Kjapp og trygg hosting for Wordpress

arbeidsavklaringspenger og enkeltmannsforetak??

smedia

New Member
Har lest igjenomm forumet og lest hva som er men jeg ble ikke noe smartere.

For øyeblikket får jeg full AAP fra NAV og sendte idag søknad om enkeltmannsforetak for å drive et nettsted, som til dags dato har 0-. inntekt men utgifter.

Såklart, jeg forhørte meg ikke med NAV først...

Jeg jobber ikke i noe, men går til behandling, psykolog som er en del av aktivitetsplanen.

Det jeg lurer på er, si jeg jobber 5 timer til dagen på et nettsted/surfer o.l. Og jeg tjener ingenting, mister jeg retten på AAP ? Må jeg føre timene jeg "jobber" å ikke tjener noe?

Håper noen har erfaring med dette da jeg ble ganske paranoid etter å ha lest litt om dette. Såklart, etter jeg søkte om enkeltmannsforetak hos brreg.
 

picxx

Well-Known Member
Du "tjener" ikke noe ved å jobbe i eget ENK.
m.a.o. tjener du ikke noe i et ENK før du i realiteten får penger på konto.
 

adeneo

Medlem
Litt usikker på hvordan det er med AAP, men for en del år siden når det het arbeidsledighetstrygd så var det slikt at man skulle føre opp faktisk arbeidede timer på meldekortet, uavhengig om man hadde lønn eller ikke, og det var vel noen dommer vedrørende dette i trygderetten hvor enkelte som hadde AS hadde jobbet en hel del men ikke tatt ut lønn, og derfor skrevet 0 timer på meldekortet og fått full utbetaling.

De ble selvfølgelig dømt til å tilbakebetale det de hadde fått for mye av Staten, men er usikker på om det er slik enda, enkleste måten å finne ut av det er å ta en telefon til NAV å spørre eller lese loven på lovdata.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er det ikke så store beløpene som skal til før det anses som grovt og man risikerer fengselsstraff, så ville nok sjekket dette grundig.
 
Sist redigert:
Jeg har vært i samme situasjon som TS her, med AAP av samme grunn og oppstart av nettsted som tiltaksplan. NAV var nysgjerrige på hvor mange timer jeg faktisk jobbet underveis, men det var for å vurdere arbeidsevnen og ikke for å avkorte ytelser i forbindelse med evt. inntekt.

Så lenge du følger opp tiltaksplanen og ditt opplegg med NAV, skal du ikke miste retten til AAP før tiltaksperioden utløper og du regnes som "ferdig attført", uavhengig av hvor mye du jobber eller tjener.

Men vær nøye med at du fyller ut meldekortene riktig - jeg holdt på å få kjempetrøbbel fordi jeg uforvarende hadde fylt ut mine feil underveis. Kun en saksbehandler som kunne bekrefte at jeg hadde fått mangelfull informasjon rundt dette reddet meg fra en stygg tilbakebetalingssak, så forhør deg en gang for mye heller enn for lite. Det gjelder selvsagt i alt som har med NAV å gjøre, og pass alltid på å få ting skriftlig. :)
 
Samme her, jeg går på AAP, på behandling.

Når jeg ringer og spør andre eksperter, sier de ofte "ta kontakt med din saksbehandler".

Når jeg ringer saksbehandleren og snakker med henne om dette, sier hun bare "jeg har ikke peiling på det her".

Og det der blir litt forvirrende.

Hun sa til meg at hvis man registrerete ENK på brreg, og NAV fikk vite det, da ville NAV bare stoppe dine AAP penger uavhengig av om du tjener noe på din ENK eller ikke.

Og at man måtte søke om AAP under ENK, og man kunne bare få AAP mens man driver med sin ENK i maksimalt 3 måneder.

Så du har maksimalt 3 måneders tid til å være forsørget med bedriften din.

Ja er blitt lei av alt det forvirrende NAV regler. Jeg lurte på om, hva skjer hvis jeg driver med nettsteder og tjener penger uten å registrere noe som helst på brreg eller NAV?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg lurte på om, hva skjer hvis jeg driver med nettsteder og tjener penger uten å registrere noe som helst på brreg eller NAV?

"Å drive nettsteder" å tjene penger skiller seg ikke fra å f.eks. være rørlegger å tjene penger eller kjøre gravemaskin å tjene penger.
 
Så dere mener jeg trenger ikke registrering på brreg for å kunne tjene penger (f. eks. 15 000 kroner per måned) på for eksempel adsense og affiliate salg?
 
Sist redigert av en moderator:

zapotek

Medlem
Jeg trodde litt av cluet med å gå på arbeidsavklaringspenger var at man var for syk til å jobbe fullt - Ikke å starte opp sidebusinisser på statens (les: skattebetalernes) penger.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg trodde litt av cluet med å gå på arbeidsavklaringspenger var at man var for syk til å jobbe fullt - Ikke å starte opp sidebusinisser på statens (les: skattebetalernes) penger.

Psss.... bagateller.
Har du ikke fått med deg det nye nå da?
Å "nave" er jo etterhvert blitt et kjent uttrykk.
Om det heter arbeidsavklaring, sykepenger, trygd eller stønad spiller nok ingen rolle.

Svar til anti-et-eller-annet: Du gjør akkurat som du selv vil. Du må selvsagt også helt selv ta følgene av de valgene du gjør. Ingen her på WF kommer hoppende opp som troll i eske den dagen skatteetaten banker på døra di fordi du har unndratt penger til beskatning.
 

looper

Medlem
Nå vil sikkert en del av dere lynsje meg, men jeg har en OT mening ang dette. Dersom du føler deg frisk nok i hode/kropp til å tjene penger på nett så bør du snarest kvitte deg med all støtte i fra NAV.

Hvorfor?Jo fordi det å tjene penger på nett er jo en lek. Du bare registrerer et domene, lager en nettside. Skriver et par artikler og vips du tjener penger i bøtter & spann. Faktisk så går alt av seg selv, du kan sitte på beachen i Skoppum å zippe på en bedre Grans Premium og ta fatt på en rullekebab i fra Campinos mens kronene strømmer inne på din konto som nesten blir i overkant full.

Les den korrekt!
 
Psss.... bagateller.
Har du ikke fått med deg det nye nå da?
Å "nave" er jo etterhvert blitt et kjent uttrykk.
Om det heter arbeidsavklaring, sykepenger, trygd eller stønad spiller nok ingen rolle.

Svar til anti-et-eller-annet: Du gjør akkurat som du selv vil. Du må selvsagt også helt selv ta følgene av de valgene du gjør. Ingen her på WF kommer hoppende opp som troll i eske den dagen skatteetaten banker på døra di fordi du har unndratt penger til beskatning.

Er det meg du mener?

Hvis det er meg du mente, så vet jeg at jeg har ansvar for det valg jeg gjør. Du trengte ikke å minne meg om det.


Når det gjelder å "nave": Man får ikke penger fra NAV bare fordi man vil ha litt fri, men når man har nedsatt arbeidsevne p.g.a. sykdom eller noe annet og ikke kan forsørge seg selv, og derfor trenger hjelp, både økonomisk og praktisk.

Når TS har fått invilget AAP, så antar vi at han har nedsatt arbeidsevne p.g.a. sykdom, lidelse eller noe annet.

Å oppfatte alle som får AAP som en "naver" er kanskje bare å være litt for mye mistenksom.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
For å få AAP må arbeidsevnen være nedsatt med minst halvparten. Grunnen til den reduserte arbeidsevnenmå være sykdom eller skade, og det må være sykdommer/skader som både er alvorlige og mer eller mindre permanente. Sosiale problemer, f.eks mobbing på adbeidsplassen regnes ikke som grunnlag for AAP. Du må ha legeerklæringer og saken må behandles i systemet på en skikkelig måte.

"Naving" er noe annet. Man KAN gå til Nav å få utbetalt sosialstønad (nødhjelp), som er på noen få tusen pr/mnd dersom man ikke har inntekt. Har man tjent litt penger forrige år kan man heve dagpenger, men dette utgjør som ofte svært lite for de som "naver" fordi de som oftest ikke har hatt så innmari mye inntekt tidligere.

Så er det selvfølgelig viktig å påpeke at det helt sikkert finnes korrupte leger som skriver sykemeldinger for en passende påskjønnelse under bordet, og/eller folk som lyver på seg problemer for å få en trygd. Det er ulovlig, og slike folk skal spores opp og straffes.

Har trådstarter i det hele tatt fått AAP har han en alvorlig skade eller sykdom, derfor synes jeg de av dere som kommer med de der "klarer du å jobbe på nett så klarer du sikkert også å jobbe på Rema". Det er omtrent like dumt som å si at dersom man kan håndtere en spade så kan man sikkert kjøre en gravemaskin også.
 

picxx

Well-Known Member
Har trådstarter i det hele tatt fått AAP har han en alvorlig skade eller sykdom, derfor synes jeg de av dere som kommer med de der "klarer du å jobbe på nett så klarer du sikkert også å jobbe på Rema". Det er omtrent like dumt som å si at dersom man kan håndtere en spade så kan man sikkert kjøre en gravemaskin også.

Det forandrer vel ikke det faktum at inntekt skal beskattes?
Regner sånn helveis med at du er en den første til å være enig i det?
 
Topp