippe Amazon.

På den andre siden er det mye jobb å selge på Finn.no også. Trives best på egen plattform. Og det er hva jeg mener med å være spesialist, fordi det er noe kunder også ettertrakter. God kundeservice og direkte kontakt med kunden, pluss gode beskrivelser av produktet er hva de vil ha. På Amazon blir det filtrert gjennom dem - absolutt automatisk, men allikevel... Og Amazon maskinoversetter produktbeskrivelser, titler osv.

Mye negativt med Amazon, Positivt er at du når ut til enormt mange mennesker. Men da skal du selge noe de vil ha - linja over.
 

Ollebolle1

New Member
Har selv gjort en del Amazon-business de siste årene. Fikk tak i billige produkter i Kina og solgte dem gjennom Amazon US. Nå ligger omsetning på mellom 6000-10,000 USD/måneden.

1. Ikke hva som helst. Enkelte kategorier er (veldig) strengt regulerte. Mat, drikke, kosttilskudd, sminke m.m.

Du kan visstnok selge brukte varer, men det er ganske mye jobb å sette opp en listing i Amazon. Jeg har aldri solgt noe brukt.

2. Det kan du velge. Jeg jobber kun med Amazon FBA, noe som gjør at Amazon tar hele jobben for deg. Du sender varene til deres lager, og de sender ut, håndterer returer, tar (mye av) kundeservicen, etc.

Dette er selvfølgelig svindyrt, men vi har såpass gode marginer på produktene våre at det lar seg gjøre.

Men jeg skal love deg at du bør ha EKSTREMT gode marginer for å gå i pluss på Amazon. Jeg har bodd flere år i Kina, og kjenner veldig mange som har en fot innenfor produksjon av typiske «Nille»-varer. Derfor klarer vi oss greit.

Kommer ikke til å avsløre hvilke produkter vi selger, men noe vi kjøper inn for 4 RMB (rundt 0,6 dollar) og selger for 9,99 dollar på Amazon klarer vi knapt å gå i pluss på. Mitt tips er å ikke selge varer som du ikke kan få i hvert fall 15-20 USD for.

Kostnader:
- Frakt
- Storage fee hos Amazon
- Seller fee (når de sender ut varene) hos Amazon
- Kjøp av vare fra produsent
- Amazon PPC (hvis du vil booste salget)

Dette bekrefter det jeg alltid har trodd. Man får mye "billig" drift på Amazon. Om man selger en vare med innkjøpspris på 0,6 og selger for 9,99 så sier det jo sitt. Det virker billig men er ikke verdt innpakningen det kommer i :)
 
Topp