Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett til forbrukere

peterandrej

pensjonert moderator
Ble oppmerksom på dette plutselig, men vi tilbydere har jo altså kunder som kan benytte seg av angreretten. Jfr Forbrukerkjøpsloven. Jeg har ikke hatt noe punkt om dette i mine kontrakter, så dro til en kompis av meg på kaffe i dag. Han er jurist, og bør jo ha peiling.

Kort fortalt, i mitt tilfelle, der jeg leverer webtjenester av ulike slag, så er angreretten slik: Kunden har angrerett i 2 uker hvis jeg opplyser om angreretten og sender angrerettskjema til kunden. Det skal jeg nå gjøre. I kontrakten blir det da:

a) informert om at angreretten er på 2 uker fra avtaleinngåelse.
b) vedlagt angrerettskjema fra barne- og familiedep. Standardskjema. Dere har fått det masse ganger selv fra ulike aktører.

Greia er da at siden jeg leverer produkter som ikke lar seg tilbakeføre (jeg har jobbet en time, kan ikke ta timen tilbake..) vil det bli opplyst om at:

a) angreretten gjelder i 2 uker. Da kan kunden velge at jeg starter å jobbe med det samme, altså før angreretten går ut, men da må kunden betale meg for det jeg rekker å gjøre hvis angreretten eventuelt benyttes av kunden innen fristens utløp.

b) Evt kan kunden velge at jeg venter i 2 uker før prosjektet startes.

c) og etter 2 uker er angreretten borte, så da er det ingen vei tilbake. Avtalen må oppfylles. Dvs at jeg må levere produkt og kunden betale.

---

Har dere lignende punkter i deres kontrakter? Evt hvilke formuleringer benytter dere for å opplyse om dette?
 

testdriver

Ha det bra..
Et annet viktig moment er vel at man bør spesifisere (i de tilfellene det lar seg gjøre) at produktet/tjenesten kjøpes av firmaet, ikke privatpersonen. Da stiller dere som selgere sterkere. De fleste av deres kunder har vel et ENK.

Refererer til saken dere alle vet, hvor forbrukerombudet sa at det ikke har noe å si om produktet skulle benyttes av firmaet, så lenge privatpersonen signerte avtalen.

Hvordan dette evt gjøres i praksis vet jeg ikke.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
gjelder angrerett på tjenester som f.eks webdesign da ?

Ja, 2 uker hvis du opplyser om det. Fra 3 mnd til ett år ellers. Juristen kallte det tilvirkningskjøp eller noe sånt. Det er det samme som at du leier inn en snekker for å sette opp en bod for deg. Du har alle materialer og alt, snekkeren bidrar bare med kunnskap og arbeidskraft.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Et annet viktig moment er vel at man bør spesifisere (i de tilfellene det lar seg gjøre) at produktet/tjenesten kjøpes av firmaet, ikke privatpersonen. Da stiller dere som selgere sterkere. De fleste av deres kunder har vel et ENK.

Ja, som oftest er mine kunder enten bedrifter eller organisasjoner. Da oppgir jeg alltid at kunden er organisasjonen, med org nummer og alt. Det er dermed et b2b-kjøp, og da gjelder ikke angrerett, osv.

For å si det sånn; jeg vil HELST ha bedriftskunder. Men av og til jobber man jo for privatpersoner, og da er det greit å sikre seg i forhold til regelverket slik at man ikke går på noen unødvendige smeller.
 

tulling99

Medlem
§ 1. Virkeområde (1)
Loven gjelder (2) ved salg av varer og tjenester (3) til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet (4) og avtalen inngås ved fjernsalg (5) eller salg utenfor fast utsalgssted. (6)

§ 6. Definisjoner

I loven menes med:

...

e) forbruker: fysisk person (28) som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. (29)


Angreretten bortfaller der motparten er næringsdrivende - noe jeg antar det ofte vil være i deres tilfelle.



Kapittel 5. Angrerett ved avtaler om andre tjenester enn finansielle tjenester

§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten (155)


Ved annet fjernsalg enn telefonsalg (156) gjelder angreretten ikke for
a) spille- og lotteritjenester (157)

b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom. (158)

Note (158)

Ved Kai Krüger

Bestilling av håndverkertjenester pr. telefon vil derfor normalt falle utenom angrereglene fordi det her avtales tid eller tidsrom for utføring av tjenesten (bestilling av bilservice, håndverkere ved oppusning av hus eller leilighet o.l.). Prp. 2000 nevner s. 108 som eksempel på at loven gjelder at forbrukeren avtaler besiktigelse/pris før endelig avtale om utførelse. Her følger vel «angreretten» av at det ennå ikke er inngått avtale om at tjenesten skal utføres. Skal besiktigelse/taksering betales, vil den nødvendigvis være tidfestet, og da slår unntaket i § 19 inn. Unntaket gjelder imidlertid ikke ved telefonsalg av håndverkertjenester. Angrerettloven supplerer pakkereiselovens avbestillingsregler, se pakkereiselovens kap. 4, men her vil det i praksis alltid være tale om tids- og stedfestede tjenester slik angrerettloven ikke vil gjelde. Andre eksempler på tjenester som faller utenom er billett- og hotellbestillinger, teater- og operabilletter, billeie. Prp. 2000 s. 108 forutsetter på den annen side at kjøp av rabattkort for flere reiser, sesongkort og billetter med åpning for reisetid kan være omfattet av angrerettsloven.



§ 21. Gjennomføring av angreretten

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. (159)

Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring så langt det er mulig. (160) Dette gjelder ikke kostnader forbrukeren eventuelt skal svare for etter avtale i medhold av tredje ledd. Bestemmelsene i §§ 14 og 15 gjelder tilsvarende for tilbakebetaling av vederlag og tilbakeføring av varer forbrukeren har mottatt i forbindelse med tjenesteavtalen.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten skal betale for den delen av tjenesten som er utført samt for medgåtte materialer. (161) Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje (162) før tjenesteyteren har gitt de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte. (163)

Note (162)

Ved Kai Krüger

Dvs. med den virkning at tjenesteyteren får krav på kompensasjon etter leddets første punktum.

Note (163)

Ved Kai Krüger

Herunder opplysninger om konsekvensene av at tjenesten påbegynnes, prp. 2000 s. 109.
 

tulling99

Medlem
Må vel nesten forstå det der som at også webdesign for privatpersoner vil være unntatt fra angreretten. Jeg har ihvertfall aldri tenkt over at jeg bør ha med noe om dette, men når jeg tenker etter så har jeg vel egentlig heller aldri hatt en privatperson som kunde heller tror jeg.

Nei, det er vel nokså sjelden en privatperson setter bort webdesign, seo ol. ?

Jeg leste gjennom litt juridisk teori angående hvor grensen forbruker/næringsdrivende går, og det virker som det skal lite til før det er snakk om næringsvirksomhet. Angreretten kan en derfor stort sett se bort fra. Jeg vil nesten tro selv en moteblogg som sikter på å tjene penger vil falle utenfor.

Jeg er for øvrig også jurist, men har ikke dette området som spesialfelt.
 
Topp