Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angreretten frafaller under 300 kr

Goodetilbud

New Member
Loven sier at retten til angrerett frafaller hvis kjøpssummen med frakt/og ellers andre kostnader er under 300, hvorfor hører man ikke om den biten noen sted?

Det er første gangen jeg leser at angreretten frafaller under summen av 300 kr.

Vil det si at hvis en kjøper for eks. smykke hos min nettbutikk for under 300 kr med frakt, skal jeg da ikke vedlegge angrettskjemaet? Og si at siden kjøpssumen er under 300 kr, har du ikke 14 dagers angrefrist.
 
Sist redigert av en moderator:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Loven gir blant annet rett til å angre på kjøp på nærmere angitte vilkår. Ved salg utenfor fast utsalgssted kreves det at varens eller varenes kontraktsum inklusiv frakt er over 300 kroner. Ved fjernsalg som elektronisk handel, telefonsalg eller postordresalg gjelder angreretten uavhengig av varens pris.

Legg merke til siste setning.

Sitat: Angrerettloven - Wikipedia

Like greit å få med denne: NÃ¥r har jeg angrerett? - ForbrukerrÃ¥det.no

Og for dem som liker lovtekster:

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde
Loven gjelder ikke for:
a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler
b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300
c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren
d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig
e) avtaler som omfattes av lov om avtaler om deltidsbruksrett og langtidsferieprodukter mv., og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler
f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Sitat: LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
 
Sist redigert:

Goodetilbud

New Member
Ja, det var §2 b jeg tenkte på når jeg skrev innlegget, søkte på nettet også men fant ikke nærmere forklaring, men nå skjønner jeg at den ikke gjelder ved netthandel...
 
Topp