Kjapp og trygg hosting for Wordpress

API avtale Finn.no

xdex

Medlem
Noen her som har en avtale med Finn sitt API program? vet at jeg kan sende en e-post og få svar (men det er jo fredag, hoi hoi), men betaler dere noe for dette? Eller vet dere om det er noen store kostnader ved å bruke API løsningen deres?

Hvis du vet noe om pris, er denne noe àla pr spørring eller andre tåpelige restriksjoner? hva baserer prisen seg på?

Vet jo at dette er populært blant bruktbil selgere, og meglere.

Regner jo meg at det er en pris inn i bildet, bare så det er sagt, men om man f.eks. MÅ være bedriftskunde.
 

adeneo

Medlem
Du betaler for en totalløsning som bedriftskunde, API'en gir deg kun tilgang til dine egne annonser.
Hva du betaler kommer an på hva du skal annonsere, og hvor mange annonser du plasserer.

API'en er generelt sett helt elendig, og benytter custom headere for autentifikasjon, og leverer Atom data tilbake.
Og ja, tilgang til API'en til Finn er for bedriftskunder slik at de kan hente ned kun sine egne annonser.
 

adeneo

Medlem
Det er nok riktig, scraping er veien å gå dersom du vil hente andre annonser enn dine egne, og Finn har vel tapt en rekke søksmål mot andre aktører som hentet annonser fra Finn med scraping, så deres advarsel om kopirett står nok ikke så veldig sterkt.
 

beatngu

Member
Jeg har lenge tenkt å lage en løsning for finn.no,men jeg kunne trengt litt mer info om hvordan det skal fungere siden jeg ikke bruker finn.no selv.

xdex viss du gir meg mer info om hva du trenger og hvordan du vil at dette skal fungere så kan jeg se om jeg kan lage noe.Viss du skulle ønske å være en beta tester å komme med en liste om hva programme skal gjøre på finn så gir jeg deg en gratis kopi av programme når det er ferdig.

Trenger også informasjon om sikkerheten på finn når det gjelder bots og slike ting.
Trengs det proxy eller vpn til scraping eller posting?
Kommer det captcha etter x antall plasserte produkter eller scrapet produkter?

Jeg tenkte på å lage en løsning med en scraper og poster.
Har allerede lage dette til alle Nederlandske sider som finn.no og tenkte på å lage en Norsk versjon av dette programmet.
 

xdex

Medlem
@beatngu har ingen konkrete planer pr i dag, har selv utviklet en wordpress plugin som enkelte bruker på eget ansvar (fordi den henter og oppdaterer prislister og annen informasjon). Men dette kan være vanskelig og vedlikeholde, særlig hvis finn begynner og gjøre store endringer. Men her kan man altså hente alle annonser man ønsker, og overvåke produkter, eller lage sin egen annonse basert på en finn-id. Eksempelvis hvis du selger dyr, kan du enkelt legge inn annonsen på din egen side, og det samme gjelder bolig og alt annet som selges på torget.

Har ingen planer om å lansere dette (eller ta betalt) ut i det blå, har vært mer ett prøve-prosjekt, men finn.no har pr i dag ingen captcha, men proxy er alltid greit, slik at det ikke blir for mange requests pr ip, og ender opp med å bli utestengt.

Hadde derfor vært interessant om finn hadde noe som kunne gjøre dette langt enklere, men er ikke sjokkert over måten de behandler sine kunder. Hvis jeg legger ut en annonse, eller 5, ser jeg ikke problemet med å hente min egen informasjon, selv om det helt sikkert står "alt som publiseres eies av oss".
 
Topp