Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Artikkeltyv

metallian

Medlem
Hva er passende faktura å sende avgårde til en kar som har brukt en av mine artikler til å skaffe seg trafikk via webartikler.com?

Er jeg for snill når jeg sender faktura på 5000kr?
 

Jan W.

Medlem
Be han publisere en "unnskyldning" på sin egen side, samt linke til orginalposten.
Tror dette er et problem, laangt utover det vi aner.

Ergo! Oppgi alltid kilder.
 

kongen

kongemedlem
Hva er passende faktura å sende avgårde til en kar som har brukt en av mine artikler til å skaffe seg trafikk via webartikler.com?

Er jeg for snill når jeg sender faktura på 5000kr?

Hvis dette har skjedd meg, og tyven hadde adsense/affiliate på sin nettside, ville jeg gitt melding til google og affiliatenettverkene asap hvor du forteller at han bruker din tekst ulovlig.

Google er syyyyyyyykt aggresive mot nettsider som bryter copyright og deindexerer slike sider, samt flagger dem som copyright infrigment sites. Han vil da med stor sannsynlighet bli bannet fra adsense i all fremtid. Affiliatenettverk har også i sine betingelser noe om at man ikke skal bryte andres copyright, og han kan også miste sin provisjon, eventuelt bli bannet fra nettverkene han er med i.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis dette har skjedd meg, og tyven hadde adsense/affiliate på sin nettside, ville jeg gitt melding til google og affiliatenettverkene asap hvor du forteller at han bruker din tekst ulovlig.

Google er syyyyyyyykt aggresive mot nettsider som bryter copyright og deindexerer slike sider, samt flagger dem som copyright infrigment sites. Han vil da med stor sannsynlighet bli bannet fra adsense i all fremtid. Affiliatenettverk har også i sine betingelser noe om at man ikke skal bryte andres copyright, og han kan også miste sin provisjon, eventuelt bli bannet fra nettverkene han er med i.

Litt drastisk for en som har stjålet EN artikkel vel. Man får jo ikke akkurat livstid for å stjele en biff i butikken ;)

Ta kontakt med personen og be h*n fjerne artikkelen. Forsøk å løse det i minnelighet.
 

metallian

Medlem
Dette skjer:

*Varsler webartikler.com- de er selvsagt ikke ansvarlige, men de får beskjed uansett.
*Faktua på et par tusen sendes avgårde
*Han skal snarest fjerne artikkel og alt annet som kan knyttes til denne fra sine sider.

Heldig for ham at jeg er i godt humør på fredager. Jeg beholder nødvendig dokumentasjon og følger det opp litt fremover.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er passende faktura å sende avgårde til en kar som har brukt en av mine artikler til å skaffe seg trafikk via webartikler.com?

Er jeg for snill når jeg sender faktura på 5000kr?

Det vanlige er at man fakturerer dobbelt av hva du ville solgt artikkelen for, tror jeg. Mener det iallfall er vanlig blant frilansfotografer å ta dobbel pris.

Hvis det er en artikkel du ikke har hatt til hensikt å selge, kan du f.eks ta kostnaden du har hatt med å produsere artikkelen. Så har du en timesats på 500 kr og har brukt 10 timer på artikkelen, vil jo "prisen" på artikkelen være 5000 kr. Da blir det dobbelte beløpet du fakturerer tyven kr 10.000,-

Du kan ikke bare ta et tall helt ut av det blå, det må være en viss realisme inne i bildet.

PS! Selv om tyven med din faktura har "kjøpt" artikkelen, betyr jo ikke det at du må selge den til ham. Han må betale, selvsagt, men han må nok også fjerne artikkelen hvis du vil det. Så for ham blir det 10.000,- i tap, uten å få noe igjen.
 

metallian

Medlem
Her er det 3 faktorer:

1.Han har stjålet mitt åndsverk
2.HAn har brukt dette til å tjene penger
3.HAn har reduset verdien av mitt opprinnelige verk ved at det nå ligger kopier på nett

Sånt sett synes jeg en faktura på et par tusen er rimelig, men når det står på ene siden hans at han er "mellom jobber" og prøver å skape en inntekt på nett blir jeg litt mildere stemt. Dersom jeg anslår en timespris på 763kr(frilanssatsene) tenker jeg ca en times arbeid på artikkelen er passe- bildene har han ikke rappet etter hva jeg finner (DET hadde kostet betraktelig mer) og da synes jeg en dobling+mva er passende altså.
 
A

andy

Guest
Men er det sånn at hvis du sender en slik faktura at han må betale den?
Må du ikke ihvertfal sende en cease & desist melding (vet ikke hva det kalles på norsk) først? :p
 

metallian

Medlem
Da får han ta følgene av å være både kriminell og dum :)

(hehe, nå ser det vel ut som om jeg skal ta kneskålene hans-det er ikke aktuelt for en sånn mindre sak ;) )
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Burde tekst ha en mindre verdi enn f.eks. bilder?
Jeg fikk en faktura for å ha "tyvlånt" ett (1) bilde en gang, og den var på 25.000.-NOK.
Nå brukte jeg heller ikke bildet i kommersielt øyemed på en tredjepartsside for å skaffe meg selv trafikk, men som en illustrusjon for en artikkel på en side uten kommersiell tilsnitt (les:null annonser).

Jeg ville klint til med 25.000.-NOk + moms jeg.
 
Topp