Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS vs. ENK (ekstrainntekt)

eplecider

Medlem
Gitt at en person er fast ansatt og har en årslånn som går over grensen på toppskatt trinn 2, vil det da lønne seg å drive eget firma som et AS eller et ENK? Vi tar utgangspunkt i at AS-et ikke har noen ansatte, eier er eneste eier og eier tar ut utbytte.

Skatt ved ENK (næringsinntekt): 28% grunnskatt + 11% trygdeavgift + 12% toppskatt = 51%
Skatt ved overskudd i AS: 28% skatt på overskudd (for AS-et) + 28% skatt av kapitalinntekt (for eier) = 1-0.72*0.72 = 48.16%

Hvis vi ser bort i fra risikofordelene ved å ha driften i et AS, er det riktig at det bare blir 3% i skattefordel ved å ha et AS framfor et ENK, eller har jeg misforstått noe eller regnet feil?

Syns det virker litt pussig at det er så liten forskjell.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Bare en ting du må ta med i beregningen, ved AS må du ta ut noe som lønn også. Ikke bare som utbytte. På denne lønna må du regne med arbeidsgiveravgift også.
 

eplecider

Medlem
Jeg syns ikke at det er pussig, jeg syns det er ganske logisk faktisk. I og med at aktiviteten i firmaet er helt lik uansett selskapsform så bør skatten være helt lik også.

Ja, jeg kan for så vidt være enig i det. Det grunnleggende problemet er vel kanskje heller at ~50% skatt ikke akkurat stimulerer til å starte nye virksomheter...
 

eplecider

Medlem
Bare en ting du må ta med i beregningen, ved AS må du ta ut noe som lønn også. Ikke bare som utbytte. På denne lønna må du regne med arbeidsgiveravgift også.

Må man? Jeg trodde det var kurant å drive uten ansatte så lenge man hadde en annen fast jobb ved siden av (dvs. at man betaler trydgeavgift og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift). Jeg skjønner at skattemyndighetene vil være skeptisk til en virksomhet uten ansatte hvor eier tar ut hundrevis av tusenlapper i overskudd hvert år...
 

eplecider

Medlem
Jeg forstår ikke dette- skal du ikke ha drift i ASèt? For drift betyr utgifter, som du kan fradragsføre, det må med i regnestykket.

Naturligvis, men det er da liten vits å drive butikk hvis man ikke planlegger å gå med overskudd...?

Hvis man antar at utgifter og inntekter ville bli de samme i et AS og et ENK (kanskje med unntak av revisorutgifter), så vil det jo være like mye (eller lite) igjen på slutten av året, og det er jo hva man må skatte av disse pengene som er interessant.
 

sKrud

Meget sliten student
Må man? Jeg trodde det var kurant å drive uten ansatte så lenge man hadde en annen fast jobb ved siden av (dvs. at man betaler trydgeavgift og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift). Jeg skjønner at skattemyndighetene vil være skeptisk til en virksomhet uten ansatte hvor eier tar ut hundrevis av tusenlapper i overskudd hvert år...

Kan spørre om dette i neste uke, skal vist i møte med skatteetaten da.. Kan fort hende at det er om akkurat dette de skal prate med meg om, samt gi meg en innføring i drift..
 

metallian

Medlem
Naturligvis, men det er da liten vits å drive butikk hvis man ikke planlegger å gå med overskudd...?

Hvis man antar at utgifter og inntekter ville bli de samme i et AS og et ENK (kanskje med unntak av revisorutgifter), så vil det jo være like mye (eller lite) igjen på slutten av året, og det er jo hva man må skatte av disse pengene som er interessant.

Du har helt andre regler for mange typer fradrag på AS kontra ENK, dette kan fort beløpe seg til mange tusen i året, f.eks kontor/hjemmekontor, telefon osv.
 

eplecider

Medlem
Du har helt andre regler for mange typer fradrag på AS kontra ENK, dette kan fort beløpe seg til mange tusen i året, f.eks kontor/hjemmekontor, telefon osv.

Hm.. Det er jo et interessant poeng. Bare de kunne kvitte seg med den teite revisjonsplikten for små selskaper med kun én eier...
 
K

Kontoristen

Guest
Hm.. Det er jo et interessant poeng. Bare de kunne kvitte seg med den teite revisjonsplikten for små selskaper med kun én eier...

Har du under 5 milloner i omsetning så kan du sjekke ut om NUF er noe for deg. Finner mye bra info hvis du søker på google eller se her. (Kontoristens eget nettsted)

NUF har samme rettigheter og plikter som AS bortsett fra:
1) Ikke revisorplikt så lenge omsetningen er under 5 millioner
2) I et NUF så kan man ta ut aksjeutbytte 1 gang pr mnd (AS 1 gang pr år)
3: Er billigere å starte, slipper kr 100 000 i egenkapital, revisorbekreftelse på ca 2-5000 og kr 3500 i mindre avgifter til Brønnøysundregisteret for registreringen.

NB: Pkt 2 gjelder for NUF som har "mor-selskap" i England.
 
Sist redigert av en moderator:

eplecider

Medlem
Har du under 5 milloner i omsetning så kan du sjekke ut om NUF er noe for deg. Finner mye bra info hvis du søker på google eller se her. (Kontoristens eget nettsted)

NUF har samme rettigheter og plikter som AS bortsett fra:
1) Ikke revisorplikt så lenge omsetningen er under 5 millioner
2) I et NUF så kan man ta ut aksjeutbytte 1 gang pr mnd (AS 1 gang pr år)
3: Er billigere å starte, slipper kr 100 000 i egenkapital, revisorbekreftelse på ca 2-5000 og kr 3500 i mindre avgifter til Brønnøysundregisteret for registreringen.

NB: Pkt 2 gjelder for NUF som har "mor-selskap" i England.

Har sjekket ut NUF, ja, men jeg vil ha AS etter firmanavnet mitt, så da får det heller vente til jeg har litt større omsetning og kan forsvare kostnaden med en revisor. I mitt hode er NUF = useriøst, men det er kanskje bare meg.
 
Topp