Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Anbefalte script?

digiboy

New Member
Hei, dette er min første post her.

For å si to linjer om meg selv så har jeg drevet med utvikling ganske lenge, men "konverterte" ganske nylig til PHP (+Apache+MySQL)-verdenen. Min erfaring er fra Microsofts ASP-plattform, MS SQL Server, MS IIS osv. Lengre tilbake har jeg også drevet med C++ og Java, men ikke for web.

Konverteringen skyldes bl.a. overgang fra ansatt i bedrift til mer "hobbybasert" utvikling, samt utvikling for mindre kunder. Det finnes såklart webhotell som støtter f.eks. ASP.net, men jeg valgte å like gjerne hoppe over til PHP, hvor det vel er et større miljø i dette segmentet, samt at det er interessant å lære noe nytt. Dessuten har jeg hatt en lengre pause fra webutviklingen pga. andre IT-jobber, og måtte uansett oppfrisket kunnskapene. Selv om jeg er ny på PHP så går det fort å sette seg inn i et utviklingsspråk når man kan andre språk fra før og er inne i logikken.

Det som er helt nytt for meg er alle disse scriptene som er så lett tilgjengelige for PHP-utviklere. Jeg har ikke planer om å benytte et CMS (WP, Drupal etc.), og har allerede laget en del fra grunnen av slik jeg har vært vant til å gjøre (riktignok i team med fordeling av oppgavene). Nå ser jeg likevel at jeg helt klart kunne spart veldig mye arbeid ved å bruke ferdige moduler. Problemet er at jeg ikke har noen erfaringer med disse scriptene/modulene, og vet ikke hvor lett det vil være å tilpasse dem min kode. Min host bruker cPanel og støtter "one click" installasjon av en hel haug av script.

Det jeg ser for meg at jeg kan få bruk for (og slippe å utvikle fra scratch) utenom det jeg allerede har på plass er følgende:
* Billedgalleri (av typen produktkatalog, ikke fotoblogg) - Anbefalinger? Coppermine?
* Kalender som kan brukes interaktivt, altså bruker kan klikke på kalenderen for å legge inn reservasjon. 5 forskjellige kalenderscript er lett tilgjengelig fra min host.
* Mailing List - bruker skal kunne abonnere på en av flere mailinglister, så det må være gode muligheter for tweaking. Selve adressedatabasen tar jeg gjerne hånd om selv, for økt sikkerhet.

Er det andre script der ute (som ikke krever eksisterende CMS) som kan anbefales så tar jeg imot tips med glede.

Med tiden til hjelp skulle jeg nok fått til det meste selv, men tid spart er penger spart, og jeg regner med at flere av disse løsningene er vel så elegante som det jeg kunne fått til selv.
NB, dette er til en eksisterende side, så det er ikke aktuelt å begynne på nytt i et CMS-system.
 

xdex

Medlem
Du har helt rett, det er ikke vits å oppfinne hjulet på nytt. Men å installere moduler eller, snippets i hytt og pine er en veldig dårlig idè.

Hvorfor? Jo, selv om noen lager ett script betyr det ikke at dette er sikkert på noen som helst måte. Du blir også lettere utsatt for angrep, fordi du ikke er alene om kildekoden til scripte.

Dersom du faktisk vil gå inn for PHP, kjøp deg en bok, og begynn å les, verre er det ikke. Og skal overleve på scripts som kanskje er udaterte og dårlige er bare tullball.

Dersom du allerede har gjort mye, forsett med det. Dersom du ikke vil bruke Wordpress etc (noe jeg forstår godt) bør du se på ett rammeverk. Det er mange gode rammeverk til PHP som gjør alt to ganger raskere når du skal utvikle nettsider/applikasjoner. Skal du spare tid, er dette den rette løsningen.

Anbefalte rammeverk til PHP

CakePHP
Codeigniter
Zend
Akelos

Men, hadde jeg vært deg, ville jeg hoppet over hele PHP og gått rett på Ruby on Rails, sikkert, effektivt og kanon bra dokumentasjon + ferdig kode som er laget av erfarne folk og godkjent av Rails gjengen i ettertid.

Er klar over at dette ikke ga noe direkte svar på spørsmålet ditt, men ville bare gi deg en pekepinn på hva du begir deg ut på.
 

adeneo

Medlem
Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å være enig med Roaa.
Ett rammerverk hjelper en del, og er også enig i at i fremtiden vil nok Ruby bli benyttet en del mer enn i dag, og det er ikke dumt å lære seg dette, samt at javascript er definitivt også fremtiden. Flere større sider, slik som Twitter, har i dag gått mer over til Ruby enn PHP.
HTML5 tar også så å si alle funksjoner over i javascript, og etterhvert som dette utvikles videre vil man kunne kontrollere lyd, video og alle andre elementer direkte i javascript, samt at localstorage sannsynligvis i stor grad vil erstatte ting som sql.
Det finnes allerede, og er under utvikling javascript biblioteker for bruk på serversiden, og Mozilla og Google jobber intensivt med å utvikle nye, bedre og raskere metoder for å kjøre javascript, så dette er helt klart noe å lære seg.
Alle disse språkene er i utgangspunktet "C like", og er til dels objekt orientert, det vil si javascript er egentlig prototype orientert, men dette bygger på objekt orientert igjen så det vil ikke by på problemer å sette seg inn i noe av dette med en bakgrunn fra C++ og Java.
Også er du i særstilling siden du er Norsk, ettersom objekt orientert programmering selvfølgelig er en Norsk oppfinnelse som bygger på Simula språket, oppfunnet av herrene Dahl og Nygaard under deres arbeid på Norsk regnesentral, og alle språk som brukes i dag, slik som C, PHP, Ruby, Javascript osv. bygger på Simula, og har samme oppbygning.

Jeg personlig er lite begeistret for både plugins og WP, men det finnes mye bra kodesnutter i plugins som man kan modifisere til sitt bruk, og det er som Roaa nevner ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, men de aller fleste ferdige plugins, for å ikke snakke om WP, har en hel masse kode i tilfelle ditten og i tilfelle datten, og å bruke en drøss slike plugins gjør at koden ganske raskt blir uoversiktlig og mye lengre enn den behøver å være, samt selvfølgelig sikkerhetsproblemene det medfører.
Alt dette er greit hvis du kun på hobbybasis vil lage en nettside eller to, men skal du drive med dette for andre, eller drive med utvikling på egen hånd, er dette etter min mening noe en bør unngå. På den andre siden er det ingenting i veien for å rappe kode av andre, så lenge man vet akkurat hva den koden gjør, og hvordan man tilpasser den.
Å bruke en plugin for ett bildegalleri eller en mailing liste er etter min mening helt ok, men jeg mener man bør kunne klare å lese denne koden slik at man ser hva som virkelig skjer, og har kontroll over hva man benytter seg av.
 
Sist redigert:

digiboy

New Member
Anbefalte rammeverk til PHP

CakePHP
Codeigniter
Zend
Akelos

Men, hadde jeg vært deg, ville jeg hoppet over hele PHP og gått rett på Ruby on Rails, sikkert, effektivt og kanon bra dokumentasjon + ferdig kode som er laget av erfarne folk og godkjent av Rails gjengen i ettertid.

Takk for svar, og helt topp med slike råd som dette. Jeg skal definitivt ta en titt på disse.
 

digiboy

New Member
Jeg personlig er lite begeistret for både plugins og WP, men det finnes mye bra kodesnutter i plugins som man kan modifisere til sitt bruk, og det er som Roaa nevner ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, men de aller fleste ferdige plugins, for å ikke snakke om WP, har en hel masse kode i tilfelle ditten og i tilfelle datten, og å bruke en drøss slike plugins gjør at koden ganske raskt blir uoversiktlig og mye lengre enn den behøver å være, samt selvfølgelig sikkerhetsproblemene det medfører.
Alt dette er greit hvis du kun på hobbybasis vil lage en nettside eller to, men skal du drive med dette for andre, eller drive med utvikling på egen hånd, er dette etter min mening noe en bør unngå. På den andre siden er det ingenting i veien for å rappe kode av andre, så lenge man vet akkurat hva den koden gjør, og hvordan man tilpasser den.
Å bruke en plugin for ett bildegalleri eller en mailing liste er etter min mening helt ok, men jeg mener man bør kunne klare å lese denne koden slik at man ser hva som virkelig skjer, og har kontroll over hva man benytter seg av.

Takk for svar Adeneo, med mange bra tips. Ja, det er absolutt mye spennende på gang med både HTML5 og annet.

Mitt problem nå er et prosjekt som må gjøres på fritiden, men som det begynner å haste med. Det var rett og slett av den grunn jeg så etter tidsbesparende "snarveier". Kommer ikke til å benytte noe jeg ikke vet hva gjør, og går alltid igjennom koden. Vil evt. også bare bruke de nødvendige delene, for som du sier er det ofte med en masse ekstra i tilfelle.
 

Nutz

Med lem
Har man nettopp begynt å "lese" PHP, så er heller ikke disse MVC-rammeverkene noe av det "kuleste" å begynne med. -Selv om de er grusomt flotte..
Kan bli for komplisert å starte med.
 

xdex

Medlem
Mange snippets/moduler som ligger på nettet, er verken testet eller optimalisert, i motsetning til ett rammeverk som gjerne har flere tusen brukere, og har brukt lang tid på å få det resultatet de sitter med i dag.
 
Topp