Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett ved salg av elektroniske tjenester

AndreasBr

Member
Heisann!

Jeg lurer på om noen har peiling på hvordan det er med angrerett når det gjelder f.eks spillservere, dedikerte servere, virtuelle servere osv.

Jeg snakket kort med en fra frankrike som driver hostingfirma, og han forklarte at måten de "omgår" det på, er at det ikke er angrerett på et "customized" produkt.

Om jeg for eksempel selger spillservere, og kunden kan velge antall slots (antall spillere) vil jeg da måtte opplyse om angrerett?

Hvis kunden bestiller f.eks en 11 slots CS:GO server, så kan da ikke denne leveres tilbake i samme stand da det er en tjeneste som bruker båndbredde osv. De kan jo ikke levere tilbake den prosessorkraften som er benyttet.

Håper noen her inne har peil :)

\\ Andreas
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er ikke så veldig vanskelig egentlig. Hovedregelen er at det er angrerett på "alt", men det er noen viktige unntak som gjelder det du spør om. Det er f.eks ikke angrerett på ting som ikke kan tilbakeleveres, som f.eks båndbredde. Det er heller ikke angrerett på tjenester du utfører, siden tjenester naturlig nok ikke kan tilbakeføres.

Det er LIKEVEL angrerett her - men det er et viktig punkt:

Kjøper kan ikke bruke serveren i tre uker, angre, og få pengene igjen. Du kan kreve at kjøper betaler utgiftene knyttet til båndbredde den perioden kjøperen brukte produktet, jfr. dette med umulig tilbakelevering. Men det kjøperen kan angre på er FRAMTIDIGE kostnader. Det vil si at han kan kjøpe serveren, angre, betale for den bruk som har vært, og så gå fra videre forpliktelser.

Dette er samme prinsipp på brukes når det kommer til tjenester. Kjøper kan godta at arbeidet begynner før angrefristen har utløpt, men dersom kjøper angrer må han dekke de kostnadene som er påløpt fram til han benytter angreretten.

I alle tilfeller har du plikt til å opplyse kjøper om hva som gjelder så lenge det er privatpersoner. Er det bedrifter er ingenting av dette relevant, fordi andre regler gjelder ved B2B.

Du kan lese mer om dette hos forbrukerrådet:
Når har jeg angrerett? - Forbrukerrådet.no
 

AndreasBr

Member
Så det finnes ingen lover i norsk angrerett om at dersom produktet er designet til kunden, altså customized så gjelder ikke angrerett?
 

AndreasBr

Member
Gammel tråd, men jeg la nettopp merke til dette:

Du har ikke angrerett på

Tenker da på den siste der. Om kunden da bestiller f.eks en dedikert server som er spesiallaget utifra kundens valg er det ingen angrerett på denne, er det slik å forstå?

Og den som er rett ovenfor, dersom jeg videreselger f.eks webhosting eller VPS/VDS fra en annen leverandør, så er det heller ikke angrerett på dette?

Det står også
Men: I disse tilfellene må selgeren ha informert deg på forhånd om at du ikke får angrerett.

Da bør jo det si at dersom jeg f.eks tilbyr skreddersydd dedikert server, kan jeg skrive at "Vi minner om at det ikke er angrerett ved bestilling av denne tjeneste da den er skreddersydd for deg som kunde".
 

Turbo Heidi

Member
Eg vet som sagt at det ikkje er angrerett på graverte produkter fordi dem er personlige og kan ikkje brukes av andre.

Eksempel: Du kjøper en ring til kjæresten din Ingrid. Graverer ringen og du angrer. Så kan du ikkje kreve pengene tilbake. Og håpe at den kan selges til noen andre. For det er ikkje sikkert ringen er slik dem ønsker.

Så det eneste du kan gjøre er og smelte den om til noe annet til deg selv eller gave fra deg.
 

AndreasBr

Member
Så det eneste du kan gjøre er og smelte den om til noe annet til deg selv eller gave fra deg.
Det er jo muligens litt annerledes, men jeg tenker jo mer at dersom produkt X ikke er et standardprodukt firmaet leverer, men kunden kan spesialbestille dette etter sine egne ønsker, (endre CPU, mengde RAM, disker osv) så er det jo en løsning som er spesialtilpasset og spesiallaget for den kunden.

Men siden det er ingenting som stopper en annen kunde fra å bestille akkurat samme oppsett er det kanskje ikke spesiallaget?

Ting skulle vært enklere med bedrift->kunde ass, for meg virker det som at det alltid er leverandøren/bedriften som blir sett på som den stygge ulven.

Kanskje man ved spesialtilpassede tjenester skulle hatt en kontrakt som kunden måtte fylle ut, der det framgikk at tjenesten kunden bestiller er spesialtilpasset/laget for dem, og således ikke har angrerett.
 

Turbo Heidi

Member
Når eg skrev under kontrakt med min designer på nettside. Så setter jo han den opp slik som eg ønsker. Og eg fikk kontrakt der det stod at eg ikkje hadde angrerett visst alt var på begynt og nesten ferdig.
 

AndreasBr

Member
Når eg skrev under kontrakt med min designer på nettside. Så setter jo han den opp slik som eg ønsker. Og eg fikk kontrakt der det stod at eg ikkje hadde angrerett visst alt var på begynt og nesten ferdig.
Det er ikke angrerett på konsulent-timer da disse ikke kan leveres tilbake i samme mengde.

Jeg bare synes det er teit å ha ~14 dagers leveringstid for å eventuelt omgå angrerett..
Eller gjelder angreretten fra produktet er levert?
 

AndreasBr

Member
Slik eg skjønner det så er det fra produktet er levert. Men det vil eg ikkje uttale meg om - siden eg ikkje er sikker.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

§ 21.Angrefristen
Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse.
Jeg kan ikke forstå annet her enn at siden forbruker aldri får noe fysisk gjelder angreretten fra den dagen avtalen ble inngått. Med andre ord den dagen de trykket bestill for en elektronisk tjeneste.

§22. Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:
e) levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
n) levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.

Den siste (n) må jo kunne brukes ved leveranse av nett-tjenester?
Kommer kanskje ann på hvordan man definerer fysisk medium. Om jeg leverer tilgang til en server er ikke det et fysisk medium selv om serveren er fysisk.. eller?
 
Topp