Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Artikkel om web-kontrakter

A

aabbcc

Guest
Det er jo bra at noen setter litt fokus på det. Det er overraskende liten interesse for å avklare rettigheter når man kjøper ting fra freelancere. Likte denne artikkelen - rett på sak og oversiktlig.

Et par ting som kanskje kunne vært med:
1. Konsulentavtaler. I artikkelen er det kun fokus på oppdragsavtaler, men det er mange som jobber med webutvikling på konsulentavtaler. (timesbaserte, ikke nødvendigvis ferdigdefinert omfang/innhold, rettigheter er ofte ganske annerledes)

2. Rammeavtalers fortreffelighet :)

3. Det hadde jo vært fint om det var et par mal-filer man kunne laste ned å bruke. Det vil jo sikkert føre til en god del innlinker også (ikke bare denne som du fisker på webforumet ;)

(4. Tilbud og aksept som juridisk dokument. Jeg avklarer ofte det meste av det du nevner i artikkelen din i tilbudet, og får en skriftlig aksept av tilbudet (e-post). Dette gjør jeg for mindre oppdrag, jeg ville nok ikke gjort det slik for store oppdrag.)

AaBbCc
 

hansson

Langveisfarende
Takk for tilbakemeldingen, AaBbCc.

Først og fremst må det nevnes at jeg er for gammel til å bry meg om innlenker, så jeg kom ikke her for å fiske etter det. Jeg tenkte bare at artikkelen kunne være nyttig for mange her på WF. Jeg har samme oppfatning som deg, mange frilansere hopper bukk over papirarbeidet. Ellers har Frilansinfo nå eksistert i snart seks år, og hovedformålet har ikke vært å tjene penger – selv om jeg har tjent noen slanter på Frilansboka underveis.

Jeg vurderte å lage et slags maldokument for kontrakten lignende de som allerede ligger i frilansinfos dokumentbank (Frilansinfo.no | Dokumentbank »). Men det er så mange variabler og så mange måter å gjøre det på i websammenheng at jeg valgte å la det forbli litt åpent. En ferdigskrevet variant ville kanskje bare et bare ført til at leseren låser seg til én måte å gjøre ting på, og glemmer å ta hensyn til sine egne behov. Derfor tar artikkelen det skritt for skritt og oppfordrer folk til å tenke litt sjøl og putte inn egne ting i hvert underpunkt.

De andre punktene du nevner er kanskje egnet som egne artikler? Konsulentavtaler er vel egentlig work-for-hire og tradisjonelt noe Frilansinfo.no har frarådet. Det blir vel mye som en vanlig arbeidskontrakt, men med høyere timebetaling og uten feriepenger. Her har jeg lite erfaring, så mer info om dette tas imot med takk.

Med rammeavtaler, mener du da retaineravtaler/langtidsavtaler? Noe sånt som dette kanskje: Timepriskalkulator | Regn ut hvor mye du er verdt ?
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Bare hyggelig herr Hansson.

Angående de to siste punktene:
Konsulentavtaler. Det er nok litt på siden ja. Det er ganske vanlig på større prosjekter hvor mange jobber sammen over et par års tid, men hvor man så går over i en driftsfase og dermed ikke trenger samme bemanning/kompetanse. De samme folkene går gjerne fra prosjekt til prosjekt. Altså ikke som erstatning for vanlig ansatte, men for konkrete prosjekter gjerne over en periode fra 1/2-3 år. Men som du sier er dette litt på siden, så det kan man godt droppe.

Rammeavtaler er veldig vanlig om man jobber mot store selskaper. Det er avtaler som legger rammene for fremtidige oppdrag. Slik at man ved nye oppdrag kun trenger å levere budsjett/timesanslag. Da er man forhåndsgodkjent som potensiell leverandør og man slipper all admin som er i store selskaper i forbindelse med innkjøp. Meget fordelaktig å ha. Veldig veldig vanlig i det offentlige for å slippe så mange anbudsrunder. Gjerne en varighet over noen år, 3+opsjoner om forlengelse er veldig vanlig. Det er veldig praktisk også for mindre selskaper dersom man ser for seg flere prosjekter over tid.

aabbcc
 
Topp